Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Perra

Kustbevakarna

Rekommendera Poster

Visst kan man ofta se om en båt kör betydligt fortare än en viss hastighet.

 

MEN det duger inte att bötfälla på. För rättssäkerheten är det katastrofalt att basera straff på två gubbars ögonmått och påhittade hastigheter. Precis lika illa som att välja ut vilka som ska in till land och alkotestas på hur 'pruttiga' (kbv:s eget professionella uttryck) de är.

 

Ponera att du kör förbi en polisbil på en sidogata i sta'n, dvs precis det läge som ofta föreligger när en vattenskoter, eka, gumibåt eller vad det nu är passerar framför kbv-båten i en hamnbassäng.

 

Tänk dig sedan att polisen kör ikapp, stoppar dig och säger 'Det såg ut att gå lite fort där. Jag och min kollega uppskattar din fart till 65 km/h så vi skriver en bot direkt'.

 

Vore det acceptabelt - under NÅGRA omständigheter?!?

 

Men på sjön ska man tydligen bara tacka och svälja samma övergrepp.

 

Det är bara att hoppas att kbvs ledning inser det ohållbara och ser över sina egna rutiner. Fart måste självklart verifieras med pistol och nykterhet med blåstest direkt på sjön, precis som många redan önskat i tråden. Ingenting kunde vara mer självklart och jag har dessutom svårt att se vem som skulle vara missnöjd över de ändringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten kommentar och fråga om hastigheten:
Är det olika böter beroende på hur mycket för fort man kör till sjöss? Om inte så fungerar ju ögonmåttet - fortare än 5 knop eller ej. Men det går inte att med ögonmått avgöra om en båt kör i 10 eller 15 eller 20 knop, bara om han åker över 5 knop (eller rättare sagt - mycket över 5 knop).
Så nog tror jag att en poiis som står vid en tvärgata kan avgöra om jag kör fortare än 30 eller ej. Däremot tror jag inte han kan avgöra om jag kör i 50 eller 60.
Tyvärr så kan vi i Sverige inte gå efter bedömningar och sunt förnuft utan allt måste bygga på noggranna mätningar. Och det är ju både bra och dåligt.  
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Spelar ingen roll om så båten gjorde 100 knop i 5 knops zon, fartens skall reggas på lasern att 2 gubbar sitter och hittar på något är kattastrof dom kunde ha upplyst om att d gick några knop förfort. Men att först sätta trut och sedan plocka fram stora bötesboken är helt fel inställning.. Att en Myndighet använder ögonmått i sånna här sammanhang som kan leda till rättegång är helt fel. Att dom sedan i en rättegång förmodligen skulle få rätten på sin sida är ju mer regel än undantag, En myndighets ord väger oftast över Svenssons..

 

Det är detta som är hela felet med dessa kbvare deras Stöddiga Attityd mot Allmänheten. För att dom vet om d skulle bli någon rättegång så får dom förmodligen stöd av både dommare och jurry bara för att dom ingår i en myndighet... Efter att ha sett den här serien så kan jag inte annat säga än att jag hoppas att detta blir någon stor skandal i media och Staten drar in dessa Cobror och tjänster omedelbart. Och sedan skickar resurserna till Folk med rätt attityd och kunskap i form av Sjöpolis och Sjöräddningsällskap...

 

Och ja d stör mig något så inihellvete att 2 Inkompetenta kbvare ska avgöra hur fort man kör med ett ögon mått och sedan skriva böter på en hastighet gripen ur luften...

 

Och för att besvara frågan Grundbellopet är 1000kr sedan ökar d för varje 5knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet stalltips från coachen... Jury förekommer endast i tryckfrihetsmål i sverige, där är oftast KBV trattarna inte inblandade \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Men annars tycker jag du har en anmärkningsvärt sund inställning till våra inavlade tjänstemän på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte annat än bli en myndighetsföraktare när man ser sån här skit. Har dom verkligen lön för d dom gör?? Iblan kan man undra asså... Att sånna här typer får härja fritt e ju nästa snudd på brottslighet bara d.. Då dom gör d ena tjänstefelet efter d andra och har mage att skryta över sina erövringar..

 

Tjänstemän vet i faan om d e rätta ordet på sånna här maktmissbrukande samhällsparasiter... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man anser att det är felaktigt myndighetsutövande kan

 

vem som helst kan klaga hos JO, man behöver inte vara svensk medborgare eller ens bo i Sverige man behöver inte ha uppnått en viss ålder för att få klaga det man klagar på behöver inte röra en självLäs själva

 

http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv

 

 

En rättighet vi har här i Sverige

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hallå, hittade på Maringuiden, verkar vara en bra sida men hetsig debatt :)

Tycker ni är lite onödigt hårda, jag håller med er om att det som visats senaste avsnitten stundtals har varit fel. Tex att släppa de tjejerna.

