Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
A__L

Bogpropeller "Swing Thruster"

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som har erfarenhet av den nedfällbara bogpropellern Swing Thruster?

 

http://www.rmcmarine.com/RMC_Swing_Thruster.aspx

 

Fördelarna verkar uppenbara vad det gäller motstånd och effekt men vilka nackdelar finns? Oprövad konstruktion? Risk för krångel med de rörliga delarna?

 

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd från 2007

 

Nu några år senare borde det finnas många som har erfarenheter av denna modell.

 

Konstruktionen är fast motor på svängbar axel (inte med led som tex Quick) den har en bälg som tätning runt axeln och en till synes robust konstruktion.

 

Erfarenheter?

 

 

post-97687-0-06133300-1417352647.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite hjälp hittade jag dessa 2 trådar som handlar om ämnet.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/28417-bogpropeller-swing-thruster/

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/30754-inf%C3%A4llbar-bogsnurra/

 

För övrigt hittar man rätt många trådar på MG, för och emot bogpropp eller andra lösningar, men det är inte den aktuella frågan vi efterlyser i den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att någon propagerar  mot bogpropeller?

Det jag spontant funderar på är att den som jag uppfattar det svängs ut från skrovet, vilket eventuellt kan  göra den mer känslig för föroreningar i vattnet.....

 

Men det kommer ju då från en fiskegubbe som börjar fundera på vattenjet på nästa båt efter att ha paddlat och stakat mig ur en djup vik med dy, trädgrenar, taggtråd och en del annat krafs i vattnet efter en drift längs gäddvattnet....

 

Det kanske inte är det typiska vattnet för att använda bogpropeller heller, men i en del hamnar flyter det ju runt en del träbitar och annat smuts....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en aspekt!

Att bogpropellern suger i sig diverse skräp som flyter omkring (vid ytan) eller sjögräs en bit ner. Den utfällbara har fördelen att den kommer längre ner under vattenytan än en fast och inte suger i sig mer från ytan men kanske mer sjögräs i stället.

 

Andra för och nackdelar

Nackdelen att den ska fällas ut och in, tar tid (några sekunder), och att den skulle kunna haka i andra båtas ankarlinor eller fastna ute eller inne (dvs en funktion till som kan krångla).

 

Att anpassa sig till hur det ser ut

Det går ju också att låta bli att köra bogen om det ser skräpigt ut, jag skulle i de flesta fall ändå inte använda bogen, utan bara då det behövs. Som trygghet för att slippa åka emot andras båtar om vinden tar mig de fåtal gånger "det inte bliver som jag tänker"

 

I vilket fall en 4 kW utfällbar kostar ca 35-50 tkr och en 6kW i tunnel kostar ca 11-18 tkr, så den som väljer det dyrare alternativet vill åtminstonne veta att det är kvalitet. Det går att leva med en bogpropp i tunnel som lagt av, medan en utfällbar som inte vill åka in är rena skräpet. (och då rätt dyrt skräp)

Bla därför vore det intressant att läsa om era erfarenherer av utällbara bogpropellrar.

 

RMC Swingthruster har nytt produktnamn

Efter att ha varit i kontakt med det svenska företaget som tagit fram denna, fick jag reda på att deras produkt numera säljs under varumärket Lewmar genom de återförsäljare som kan förmedla varor från Comstets.

Därför utökar jag frågan till alla som har erfarenhet av både Lewmar- och RMC's Swingthruster

 

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen egen erfarenhet. Men läst någonstans att man har tappat "luckan"

på flertalet nya stora segelbåtar som levererats med utfällbara bogproppar.

Annars tror jag det är en fin lösning som gör att man inte tappar fart på en redan

relativt långsam sak som en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Norska Side Power eller Italienska Quick så slipper man bälg men får i stället en fast motor och axel med led som har kardanknut för själva drivningen, (axeln är rak då propellern arbetar i utfällt läge).

Lagringen av svängarmen ser rätt stadig ut, med genomgående lagringsaxel på båda och de har aktuatorn för denna inne i båten.

 

Här en intressant film in-ifrån det infälda utrymmet.

https://www.youtube.com/watch?v=5GczmS9ZLJ8

 

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi råkade i somras ut för att luckan fastnade i stängt läge så att vi inte kunde använda den. Ingen ko på isen då båten är så lättmanövrerad men hade den fastnat i nedfällt läge hade det varit värre. Felsökning ska göras nu innan sjösättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade en swing thruster förra året. Funkar kanon. Finns ingen gummibälg på denna. Tror det var på de äldre. Motorn rör sig inte mycket inne i båten så det stör inget men det sitter en brytpinne i plast inne i båten som går av om man klämmer nåt i luckan etc.

Utfällningstiden är kort och den fäller in sig själv efter 5min (programmerbart) 

Rekommenderas!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var motorn till luckan som hade brunnit då den förgäves försökte komma till ändläget på 10 cm. Vi har bar 7 cm till vårt ändläge vilket utgör ett problem som måste lösas genom att vi ändrar läge på en brytare. Något att tänka på för er som sätter in en själva. En ny luckmotor kostar 3000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...