Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Henrik_st

Problem med försäkringsbolaget...

Rekommendera Poster

Hej!

 

Blev för några veckor sedan bestulen på min motor, en yamaha fyrtakt 50 hk -99 med väldokumenterad service historik.

 

Försäkringsbolaget skulle ersätta mig med det faktiska värdet av motor, dvs vad det skulle kosta mig att ersätta den. nu är det så att föräkringsbolaget erbjöd mig 30000 för motor, och jag förklarade för dom att det inte går att köpa en sån motor för dom pengarna, vilket var vad dom lovade från början. då hade deras firma värderat det till 30000. men om motorn nu är värd det, varför (har letat hela året innan jag köpte båten med motorn på) går det då inte köpa en motor för det priset, inte ens i närheten?

Ligger en på blocket nu för 49000, såg någon för någon vecka sen som var bottenstött för 43000. Även om jag håller med om att kollar man på nypriset, så borde dom inte vara värda mer än 30000 men det är ju överpris på allt som har med båtar att göra och vill jag köpa samma motor så kommer jag att få ge 40000.

 

Hur går man bäst till väga för att övertyga försäkringsbolaget?

tänkte ringa runt och få en egen värdering, men värderingen är ju inte mycket värd när det inte finns några att köpa...

 

några tips på hur man bäst går till väga?

 

OBS! innan ni kollar på blocket av nyfikenhet, så vet jag att det finns en rubrik med en exakt likadan motor för 30000 på blocket, med det är en trimmad 40 hästars motor utan service historik... och det är ointressant att jämföra med andra fabrikat, ska ha yamaha och det är vad dom lovat ersätta mig för.

 

finns det inget branchregister där man kan söka efter önskad motor? alla annonserar ju trots allt inte på blocket, bytbåt och båtbörsen... några bra tips på hur jag hittar en ersättnings motor?

 

 

/Henrik

 

Senast ändrad av Henrik_st | 26 oktober 2007 | 12:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det handlar om att bli kompenserad för skadan, Jag körde resonemanget, innan skadan hade jag en båt med en fin motor och ni har lovat att kompensera mig i händelse av skada, jag anser mig kompenserad den dag jag har en båt med en fin motor.

 

Det är alltså en affärsförhandling, jag accepterade inte deras bud om kontant ersättning efter en värdering som blivit gjord.

Om dom har en handlare som värderat din motor bör det vara enkelt för försäkringsbolaget att köpa en sådan motor av honom och ge den till dig.

 

Stå på dig, för mig tog det 4 månader av brevskrivande till olika chefer på försäkringsbolaget men sedan gav dom upp och fixade en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på hur de räknar åldersavdraget. Det jag reagerar på är uttrycket: -ska ersätta dig med det faktiska värdet av motorn. Det är ett ganska vågat uttalande tycker jag därför att det finns ett teknisk formel hur de flesta försäkringsbolag kommer fram till hur mycket motorn är värd (åldersavdraget). Den summan som man kommer fram till via åldersavdraget är inte alltid densamma som motorn säljs för på begagnadmarknaden.

Det faktiska värdet är ju exakt densamma som vad motsvarande motor säljs för på begagnadmarknaden oavsett vad man kommer fram till genom åldersavdraget. 

 

Någonstans har det uppenbarligen klickat någonstans här verkar det som. Antingen har du missförstått någonting...ett ord eller en mening eller en innebörd, eller så har personen på försäkringsbolaget gett dig felaktiga uppgifter, eller så har han/hon bara råkat slarva med ordvalet så att innebörden helt enkelt blir fel. Det kan ju kanske finnas fler teorier men någonting har nog som sagt hänt här som inte borde hända. Det är ju standard att försäkringsbolagen använder sig av åldersavdrag. När man räknar på åldersavdrag så handlar det ju om ett visst procenttal som dras av för varje år som motorn är gammal. Detta procenttal är ju inte samma för varje år utan varierar från år till år beroende på hur gammal motorn är. Sluteffekten av den effekten  kan då bli att den slutliga summan inte alltid överrensstämmer med verkligheten på gatan.