Men det handlar om 1 eller 2 Kustbevakare som beteet sej illa i serien, måste vi döma hela kustbevakningen efter dessa 2.

Det jobbar trots allt över 500 kustbevakare runt vår kust enligt hemsidan och klart att det finns en viss procent som inte beteer sej 100%igt.

Och alla gör vi väl fel ibland?

Jag menar det finns ju åtskillgt med poliser som har klivit över gränsen och gjort fel.

 

Håller ni inte med mej om att det generealiseras väl mycket?

 

Som någon skrev, betänk också att detta handla rom deras uppgifter 4-6 veckor om året, resten av året är det inte lika glassigt att vistas på havet och jag är övertygad om att Kustbevakningen som myndighet inte skulle få finna som de inte uträttade mycket bra saker.

 

Försök att öppna ögonen lite, kolla inte bara på 2 kbvare på västkusten som gjort några missar.

 

Det snackas mycke tom lagstiftning här också, hur många av er som verkligen skriver har riktig koll på Kbvs lagstiftning?

Jag tror de flesta av er är mer ute på hal is än vad kustbevakarna själva är.

 

Det diskuteras bland annat om efterföljandet upp på land, snackade med en vän som är jurist och det är inga som helst problem för kbv med deras lagstiftning att följa efter upp på land, in i hus och gripa någon.

 

Jaja, lite tankar.

 

Jag förstår er irritation, men som sagt tänk på att de är kanal 5, det är 2 kbvare som gjort fel, vi får se en ytterst liten del av verksamheten och ni tycker att hela myndigheten är skit.

 

Någon nämnde också sjöpolisen och frågade om någon blivit stoppad av dessa och därför hade erfarenhet avd eras bemötande. Tydligen så var det ju ingen som hade erfarenhet och då kan jag bara instämma, hur kan ni säga att sjöpolisen var så mycket bättre då?

 

Hoppas vi kan hålla oss ifrån personpåhoppen och alla andfra onödiga kommentarer och istället hålla en diskussion som ger nåt.

 

Kanske sticker upp nosen som ny bland er gamlingar nu men då får ni väl plocka ner mej då:P

 

Ha de gött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hastighetsöverträdelse upp till 5 knop: 1 000 kr 6-10 knop: 1 500 kr 11-15 knop: 2 000 kr 16-20 knop: 2 500 kr 21-25 knop: 3 000 kr Hittade böterpriserna på hemsidan.

I fallet med den uppskattade hastigheten, båten körde ju i planingsfart utan tvekan.

Alltså minst 15 knop med den båten.

Troligtvis gick det dryga 20 knop, Kustbevakarna hade dock inte mätt hastigheten och valde därför att ge honom lägsta möljiga böter för att vara säkra på att han inte fick betala mer än vad han egentligen kört.

Var inte det ett ganska bra handlande? Ska alla som kör uppenbart för fort få åka så fort kbv inte ha rmöjlighet att mäta med laser?

Precis lika fungerar det ju på land som nån skrev, kör du 55 på 30 väg så får du böter vare sej det är mätt med laser eller inte.

Om det inte är mätt, får du lägre än om det är uppmätt eftersom det då bara kan bevisas att det gick över 30, men inte hur mycket över 30.

Precis som kbv gjorde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan i försig hålla med om att man kanske har varit lite hård i bedömningen av kbv. Och ang sjöpolisen så är d samma folk som en gång gått på land, således har väll dom allra flesta varit med om ett och annat polisstopp.. Man behöver inte ha blivigt stoppad av just sjöpolisen för att få en inblick i bemötande och attityd.. Har heller aldrig blivigt Prejad i diket av en polisbil och sedan blivigt torterad med div maktmissbruk för att jag kört 80 på en 70 väg tex..

 

Ok man kanske inte ska dra alla över samma kant men överlag så verkar Attityden och inställningen vara av sorten (Sätta åt Svensson). Och d är inget som får mig att se ljust på deras verksamhet.. Sedan att dom bränner runt i allsjöns räserbåtar och vattenskotrar helt i onödan förstärker bara intrycket av att denna attityd genomsyrar hela verksamheten... Att en så liten organisation helt utan stöd från staten som Sjöräddningen  kan göra ett mycket bättre jobb en dessa Snutwannabees är helt förbluffande.. Men snart har dom la haft sitt roliga och staten kanske gör några väl valda nerskärningar och börar med kbv.

