Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
batrookie

Uppblåsbara flytvästar 150N

Rekommendera Poster

Jag använde i helgen en sån här uppblåsbar flytväst för första gången i mitt liv. Jag blev då lite förvånad när de var märkta 150N istället för antal kg.

 

Sen kunde jag ju förståss inte släppa det här med Arkimedes princip och hur många kilo nu 150N motsvarar i vatten. Jag får det inte att gå ihop. Någon som kan hjälpa mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

150N betyder att västens lyftkraft är 150 Newton, dvs ungefär 15 kg. Det är beräknat att detta är vad som behövs för att hålla en människa flytande. Många kvinnor t ex flyter ju i stilla vatten utan någonting, så det behövs inte så mycket. Håller dock med att traditionella flytvästars märkning med användarens max vikt är lättare att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att det är lyftkraft och jag vet också förståss att det är Arkimedes princip som gäller. Men hur räknar man?

 

F=V*u*g

 

där

 

F=lyftkraft

V=undanträngd volym

u (my)= Densitet hos vätskan (1kg/liter för vatten)

g= 9.82 (m/s)^2

 

Men räknar man nu på lyftkraft hos en normal person på 80kg så får jag ju fel värde. Får ju 785N. Vad gör jag för fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer inte båda då?

150N ger ca 15kg lyftkraft

För att LYFTA 80kg krävs ca 800N

 

Sen kan ni ju kolla era vanliga flytvästar (seglarväst) och jämföra med en barnväst (räddninigsväst).

Viktmärkningen är främst till för storleken på västen och inte lyftkraften.

 

Tar du tex en dambäst på 50-70kg lyfter den kanske 50N (ca 5kg)

En herrväst på 70-90kg lyfter kanske 60N (ca 6kg)

En barn (räddningsväst) lyfter ca 100N (ca 10kg) dvs betydligt mer än en vuxenväst.

 

Skall man ha en riktigt bra väst är de uppblåsbara väldigt trevliga speciellt om du köper till grenband.

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda stämmer ju på sätt och vis. På land så krävs det ju ca 800N för att lyfta personen. Men i vatten är det ju annorlunda, det är ju den kraften jag vill åt.

 

Hur många kilo människa kan 150N flytväst bära i vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag glömt och förträngt...

 

Fast du får jag att flytkraften nästan är samma som vikten.

785N = nästan 80kg

Det sista hjälper flytvästen till med \Smile\

 

Vad beräknar kroppens volym?

Är det inte så att om kroppens densitet är tyngre än vattnets sjunker vi och är den lättare än vattnets så flyter vi?

 

Barn flyter lätt

De är väl rätt stora för sin ringa vikt dvs låg densitet?

 

Varför sånt här svårt en måndag???

 

Ha det / Håkan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror inte att flytkraften varierar med vikangivelsen. Jag får väl kolla i garderoben hemma, men jag har för mig att de flesta seglarvästar har en flytkraft på 100N. Viktangivelsen handlar bara om hur rymligt västen är sydd.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från Baltics hemsida:
\En vuxen person oavsett vikt behöver ca 20-30N bärförmåga för att hålla sig flytande. En flytväst med 50N håller dig flytande med god marginal\.
150N krävs för att vända en vuxen från mage till rygg.

 

Senast ändrad av hansalo | 22 oktober 2007 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100N låter mycket...

För att krångla till det ännu mer behöver inte 50N vara just 50N utan det är mer en klass och flytkraften kan både vara mer eller mindre.

En flytväst kan alltså vara klassad till 50N men bara bära 43N eller kanske 60N.

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Blås ut all luft-du sjunker.
Andas in-håll för näsan-du flyter.
Det är den lilla skillnaden som skall övervinnas plus ev tyngden av blöta kläderna och sånt så en lyftkraft motsvarande det som man slarvigt säger 15 kilo alltså 150 N är mer än tillräckligt. Ingen har väl 15 liter stora lungor?  
 At man har gått över till Newton? Tja, vi har ju lämnat tum och aln och t.o.m engeslmännen har slutat med shilling och pence och allt det där och amrisarna gör sina skruvar i metermått numera så vi får säga adjö till kilot, det är en brytningstid, som med pascal för tryck, fast jag säger fortfarande kilo om lufttrycket i däcket, tja.....\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Det som intressera mig själv mer är:
hur är dessa uppblåsbara västar? Har någon provat dem på riktigt i vattnet och blåst upp dem, manuellt eller med kolsyrepatron eller med självuppblåsande? Kan man ha den ev under en jacka? Tänker på risken att fastna i grejer. 
Ni som provat, vill ni berätta? 
 
Diskussionen om man skall automatisk uppblåsning, tappat medvetandet, skallen i bommen, eller manuellt, den tar jag inte här. Mitt resonemang är kallt och rakt. Har ingen plockat upp mig inom säg 20 -30 minuter så är jag lika död med som utan väst. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cry.gif\ border=\0\ alt=\Cry\ title=\Cry\ />
Skall jag klara mig bortåt en timma måste jag ha överlevnadsdräkt, och det har jag ofta eller hur? Så jag håller stenhårt på att man skall inte kunna gå överbord, det är det bästa. Sele och kort lina och ev löplina på däck. 
Hälsningar
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla sorters flyt/räddningsvästar ska användas som det yttersta plagget och aldrig innanför en jacka, tröja eller någonting annat. Det finns nog (som jag känner till) ingen tillverkare som säger motsatsen.