 

Jag tycker att du ska ringa tillbaka till ditt försäkringsbolag men gärna anonymt och utan att nämna att du nu har blivit drabbad. Säg att du funderar på att eventuellt teckna en försäkring hos bolaget men att du först vill veta hur de hanterar ett ärende av den typ som du nu har blivit drabbad av. Ta reda på så mycket som möjligt om hur de resonerar och hur de räknar. Sedan kan du göra samma kontroll hos andra bolag också för att se om det finns ett mönster hos bolagen eller om ditt bolag har ett helt eget synsätt på hur de räknar och resonerar. Vilket föräkringsbolag är det du har?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute för ungefär samma sak. Utgångsbudet var aningen lågt tyckte jag, men vi diskuterade lite, plus att bolaget la till en summa för kringutrustning, montering av motor och reglage på firma (som jag inte hade begärt att få någon ersättning för).
 
Monteringen var inget jag varken hade tänkt eller ville låta någon annan göra, men jag fick ersättning för det ändå. Tack vare det så kom totalsumman upp i en rimlig nivå och jag acceperade förslaget. Det hela var löst med försäkringsbolaget innan polisutredningen var klar/nedlagd, vilket i regel går väldigt fort i dessa sammanhang...
 
/Mattias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Försäkringsgubben uttryckte sig ordagrant att jag skulle ersättas på ett sådant vis att jag skulle kunna köpa likvärdig motor, och erbjöd sig till och med att dom kunde hjälpa till att hitta någon.

 

alternativtet dom kom med nu var att om jag ville köpa en nyare motor, eller få ut pengarna nu så jag kunde leta upp och köpa valfri motor. så kunde jag få kontantersättning på 30000 kostnader för montering mm.

 

Erbjudandet jag fick nu var enligt deras avskrivningstabell, och då baserade han det på nuvarande inköpspris vilket enligt honom var 60000. och jag sa då att list priset på en ny sån motor ligger på 66-67 tusen enligt yamaha, men då sa han ja, det är möjligt. men det är ingen som köper för det priset. så då var han inne och trevade lite på faktiska priser igen...

 

ska ringa i nästa vecka och hoppa på hans erbjudande om att hjälpa till att hitta en motor.

så får vi väl se vad han hittar för 30 tusen.

 

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förs.bolagen tar naturligvis chansen och ger ett bud och hoppas att man ska acceptera.
Gör inte det, börja förhandla.
Jag hade en förs.skada och blev erbjuden marknadsvärde 4.000 kr.
Efter förhandling slutade det på 8.500 kr plus att de strök självrisken på 1.500 kr.
Det lönar sig att tillhöra de få besvärliga procenten av försäkringstagarna... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay. Så här spontant mellan tummen och pekfingret så får jag den uppfattniingen att han försöker hålla deras (f-bolagets)  kostnad/utgift nere, men att han samtidigt håller dörren öppen för en diskussion och förhandling. Han verkar känna sig för lite var du står någonstans. Kanske även hur pass insatt du är om bl.a. vilka priser som gäller idag för motsvarande motor på begagnadmarknaden. Ju mer du är insatt och ju mer han ser att du verkligen är det, desto svårare blir det för honom att köra med dig och ge dig ett underpris i ersättningsnivån.

 

Eller vänd på det: Ju bättre insatt och kunnig du är, desto större odds är det att du får en större ersättning. Men det kräver i sådana fall att du står på dig och visar framfötterna både när det gäller din insikt om vad motorer kostar för den modell och årsmodell som är aktuellt, men även att du är lite framåt i dina krav. Du bör agera så tveklöst som möjligt. Motsatsen är ett veligt och ett lite mjäkigt agerande, men då kommer du inte alls lika långt.

Visa var skåpet ska stå och agera som om du kan allting minst lika bra som han eller helst ännu bättre. Om du kan allting bättre än han själv så får du ett värdefullt övertag bara av detta för då är det du som kan snacka bort honom istället för tvärtom!

Vilket försäkringsbolag är det frågan om?

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har också blivit av med min motor    en Honda 50 -96  utan servicebok    är bara handlare som kunna berätta hur den motorn var.

 

blev ersatt med 35000 för motorn styrkabel som var krökt.

jag betalade förutom inköp av beg motor 3800 kr i mellanskillnad till hydralstyrning    förs bolaget tog allt det andra.

 

fick min ersättning på 3 veckor från bolaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taget direkt ur vilkorsbilagan:

 

Skadan värderas med hänsyn till prisläget i sverige vid tiden för skadan.

Med marknadsvärde menas vad det kostar att i allmäna handeln köpa motsvarande föremål som det skadade/förlorade och i samma skick, eller om sådant inte finns att köpa, vad det sannorlikt skulle ha kostat om det funnits.

 

Om marknadsvärdet inte kan faställas används avskrivningstabell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...