 

Och ang stormingen av kobben så var d det mest patetiska jag sett i hela mitt liv, och vad skulle dom gjort om dom inte hade öppnat då sparkat in dörren eller??? Sedan så får man höra allt gnäll om hur svårt dom har d om att dom bara e 2 ensama stackars krakar mot världen osåvidare... Då dom knappast hade någonstans att fly på kobben så kunde dom la vänta på förstärkning och inte försökt leka Militärer eller hjältar.. Och villket dagsverke dom fånga en som i princip inte utgjorde något hot längre då han faktiskt greps på land.. Sånna saker får en att undra om dessa har någon utbildning eller ens sunt förnuft överhuvudtaget..

 

Tycker absolut inte att killen skulle slippa undan straffet men att 2 kbvare stormar en liten kobbe på d osmidigatse sättet som finns och sedan har mage att gnälla om hur svårt dom har d när dom inte var tvingade att ta i skiten.. Men d e lätt att spela Rambo när kameran är på och stråkasstarna är riktade...

 

 

!!!MVH REXCO!!! Med en gnutta Myndighetsförakt i kroppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätta åt Svensson?, kanske det men det är ju då inte kustbevakarna i sej vi ska ge skiten, de stiftar ju ingen lag, det utför vad de fått i uppgift att göra. Vissa mer nitiska än andra givetvis, kan diskuteras men fel är trots allt fel och egentligen tycker jag inte man skall klandra nån som har lagstöd för det dem gör, även om det kan verka patetiskt ibland.

Men visst förstår jag hur du menar, men tänk på att det bara är en liten del som visas i tvn, det är bara det som väcker debatt och hetsar upp folk som visas för det är så man får tittare.

Hur mycket program hade det blivit om de varit med två lugna kbvare som inte pratar mer än vad som verkligen behövs och arbetar som de kanske bör göra. Det skulle inte bli någon tv alls, kanal 5 har ju såklart valt vilka de ska vara med med omsorg för att de skall få lite att filma.

Racerbåtar, kobrorna kanske inte är det optimala valet. Men hastigheten behövs, kanske det finns andra båtar med hastigeht osv. Vad för båtar tycker ni dem skulle ha haft?

Vattenskotrar, ja visst, dem har väl 2 eller 3 i hela myndigheten, jag tror dessa är ett utmärkt verktyg i sthlms skärgård. Man måste ha samma vapen som boven, annars blir man frånåkt på studs väl?

Stormning av kobbe, nja det va väl kanske dina ord. Stormining för mej är nåt annat.

Hur som helst, vänta på förstärkning? Förstärkning från? Polis? Nej polisen har knappt båtar längre, förstärkning från kbv, det var nog en bit till närmaste enhet skulle jag tro.

För att kunna sätta dit han för shöfylleri krävs troligtvis att han inte hinner dricka mer (då går ej fyllan att bevisa) eller att han ju längre tid de går nyktrar till/ hinner hölla i sej massa vatten osv. Därför måste han gripas omdelelbart efter brottet och därmed hade dem inget annat val än att gå upp direkt anser jag. Ju mer tid förfluten mellan brott och griåpande ju mindre chans att han fälls.

Hellre ett halvstruligt ingripande än en sjöfylla som går fri i mina ögon iaf.

Att gripa en person som är bråkig är inte helt enkelt, har en gammal vän som jobbat som polis och trots hans utbildning säger han att de har fullt upp ibland trots att de är 2 på en. Då kan man betänka att kbv pysslar med sådant mycket mer sällan än polisen och därför har mindre erfarenhet.

Du säger att han inte utgör nåt hot på land, nej det har du ju rätt i. Innebär det att han skall få chanbsen att gå fri från brottet sjöfylla? Lek me tanken att han på sin väg rammat din båt och din tjej fått svåra skador? Tycker du fortfarande sådana skall få gå fria bara för att de tagit sej upp på land och man låter han vara för att kunna göra ett 100% klockrent ingripande med mycket personal och bevisningen därmed blir för dålig för att han skall dömas?

Återigen kbv stiftar inte lagarna, så beskyll inte de enskilda tjänstemännen för det.

 

Vad tycker du gör att det var det osmidigaste sättet som finns? Vad skulle de gjort annorlunda, hur skulle du ha gjort vid ingripandet?

Klagar man får man också komma med exempel på hur det skulle gjort tycker jag ;)

 

Att handskas med fulla människor i den miljön är nog inte så lätt som man tror, har tyvärr ingen erfarenhet men det är nog inte helt enkelt.

 

Hade jag varit yngre hade jag sökt KBV tror jag, helt klart rinktigt fint jobb om man gillar sjön tror jag. Tror inte ni också det, ingen mer som har tänkt tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu råkar jag veta ett och annat som inte du vet.. Att händelsen som utspelar sig i Grebbestad då dom stormar kobben bara är ett par sjömil från hamnbasängen. En kväll med full fest och Ostindifararen i hamn kryllar d av poliser på gatorna. likaså polisbåt, gripa på plats hm ja hur skulle d gått till om dom inte hade öppnat dörren??  OCH JAG SKREV JU FAKISKTIST I MITT INLÄGG ATT JAG INTE TYCKTE ATT HAN SKULLE SLIPPA STRAFF.. Jag rekomenderar att du läser inlägg fullt ut innan du skriver ner massa rappakalja...

