Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tresfjord29

Hur vinterförvara båtdynor?

Rekommendera Poster

Hej.

Behöver jag ta ur dynorna från båten i vinter?

Har begränsat med plats i vårat hus.

 

Tackar på förhand för svar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilka andra förslag du än får så är åtmiståne mitt svar ett otvivelaktigt JA!! I alla fall om du vill vara så säker som möjligt att undvika mögel både på dynor och på övrigt i båten. De bör förvaras mörkt och så torrt som möjligt. Helst i en så normal och jämn inomhustemperatur som möjligt. Svalt går också väldigt bra om det bara är en jämn och torr miljö.

 

Om du har trångt i huset så kanske du kan ha några dynor i ditt hus och en del andra hos någon kompis? Det sämsta stället att förvara dem på är hur som helst just i båten. Nu kommer nog vissa att säga att de minsann har haft sina dynor i båten varje vinter de senaste 47,52 åren utan några som helst problem. Jaha ja...vilken tur då säger jag då, men vore jag dig så skulle jag absolut inte chansa om du är rädd om dynorna! Och båten för övrigt också för den delen. Chansen att du får mögel på dynorna är mycket stor även om du kan ha tur att slippa det. Men det är en lottodragning som du själv måste avgöra hur du vill göra med. Men nu ställde du ju en fråga och jag tvekar som sagt inte en sekund i mitt svar.

Tänk också på att om du får mögel på dynorna så får du även mögel på andra ställen i båten lika säkert som Amen i kyrkan. Mögel har en stark benegenhet att sprida sig även om alla sorters mögelsporer inte syns för blotta ögat (eller näsan) omedelbart. Sporerna kan därför finnas där latent ett tag innan du upptäcker det.

 

Mitt tips är att tömma båten på allt löst överhuvudtaget, tvätta båten både in och utvändigt och se till att det blir en aningen luftcirkulation överallt i båten. Med överallt menar jag i ruffen, förvaringsutrymmen, lådor och skåp, inspektionsluckor mm och att du tar bort dyvikan så att även skrovet får ventilation plus att kondensvattnet så kan rinna ut där.

Anledningen till att du bör tvätta båten även invändigt är just för att undvika mögel. Det som inte är tvättat är mat åt sporerna. Hoppas att allt går bra!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tar aldrig hem varken dynor eller madrasser. Ställer dem däremot på högkant, har torrbollar i båten och två ventiler lite öppna för god luftväxling. Har aldrig haft problem med dålig lukt eller mögel.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Håller med Roddarn helt o fullt. Tar alltid hem mina dynor och förvarar dem torrt o svalt.

De som har dynorna kvar i båten löper klar risk för mögel om inte ventilationen är perfekt.

När det är dimma o fuktigt på höst - vinter - vår kommer fukten också in i båten. Det enda som kan hjälpa är värme i båten med element.

Chansa inte. Ta hem alla mjukvaror. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Carl understräck Axel att du inte har haft problem med dina dynor kanske beror på att du bytt båt 4 gånger sedan 1999. De har helt enkelt inte hunnit mögla ihop.

 

Jag har provat båda modellerna ta hem eller låta ligga kvar. Finns bara ett sätt att behålla dynorna fräscha --- TA HEM!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ta hem dynorna, gå inte på torrbollar och lite ventilation, man kan inte avfukta universum..antingen eller gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Altid haft dem hemma på kallvinden, luftigt.
I år, vi har precis  gjort klart, ställde vi dem i källaren med frigolitskiva mellan mot ytterväggen och ett galler mot golvet, ingen direktkontakt.
Vi har en avfuktare som snurrar där året om och rel fukt ligger på ca 50% 
Usch, jag ogillar skitvädret med dimma och rusk vi haft i snart veckor här...\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-frown.gif\ border=\0\ alt=\Frown\ title=\Frown\ />
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde tabben att lämna stolarna och ryggstödet i u-soffan kvar förra vintern. Fick rejält med mögel på dom. Ett drygt och tråkigt jobb att få dom fina igen.

 

Nu tar jag hem allt. Skruvar av ryggstödet till u-soffan och tar hem.

 

Ps. Man lär av sina missar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad ska jag använda för medel om jag fått mögel på dynorna?

 

hälsn

Eva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips som jag fått från en båtfirma angående rengörning av dynor av skinn/skinnimitation är att använda Jif rengöringsmedel samt en Scotchbrite svamp som inte är för grov. Detta har funkat mycket bra och verkar vara skonsamt mot dynorna trots rengöringsmedlet. Dessutom luktar det fräscht efteråt. Tänk bara på att skölja med mycket vatten då det är små korn i rengöringsmedlet, mycket viktigt! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...