Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ruffseglarn

Bränsleslangskopplingsläckage

Rekommendera Poster

29 bokstäver i rubriken för den som inte orkar räkna...

 

Jo, jag monterade ett vattenavskiljningsfilter för min utombordare i våras. Under sommaren har jag noterat att det någonstans kring filtret verkar läcka soppa. Trycket i ballongen på slangen försvinner i alla fall på några timmar och det ser misstänkt bensinigt ut under filtret. Antar att det läcker i någon av de fyra (till, från och två pluggade) skruvgängade kopplingarna eller i kopplingen till filtret som är en såndäringa mackapär som ser ut som oljefiltret på en bil. Har någon någon idé om lämpligt tätningsmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste dra nipplarna rejält hårt för att det ska bli tätt, så prova det, så slipper du använda gängtejp. Känns inte rätt när det handlar om bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Tycler jag har dragit åt skruvarna rent ohemult hårt redan så jag får väl prova med lite Locktite då kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det borde läcka någonting alls. Tycker heller inte att du ska behöva dra åt med all kraft för hela fosterlandet. Det låter i mina öron att någonting inte är så som det borde vara. Felinstallation kanske? Oavsett vad så ska det inte vara läckage tycker jag.

Har du glaskopp längst ner på filtret. Om glaskoppen inte är monterad exakt som den ska så kan det bli lite läckage vid O-ringen. Den ska man undvika att ta på så långt det går.

 

Har inget speciell råd annat än att du bör se till att det hela fungerar fullständigt felfritt utan någon som helst läckage men utan att behöva ta till några  buttericks-lagningar för att få den att fungera felfritt. Det ska vara riktigt gjort från början för det är trots allt bränsle det är frågan om och säkerhet.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn har helt rätt, ingen större kraft ska behövas för att få det tätt och absolut inget tätningsmedel \Surprised\

 

Det 1:a du ska göra är att hitta VAR det läcker, torka helt rent och torrt överallt så borde du se var det blir fuktigt relativt omgående.

 

Nipplar (dom är ju oftast koniska i sina säten) bruka hålla tätt om man bara drar åt dom med strax över handkraft, drar man för hårt kan sätena/gängorna dom sitter i spricka och då blir det läckage!

 

Det mest troliga är nog ändå att det är gummiring(en/arna) mellan topp-filter-bottenkopp som hamnat lite snett och då blir det inte tätt hur hårt man än drar.

 

I så fall är det bara att demontera och återmontera NOGGRANT (behövs ingen större åtdragningskraft för att få en korrekt monterad tätningsgummiring att sluta tätt) så slutar läckaget.

 

P.S.

 Det är ohyggligt viktigt att alla ytor som ska täta mot varandra är rena, minsta lilla smutspartikel kan göra att man inte får det tätt hur hårt man än drar...

D.S.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 25 oktober 2007 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tror ändå att jag tycker att jag monterat allt rätt men jag ska gå igenom allt med lite större noggrannhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...