 

Svaren på dina frågor finns i inlägget innan och behöver inte utvecklas något mera.. Detta är mina åsikter och inte dina respektera d så respekterar jag dina.. Kbv får gärna finnas till men med denna attityd så spikar dom sin egen kista...

 

Ja säker ett slöt kneg med bra pröjs men knappast något som jag ens skulle kunna komma på tanken att söka till...  Och ang deras farkoster så finns d betyderligt bättre båtar på marknaden än dom svindyra cobrorna och hydroliftsen d åks med idag, hur mycket tror du d kostar att bygga om en standard cobra för att passa kbvs behov förmodligen mer än hela båten??? Vattenskoter i tjänst är också en dyr leksak ja d handlar om kanske uppimot 3 skotrar men om 3 år så är dessa 30st hur vore d med en jetbåt istället??? och hur bra personal politik tycker du kbv har när dom låter dom anstälda betsämma vad som köps in och ska användas oavsett prislapp?? Skulle alla statsanstälda ha sånna förmåner då tycker du? 

 

Polisen skulle då bränna runt i porche och ferrari och brandkåren skulle ha hummer låter ju inte specielt genomtänkt nått utav d men d e ju dina ord så då kan ju du betala den framtida båtskatten för alla landets båtförare när kbv ska köpa in nytt så lär den ju behövas...

 

 

Detta var sista ordet från mig i denna tråd...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att händelsen utspelade sej där framkom i serien, dock inte att polisbåt fanns där. Förstår inte riktigt ändå varför de skulle vänta på förstärkning och riskera att han slipper undan straff. De tog ju killen, det är väl huvudsaken.

Om han inte öppnat dörren, ja det fanns väl både fönster och altandörra/ fler ytterdörrar på kåken som gick att slå sönder om man ville komma in. Hur skulle polisen ha gjort om de stängt dörren då menar du? Befogenheterna är demsamma i detta fall vad jag kan förstå.

 

Ja jag såg att du skrev det, det jag menade var att om man gör som du sa så är risken större att han slipper undan straff. Läs ordentligt du med kanske. ;)

 

Svaren finns?, jag hittar dem tyvärr inte. kanske inte förstår hur du menar och då ber jag om ursäkt.

 

Men att skriva att det finns betydligt bättre båtar osv utan att kunna ge ett endaste exempel tycker jag är lite dåligt. Men jag håller med dej, de borde åka ribbar istället, mycket mer praktiskt för deras uppgifter. Dock även dessa dyra men ska man ha snabba tåliga båtar så kostar det.

 

Testa att jaga en vattenskoter med en jetbåt så förstår du varför de har vattenskoter!

Du får aldrig samma acceleration och hastighet i en båt som i en skoter. Om du inte har en riktigt extrem båt, men då kommer den kosta me rän skotern så varför inte låta de åka vattenskoter?

 

Och hur vet du hur inköpen fungerar, kbvs personal tar säkert fram förslagen men att de får kosta va de kosta violl osv, bullshit. Visst de har bra med pengar som myndighet, men det är väl bra så det finns resurser att utveckla verksamheten.

 

Jag tror inte problemet ligger hos KBV i sej, De gör dåliga ingripanden i tv och då tas all aggression mot att sjön snart inte kommer vara samma frizon som den alltid varit och allt surr om båtskatt osv ut påKustbevakningen.

 

Ett ganska stort mått av avundsjuka tycker jag att man kan se i mångas ögon också (min tolkning)

 

Ni har inte funderat på hur mycket av skattepengarna som går till att alla dessa politiker åker limousine dagarna i ända och super/äter upp våra pengar?

Är inte det värre än att låta kbv få bra båtar och vattenskotrar?

 

Skönt att du höll med om att det generaliserats i överlkant i denna tråd iaf..:)

 

Och ta inte allt så hårt, jag respekterar din åsikt men det är kul om du har lite mer argument och synpunkter på hur de skulle bli bättre, nu är de mest ett jävla gnäll rent ut sagt men ingen vet vad de ska ha för båtar istället, eller hur de skall lösa sina uppgifter.

 

Som avslut, jag tycker ockjså serien är pinsam stundtals, riktigt dåligt beteende bitvis.

Men jag försöker ta de för vad det är, det speglarinte hela verkligheten och det handlar om några få personer i det stora hela.

Det finns rötägg, inom polisen, inom politiken, uppenbarligen inom kbv. Det får vi acceptera, man måste kunna se helheten och de postiva sidorna.

