Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sudden

Bästa WA båten?

Rekommendera Poster

Hej

 

Är lite sugen på att byta upp mig till en WA

 

Viktigt för mig:

 

Går lungt och mjukt i sjön (hustrun ska med)

Går bra i lägre fart

Öppna ytor så det går att spinnfiska

2 kojer

Ska gå relativt fort (när hustrun inte är med)

Ska klara ganska grov sjö

Trailerbar utan lastbil (1500 kg släp eller i värsta fall 1800 kg släp)

 

Är det någon som kan tipsa om någon bra modell

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Windy 845 Oceancraft. en av världens snyggaste båtar.

 

fast det blir nog till att köpa lastbil då förstås. \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 570 WA. Den har ett vansinnigt bra skrov som går otroligt bra oavsett sjö. Ingen planingströskel alls. Maxar 38 knop med 115 hk och är bränslesnål pga. av det lättdrivna och mjuka komforten från skrovet. Går utmärkt även i de lägsta hastigheterna och allt däremellan. Aktersoffan går att fälla ner helt som ger ännu större fri yta bakom förar/passagerarstol. Sittplats och fria ytor i fören. Marknadens största ruff för båtstorleken och båttypen. Den är så pass stor att du normalt bara hittar denna ruffstorlek på båtar runt 6.20 m eller större! Plats för Porta-Potti och värmare. Bra byggkvalitet i stort. På årsmodell 2008 finns det helkapell som går ända ut från vindrutan och akterom aktersoffan. Sittplats för 5 personer och full ståhöjd. Ganska attraktivt pris för båttypen och storleken. (För årsmodell 2007 eller äldre ingår det ett halvkapell som dessvärre inte täcker in aktersoffan utan endast förar/passagerarstolarna.) Dynor runt om och till ruffen ingår i samtliga årsmodeller. Riktigt glas på vindrutan som medför möjlighet till vindrutetorkare utan att rutan blir repig. Trailerbar för de flesta bilar med B-kort. Väldigt mycket båt för pengarna med ett mycket brett användningsområde. En ovanligt lyckad båt på de flesta sätt skulle jag nog vilja påstå oavsett om man gillar båttypen eller ej.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 62WA eller som gammla modellen heter 6230 tycker jag värkar som en kanon båt. Stor och rymlig invändigt och bra ytor och fiska ifrån.  Vet att den är välldigt poppis bland fiskeguider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sneglat på de båtar ni nämner och kan bara hålla med.

 

Aquador känns ganska tungdriven och verkar behöva ganska stor motor eller? Den är mycket snygg och verkar ha bra byggkvalitet (testade en häromsistens)

 

Finnmaster vet jag inget direkt om mer än jag sett 570 och 660. Verkar klart intressant

 

Nimbus verkar som om det är blandade känslor för i annat inlägg i detta forum

 

Askeladden 635 WA ser bra ut men är troligtvis för tung eller? När man uppger vikt i specen är det väl utan motor?

 

Något annat kul förslag? Såg något polskt bygge som hette Galeon. Någon som har mer info?

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador är helt klart en fin och bra båt, men i  sådana fall skulle jag tveklöst mycket hellre ha lagt pengarna på Finnmaster 6600 WA Exclusive. Exclusive kostar bara 40.000 kr mer än 6600 WA Standard, men för de extrla slantarna får man oerhört mycket matnyttig extra tillbehör. Med dessa så kommer ingenting att saknas ombord och kvaliteten, utrymmet, planlösning mm. är helt klart klass med Aquador! Samtidigt så sparar man en riktigt bra slant eftersom Aquadoren är dyr i både inköp och i drift.

 

Finnmaster 5700 och 6600 är det skillnad mellan som natt och dag! Klivet upp till 6600 är drastiskt och det går inte att jämföra dessa modeller sins emellan. Men det finns få båtar som ger så mycket båt och utrymme för pengarna som just 5700.

 

Nimbus är ett säkert kort med väldigt dyr. Å andra sidan har den ett mycket gott andrahandsvärde som få andra fabrikat har. Kvaliteten är i topp även om misstag och måndagsexemplar förekommer hos även Nimbus som alla andra fabrikat också.

 

Askeladden är lite tungdriven och har fått lite blandade omdömen i pressen. Inte alldeles i tipp-topp, men den är säkert. Är lite tveksam till utrymmet i båten, men vet lite för lite om just den båten. Vet bara att det fanns någonting på den båten som gjorde att i alla fall jag inte blev så imponerad av men minns inte riktigt vad det var för någonting. Bara att jag hade förväntat mig lite mer av den.