 

Att de rekommenderar just detta beror dels på att funktionen då blir maximal och att de eventuella  kläder som man har på sig då kan på ett optimalt sätt fungera som värmeisolerande. Är det en uppblåsbar väst är det direkt farligt att ha den innanför kläderna istället för utanpå!

 

Hur länge man klarar sig i vattnet innan man kyls av och blir medvetslös eller ännu värre dör beror ju på en rad omständigheter. Temperatur i både luft och vatten, om man har alkohol i blodet eller ej samt hur mycket, personens allmäntillstånd och kondition, hur man beter sig i vattnet och annat. Chock kyler. Ett lugnt och stilla beteende föder ett lugn även för kroppens inre organ osv. Men självklart så ska man ju alltid eftersträva det absolut optimala....att inte falla överbord. Å andra sidan kan man väl alrdig vara för säker, så både livrem och hängslen är inte fel det heller. Åtminståne tycker man nog inte det om man väl ligger i plurret. Risken med Harrisburg var ju så oändligt liten så det som hände kunde ju knappast ha hänt fast bara nästan.....

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat en del i flytvästväg...

Det jag använder mest är: Jolleväst vid kappsegling Uppblåsbar på semestern

Jolleväst är bra vid kappsegling för att du har den under jackan och att du är rörlig. Uppblåsbar är bra på semestern då den är lätt, inte varm och att du kan fästa sele i den.

Vid kappsegling kan jag tycka att den är i vägen och kan fastna lite lättare.

Se bara till at du har grenband också...

Ang uppblåsbarhet så blåste min upp sig när jag seglade Melges 24 och hade västen inne i båten där det blev blött...\Smile\

Har även en flytfleece som jag använde som jacka innan vi fick barn och då slarvade man mer med flytväst. Nu tycker jag flytväst är viktigt som förebild såsom cykelhjälm och säkerhetsbälte...

 

Ha det / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

 

Hej Roddarn.

Jo allt det där känner jag till, som en mantra..... ta inte personligt..... men jag har fastnat så många gånger i olika saker och skadat mig och av samtilga gånger då jag nästan har plurrat har det enbart berott  på att jag fastnat med kläderna i nånting. det räcker med en vid ärm i en vant när man går förbi...

Min jacka flyter jag väldigt bra på, så om jag har västen under behöver jag inte blåsa upp den tänkte jag. Utomskärs till havs har jag det naturligtvis inte så. Ensamseglar jag i riktigt räligt väder och långt ute så åker i alla fall flytoverallen på samt sele som är inbyggd.

 

Hhedstom jag förstår om du inte har västen utanpå när du kappseglar. Har man barn har man en annan plikt åsså. Småbarn sjunker och skall ha väst även på bryggan. Ditt svar stärker min uppfattning om att inte ha självuppblåsande. Vi får vad det blir , om jag köper.....

Tack för alla svar. Klart-slut för min del och hälsningar,

Kalman

 

 

Senast ändrad av Kalman | 25 oktober 2007 | 21:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara alls Kalman! För övrigt så är det ju ett litet gissel det där med att man lätt fastnar överallt. Det är väldigt lätt hänt och kan ju i sig vara en fara det också. Hur man vänder på sig så har man häcken bak kan man väl säga! Du ska inte heller ta det personligt för jag tror jag förstår rätt bra hur du tänker och alla har ju inte samma säkerhetstänkande som du faktiskt visar om man ska vara helt ärlig. Lite märkligt och tråkígt att så många inte skyddar sig på sjön för många gör det ju inte alls.  

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon tidigare skrev, ALDRIG uppblåsbar väst under något plagg. Har man oflyt kan man kan man kväva sej på det sättet. Visst bra iställning att man aldrig skall kunna gå överbord men så länge man inte är rustad för att klara det också så brister säkerheten ändå för förr eller senare så kanske man ligger där, men jag förstår hur du menar.

de som har den iställningen att man är lika död ändå, jovisst men om någon plockar upp dej efter 10 minuter och du hade automatiskt väst på dej som vände dej rätt så är ju chansen att du klarar dej betydligt större än när du ligger med ansiktet ner.

Att 50N är fullt tillräckligt stämmer väl en fin dag, en dag med blåsigt väder och höga vågor och mycket kläder på dej så kommer du vara ganska mycket under vattnet med en 50N väst och drunkna förr eller senare ändå. Är man ute i skitväder skall det vara 150N västar. Själv har jag 275N, flyter som en kork även om jag tar med svetsen innan jag hoppar i. Simma lugnt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Måste bara förklara mig lite.....jag tänkte mig aldrig situationen at tjag skulle ha den uppblåsbara under jackan och sedan blåsa upp den. Så skulle jag naturligtvis aldrig ha gjort, det är bara så att jag tänkte inte genom det hela ordentligt och jag vill inte ha något utan som fastnar som sagt.
 
Det blir flytoverallen som sagt när jag är ute själv längre ut än i ytterskärgården även fortsättningsvis och sele. Därute är det ingen som räddar mig inom en halvtimme och jag kan inte ta mig ombord själv med en uppblåst/eller vanlig väst/eller ens med overallen på. Så jag tänker stanna kvar ombord 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...