 

Senast ändrad av Girastyrbord | 21 november 2007 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och ja, jag betalar gärna båtskatt.

Varför skall sjön vara en frizon på alla sätt och vis när inte land är det.

Vi får acceptera att aktiviteten på sjön ökar och därmed krävs mer regler och bevakning för att det ska fungera.

 

Me tanke på vad ni har för båtar så kan ni gott peta i några kronor till kbv också, det har ni råd med ;)

 

Ha de fint o simma lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visa gärna vilket lagrum som tillåter polisen att bötfälla för fortkörning utan att ha mätt hastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstå även att det sticker i svenskars ögon att en grupp får så här vassa farkoster som kostar massor när grupper i samhället får leva på minimum.

 

Barnens hårt bantade skolmat och skolböcker.

Äldrevården som är hårt bantad.

Polisen som är så hårt bantad att de inte har resurser att hjälpa till med att lösa inbrott utan de fallen blir ofta avskrivna.

 

När det inte finns pengar till en väl fungerande räddningstjänst till sjöss utan att SSRS får bedriva verksamheten idellt med stöd av bidrag från folk. 

 

Och att låta tv göra fiction av skiten med några nissar som sprätter.

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som hade några synpunkter på gårdagens avsnitt?

 

Jag tyckte dem skötte sej helt okej.

Att ge nyckelband till folk som kört för fort förstod jag kanske inte riktigt men lite kul var det ju..:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt okay tycker jag att det var...Trevligt med lite båtbilder så här års..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag  har lite åsikter  när jag såd det senaste programmet.

 

böterna  är ju skyhöga.  ex  killarna  som råkat lägga tampen runt en prick för att ankaret  inte räckte . det såg ut o vara  2grabbar i en liten jolle me d nån litten snurra på. dom fick 1000kr i böter. dom bad om ursäkt  och sa att dom inte visste  detta. och jag tänker hmm: ja  hur skall dom kunna veta det?   det finns ju inga  körkort m,m på sjön. och denna lilla eka lär inte gjort några skador på pircken. dom satt o fiska lite.  men likt förbannat skall dom betala  dessa böter m.m.

 

nä  jag tycker mkt är skit med kustbevakningen.  jag hade blivit  riktigt föbannad omjag hade fått  såna höha böter  för såna små  föreselser  som man inte ens vet om att man gör?.

 

skall man ge folk såna  feta  böter så skall man ha  lagstatdagad båt  förarbevis. då kan man ställa dessa krav m.m

 

 

jag blev sur när jag såg programmet. 

 

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan åligger det alla att känna till vilka lagar som gäller i detta land. Så jag tycker inte det är nån ursäkt.

Höga böter, må va sant men åtreigen tycker jag inte kustbevakningen skall få skit för det, det är trots allt riksdagen som stiftar lagarna.

 

Jag tycke rnog inte att det är speciellt höga böter heller, med tanke på vad följden kan bli med ett flyttat sjmärke, betydligt dyrare än 1000 kr iaf..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nästan svurit in i döden på att inte plita ner något mer i denna tråd men med så mycket intressanta frågor att besvara så får jag väll anstränga mig lite till..

 

 

För d första så mäter inte polisen på land farten med ögonmått, d är omöjligt att se med ögonmått om en bil gör 50 på 30 sträcka.. Detta är inte hållbart i nån form av rättsligt sammanhang. Ända gången man kan bli fäld är om du erkänner själv att du körde för fort..

Bra då har vi klarat av D... Sedan d här med planingsfart osv är en kvarleva från förr då kbv och sjöpolis inte hade någon laser att mäta med. D var ju faktiskt inte längesedan kbv fick dessa instrument..

 

Att dom sedan nyttjar gamla kvarlevor för att få rätten på sin sida bevisar ju bara villka maktgalna samhällsparasiter dom faktist är... Tycker inte att dom ska snacka så mycket när dom inte har eett mätvärde att gå på annat en påhittade grejer.. D fokuseras ju inte något större på säkerhet om man enastunden släpper ett gäng fulla brudar utan ljus och istället haffar någon som råka köra några knop för fort inte på laser utan dom såg ju...

 

Detta är helt klart ett Attityd problem och detta kommer med tiden att leda tills deras undergång. Felet är att ingen orkar tjaffsa med dom, men dagen kommer då dom plockar in fel kille och d blir rättegång och ändast då får vi veta om 2 gubbars påhittade historier verkligen håller i en hovrätt.. Om man ska hårdra begreppen så ska inte detta vara tillräckligt för att vinna en rättegång, för då är d nått fel på samhället... Men d e klart att risken för att förlora finns alltid och därför väljer dom allra flesta att inte pröva saken i domstol...