 

När man uppger båtens vikt så är det utan motor som avses när det gäller båtar med utombordare. När det gäller båtar med inombordare så räknar man oftast in även motorn.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla på Beason,  de har flera fina modeller

 

www.beason.se

 

Senast ändrad av Tomas_E | 23 oktober 2007 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg var ordet!

 

Funkar nog inte bakom en V70 utan E körkort...

 

Ska nog åka och kolla på en Finnmaster 5700 idag

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett riktigt bra idè! Tänk på att du kan pruta riktigt ordentligt på de nuvarande visningsbåtarna! Det rör sig om minst 35.000 kr billigare, men om du är riktigt fräck och sköter dina kort rätt så kan man ibland lyckas att få ner 5700 WA med 40-45.000 kr. 

 

Skillnaden mellan den nya kommande årsmodell 2008 jämfört med årsmodell 2007 är:

2008 har nytt utseende på ratten, teflonbehandlad vire till gasreglaget (för mjukare hantering), klass 3 stävögla och möjlighet till fullt akterkapell.

 

Ett bra tips om prutning är att först pruta så mycket du kan på sedvanligt sätt och att sedan begära lite extra utrustning gratis utöver den vanliga prutningen. Det är billigare för en butik att lämna ut varor gratis för ett värde av t.ex. 10.000 kr än att ge 10.000 kr i rabatt på sedvanligt sätt. Därför brukar det många gånger finnas mer prutmån utöver den sedvanliga prutmånen. När säljaren säjer att jag kan inte gå ner mer så kan man istället börja pruta/förhandla om lite gratis utrustning. Teakdurk, tampar, kätting & lås klass 3, fendert osv. brukar nästan vara lite standard att de skickar med om man frågar lite snällt.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olympic 580 C.
 www.olympicbåtar.se
Min polare har en 580 BR som han är ruggigt nöjd med och det är samma skrov. 
 Grym båt i sjön. Går jättefint med 90 hk. 
Båten väger ca 700 så du kan nog köra den på en 1300 t o m.
 Kollade på Blocket och då ligger den riktigt bra i pris.
5 års garanti dessutom.
Kolla in den så lär du bli intresserad.
MVH Sudden 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Åker själv en Beason 28WA med en 250hp Yamaha där bak, en otroligt sjöduglig båt. Saknar näst intill helt planingströskel vilket gör att det alltid finns en bra fart beroende på sjön.

Tdigare åkte jag en Barcon 22WA med en 90hp Force där bak. Gick också bra i sjön och väldigt snålt. Kunde dock uppleva att man blev lite blöt i Barconen beroende på vinden.

Ingen av båtarna kan mätas men en aquador i finish men det skiljer ju också en hel del i pris.

Min Beason har jag haft i 3 säsonger och grymt nöjd med sjöegenskaper mm.

//Thomas



Senast ändrad av tomaten | 08 november 2008 | 23:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på Forbina 650 resp 850? Trevliga båtar med bra kvalitet. 850 frick väldigt bra betyg i ett test i båtnytt för några år sedan. Verkar vara bra andrahandsvärde, dock lite beroende på motor.

Yamarin och Finnmasters WA är fina som nämnts tidigare. Dock så skulle jag verkligen fundera 2ggr på Finnmaster 570. Inget fel på båten, men ganska liten. Ska ni åka flera kommer den garanterat kännas trång fort.

Föredrar du inom eller utombordare? Vilken prisnivå pratar vi om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sudden,

Jag körde själv till på en Silver Eagle 650 WA med 175 Optimax. Den blev nyligen levererad så det blir ingen körning innan våren, men vad jag har sett hittills verkar det bra. Ush va de e långt ti våren.

Mvh,
Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi har en Finnmaster 6600 WA Exclusive 2008 med 150 hk som vi är väldigt nöjda med. Går mycket bra i sjön. Wa konceptet riktigt bra när man ska lägga till eller fiska hummer... Bra sittbrunn med ytor att röra sig på. Självläns så båten kan stå utan kapell utan bekymmer. Mys i soffan och i de sköna stolarna. Bra stuv överallt. Ruffen har vi ännu inte legat över i men däremot kokat kaffe i pentryt och diskat. Inte jättebekvämt men dock. Porta potti i ruff är bekvämt. Sen tycker jag den är förbaskat snygg! Vi trailar den på en 1500 kärra. (Lite övervikt dock.) Nu står den för vinterförvaring på trailern. Bekvämt.

PS. 38 knop räcker för mig. DS

Lycka till!

Bilder finns i mitt fotoalbum.

Leakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en Finnmaster 5700 wa, levereras till våren. Kan komma med mer synpunkter då...

Håller med om att det är låååångt till våren....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...