 

Ja jag tycker dom kunde ha gjort anorlunda med killen dom plocka in via stormningen, och hade dom inte haft kamerorna i ryggen så hade dom förmodligen gjort d. Killen utgjorde inget hot och hade inte förorsakat några olyckor på vägen det hela byggde förmodligen på ganska lösa grunder...

 

Ang kbvs fartvidunder så tror jag aldrig att du har provat någon vattenskoter eller ens sett någon jetbåt.. jag är lyckligägare till en vattenskoter kompisen har jetbåt och tro d eller ej men dom drar lika i 60 knop, axet är inte nämnvärt bättre i skotern och du kan utan tvekan göra samma manövrar med en jetbåt som du kan med en vattenskoter.. En jetbåt är oxå utan tvekan mycket stadigare och kan ta flera passagerare och utrustas på ett helt annat sätt än en vattenskoter.. Visst En jetbåt behöver några extra hästkrafter, men kbv kan knappast hålla sin flotta uppdaterad så långt att dom kör ifrån allt... En nyare RXP eller RXT hade lätt kört i från dom...

 

Dessa små båtar (typ flipprana med dubbla 300hk) och vattenskotar som kbv har kunde lätt ha byts ut mot ett fåtal jetbåtar, hade blivigt både billigare och bättre.. Finns ganska många fabrikat att välja mellan och många gör runt 50-60 knop med bra ax.. Sedan så har vi kobrorna och sorglit att säga men d finns ett otroligt antal bättre båtar att välja en dessa.. Vad tror du att d kostar att Ta En Sunseeker Cobra 38 eller 39 och utrusta den för att passa kbvs verksamhet??? utgångspriset är högt, den drar mycket bensin/Diesel, behöver starka maskiner 2st, Blir på så vis dyr att serva och reparera... Du ville veta några Allternativ här kommer dom.. Targa, Nordstar, Anytec, Delta mm..  Alla med en fart runt 50 knop dom har hytt, ändast en maskin, drar lite bränsle, lättservad, Billigare i inköp. Och sbvaret på din fråga är att kbv har fått rätså fria händer ang deras val av farkoster, d har jag själv hört en på kbv säga...

 

Sedan så ville du ha synpunkter på senaste avsnittet och som ovan nämda insident så tycker jag d var lite väl magstarkt att klämma fram en 1000ing i böter på stackarna i ekan.

Dom kunde väll bara ha talat om på ett trevligt sätt att d är förbjudet att använda sjömärken som förtöjnings pollare, kan väll inte vara lätt för gemene man att veta detta..

 

Sedan så är ingen dummare att förstå att denna herre (Gira styrbord) är jimmy lars eller mygbetet i ny förpackning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tänkte inte ge mig in i denna tråd, men kan inte låta bli.

 

Bra då har vi klarat av D... Sedan d här med planingsfart osv är en kvarleva från förr då kbv och sjöpolis inte hade någon laser att mäta med. D var ju faktiskt inte längesedan kbv fick dessa instrument..

Helt riktigt enligt mig att ge böter åt någon som kört i planingsfart, inte många, om ens någon båt som planar under 5 knop.

Sen är det kanske tveksamt om det håller i rätten men jag tror faktiskt det.

 

Detta är helt klart ett Attityd problem och detta kommer med tiden att leda tills deras undergång. Felet är att ingen orkar tjaffsa med dom, men dagen kommer då dom plockar in fel kille och d blir rättegång och ändast då får vi veta om 2 gubbars påhittade historier verkligen håller i en hovrätt.. Om man ska hårdra begreppen så ska inte detta vara tillräckligt för att vinna en rättegång, för då är d nått fel på samhället... Men d e klart att risken för att förlora finns alltid och därför väljer dom allra flesta att inte pröva saken i domstol...

Tycker inte man kan kall det påhittade historier, planar de så kör de för fort.

 

Ja jag tycker dom kunde ha gjort anorlunda med killen dom plocka in via stormningen, och hade dom inte haft kamerorna i ryggen så hade dom förmodligen gjort d. Killen utgjorde inget hot och hade inte förorsakat några olyckor på vägen det hela byggde förmodligen på ganska lösa grunder...

Håller till viss del med dig men tycker dock att man inte skall komma undan med att köra full på sjön även om man hinner iland när kbv kommer fram.

 

Sedan så ville du ha synpunkter på senaste avsnittet och som ovan nämda insident så tycker jag d var lite väl magstarkt att klämma fram en 1000ing i böter på stackarna i ekan.

Dom kunde väll bara ha talat om på ett trevligt sätt att d är förbjudet att använda sjömärken som förtöjnings pollare, kan väll inte vara lätt för gemene man att veta detta..

Helt rätt att ge höga böter för detta, känner man inte till att man inte får förtöja vid märken har man inget på sjön att göra.

 

Inget personligt det här, bara mina åsikter.

Har jag missförstått något så ber jag om ursäkt.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev inget om att jag tyckte att han skulle bli utan straff men sättet att genomföra detta på kan diskuters i onändligheter... Och jag förstår att du kan lagboken och regelboken utantill??? D finns idaggs läget så många lagar och regler så knappast Alla kan detta utantill och hu villka brottslingar dom fick på kroken ärligt talat hade du inte blivigt lite sur om du legat vid någon brygga där d inte stod något och plöttsligt d hade pluppat upp någon gubbe med ett fett bötes block och slängt till dej en lapp på runt 5000 kr.. Motiveringen hade varit att d var komunens brygga och allt finns att läsa i komunens arkiv och föreskrifter.. Då har du alltså inte på Sjön att göra då om d hade inträffat och du inte visste något om dessa föreskrifter...

 

Alla gör bort sig någon gång men jag tycker inte att straffet ska stå i proportion till hurvida d är en kille eller tjej som kör båten eller ankrar vid den gröna pricken.. Vad hade hänt om d var tjejer som låg förtöjda vid pricken glada tillrop och festliga kommentarer??? Dessa kbvare jag hoppas inerligt att man slipper se dessa Snutwannabees för bara tanken på dessa gör en minst sagt förbannad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låt oss säga att grabbarna  i den lilla ekan var runt  15 år  vilket inte alls  är  omöjligt  utan tillomed  troligt. att veta detta  med alla lagar m.m är inte lätt.  boken om sveriges lag är förbaskat  fet . och på havet  så känner man en viss frihet till skillnad mot vägarna som vi har byggt  och  d'är bilar möts  i 90kmh där krävs att man vet det mesta inom trafik lagar och regler. men för sjutton.   folk som har större båtar är oftast  äldre  och vet att man inte bör förtöja i en prick.  jag visste inte att det vra olagligt och kunde ge sådna  feta böter. men jag har alltid antagit att man inte bör förtöja eller liknande i sjömärken m.m.

 

 

sen om en liten vatten skoter eller  en annan  båt i samma storlek  3*1.3 m   gör den olagliga  greejen att  focera en  5knops  gräns är i mina ögon inte nåt att lägga  tid på.   sen förstår man ju att dom inte kan gör skillnad  på en princess 40 och en vatten skoter  men  det är lite skillnand  i prkatiken  att  det kommer en princess  40  i planingsfart  är en större risk än om en vatten skoter  försöker hålla  planings tröskeln precis  för att  kunna ta våger m.m bättre

 

ähh  jag skall inte lägga mej i detta.  det r väl bra att dom håller ordning  och så. men vi svenskar är alldels  för snälla  och  tar gladligen imot en bot på 1500kr för att hållt några knop  för mkt med en eka hahaha..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tur att man själv har segelbåt och kommer inte ha några jätte  problem med knop gränserna eller liknande. men det vette inte sjutton nu när jag skall invenstera i en ny 30hk 3cyl till segelbåten att man åker fast  när man skall  maxa  den i 7knop.  eller kanske  jag råkar segla  för fort på läns  har jag varit  upp i  8knop .      sen har jag min lilla  jollle  då   kidmaster med  en 35hk på. som man kanske oxå råkar  köra  för fort nånstans  då  den nästan sjunker om  kör för långsamt då den är sjukt  låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, givetvis kan jag inte alla lagar och föreskrifter men att förtöja vid en markering kan omöjligvis jämföras men att förtöja vid en brygga. Kan man inte se de eventuella följderna vid att förtöja vid en markering bör man i mitt tycke stanna hemma. Sen att båten i detta fallet sannolikt inte hade orsakat något problem är av mindre intresse enligt mig.

 

Att förtöja vid brygga kan inte skada någon annan men om något händer med markeringen är det inte omöjligt att någon eller något blir skadat.

 

Givetvis skall alla få samma straff om det så är tjejer, killar eller gamla gubbar i sin eka spelar ingen roll.

 

Tro mig, jag precis som alla andra är inte nöjd med alla regler som finns men det ger mig inte rätt att fritt bryta mot de jag inte gillar med motiveringen att jag visste inte.

 

Som sagt, har ingen ambition att stöta mig med dig eller någon annan utan luftar bara mina åsikter.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaja  samhället  är perfekt och  allt är svart o vitt.  eller?  allting är inte så lätt. det hade räckt med en tillsäging till grabbarna.    nu får dom  ta  av barn bidraget och betala  dryga  böter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet man inte om att d är förbjudet så vet man inte kan väll hända vem som hellst och är knappast självklara saker. Och då är liknesen med bryggan inte helt gripen ur luften då d faktiskt existerar i verkligheten har aldrig hört någon som fått böter för d jag bara lekte med tanken.. Har heller aldrig hört någon som fått böter för att ha använt sjömärke som ankarlina, eftersom d inte existera något som hellst körkort på mindre båtar så behöver inte detta vara självklarheter för gemene man...

 

jag fattar faktiskt inte var d hade varit för fel på att bara upplysa grabbarna om att d är förbjudet att använda sjömärken som ankarlina på ett hyffsat sätt.. Istället plockar dom stöddigt fram bötesblocket och skriv er en bot.. Dom killarna lär ju inte se särskilt ljust på kustbevakningen i framtiden.. Dessa herrar får en status likt en P-lisa med likaledes taskigt humör och attityd... Att deras lilla eka skulle kunna orsaka någon form av skada på sjömärket är inte särskilt troligt men jag håller med lagen skall vara lika inför alla..

Förare av större båtar som om möjligt kunde ha dragit med sig sjömärket brukar inneha någon form av förarbevis och vet att det är förbjudet men att allmänhetens alla invånare skulle känna till detta är att hoppas på förmycket.. Och ja jag tycker att detta är slöseri med resurser och att dom borde ha viktigare sakr för sig än att skriva ut parkeringsböter..

 

jag tycker fortfarande att bötesblocket är fel väg att gå då dessa kbvare bara retar på sig folk som i sin tur för budskapet vidare och snart har kbv retat fel personer.. Debatten är redan igång och tro d eller ej Allmänheten är inte så positiva till dessa kbvare och deras verksamhet.. Använd blocket med förnuft och med rätt attityd de hade dom vunnit mycket på..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kan se på deras namn  va det handlar om. KUST BEVAKARNA   dom skall bevaka  kusten antar jag,  men nu är det tydligen  rent polis arbete bara att snabbt  hitta  små fel och snabbt vara där och  stiicka  upp  bötes  blocket i nyllet på semestrande svenskar som är ute 2-3 veckor per år på havet.   nä  det börjar bli överdrivet  ..  jag efterlyser  flexibilitet på havet.   och självklart  är det skillnad på om  det är 2 st 14åriga  tjejer i denna lilla jolle som obetänksamt  förtöjer vid en avsides  sjö prick.  eller om det är 2st  gubbar i 45 års åldern dom vet med  sannolik att det  är fel.   det  går inte jämnföra  allt med hur det är på vägarna  och på land och  hur detb är på havet.   jaja  snart  kommer det väl kameror  som övervakar  hela  kusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra, för 5-10år sedan var d inte så. Då kunde man lungt glida runt med båten utan räddsla för att bli antasstad av dessa Paragrafprytare.. Men du ska se denna lekstuga tar snart slut att hålla denna verksamhet igång kostar mängder med pengar och förr eller senare blir d nedskärningar och då ryker den otrevliga cobra gruppen och vattenskoterligan först... Kan inte fatta varför denna cobra gruppen ska vara så helvetes otrevlig och grinig när resternade större kbv flotta har ett gladare humör.. Konstigt men dom kanske inte fick en princess att glida runt med och d e klart då kan man ju bli lite småtjurig\Wink\

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli att återkomma en snabbis. Rexco, det är uppenbart vad du har för åsikt om kustbevakningen. Du gillar dem inte för fem öre och därmed är allt dem gör skit!

Dem som de låter åka, ja då är dem dum i huvet för att de släpper nån. Tar d enån, ja då är dem dumma i huvet för det.

Ja i fallet med tjejerna gjorde de förbannat fel.

stormningen av ön som du kallar det. Begriper du inte att bevisen för sjöfylla hade försvunnit om de väntat på den polisbåt du snackar om?

Det du säger är att de skulle väntat på polisen så han fått en chans att komma undan genom att eftersupa eller liknande. Dessutom blir det årare att binda honom till handlingen ju längre tid det går mellan brottet och gripandet.

Ditt påhopp om att jag fått en efterträdare. Tycke rhan verkar hålla betydligt lugnare ton än mej!

Tänk till nu och erkänn att du är en bitter avundsjuk jävel som åkt dit för kbv!

Du säger att kbv borde åka targa, delta ,nordstar, anytec. Jo men visst, det är ju väldigt billiga båtar.

Och det roligaste av allt, kbv åker redan anytec.

Nej, sluta vara en sån jävla tjurskalle bara för att du har nåt emot kbv, visst de har gjort många tabbar i serien, men de har gjort bra saker också och du kanske kan ägna nån sekund åt den nytta de gör också.

Sen funderar man ju varför du bekymrar dej att titta, måste va påfrestande för psyket...

Nej som sagt nu får det nog va bra för mej här, väntar bara på att MG skall ta och picka bort mej.

Och du rexco, ta fm ett prisförslag på delatn med samma utrustning som cobran så skall vi se vart vi landar, mycket båtskatt lär du få:P Men men, dn där baylinern drar väl ite så mycket kanske,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...