Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
PederGbg

Förvara dynor i båten över vintern?

Rekommendera Poster

Nu ligger skutan på land och är täckt. I år har jag vinterplats på Malmön ca 15 mil från Gbg där jag bor. Min fundering är på om det är skadligt för dynorna att ligga i båten över vintern? Får inte in alla i bilen och har ingen krok. Annars blir det till att hyra lastbil..

 

/Peder

 

Senast ändrad av PederGbg | 18 oktober 2007 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det hade varit min båt så hade jag aldrig låtit dynorna ligga kvar i båten över vintern! Tvärtom så skulle jag definitivt ta hem dem och förvara de både torrt och mörkt i en så jämn inomhustemperatur som möjligt. Utöver detta skulle jag tömma båten på precis allt löst i båten. Jag skulle också göra väldigt rent i båten för att minimera risken för mögel och se till att det finns en viss mängd ventilation i båten. Även detta för att undvika mögel.

 

Om du har en inombordare så är mitt tips att plocka bort drevet innan någon annan gör det. Samma när det gäller utombordaren om du nu har en sådan eller åtminståne propellern. Men om du behöver hyra en hel lastbil för att kunna ta hem dynorna så kanske du har en Ålandsfärja och i så fall har du nog inombordare trots allt he he.....kan du inte köra dynorna i omgångar eller i två bilar? Mögelrisken är ganska stor om du låter dynorna ligga kvar över vintern.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 18 oktober 2007 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt ligger i sjön året runt i Sthlm och har gjort så sedan 16 år. Under denna tid har jag aldrig tagit hem dynor, sängkläder, sjökläder, böcker, sjökort, basmatvaror eller annat som inte är stöldbegärligt, fryser sönder eller ruttnar.

Jag har heller ingen värme igång utom inför de gånger jag tänker använda båten (jag seglar från och till så länge det är isfritt)

Jag har aldrig haft minsta problem med mögel.

Kravet är god ventilation.

 

Min bestämda uppfattning är att vi svenskar är bokstavliga lutheraner. Mellan oktober och april skall båtarna stå på land. Masten skall av och varenda pinal ombord skall plockas ur, tas hem och förvaras i fuktiga källare eller vindar. Det finns tom folk som släpar hem batterierna! Båten skall täckas som om den vore av kött och blod. Sedan skall allt tilllbaks och återställas på våren.

Detta behövdes göras på den tiden vi hade träbåtar och träriggar.

Nu behandlar vi plast och aluminium på samma vis.

 

Tänk på att även om din båt har god ventilation, vilket få har, så kan den ödeläggas av en ambitiös täckning.

Och möjligen kan problemen med kondens bli mindre i sjön än på land pga jämnare temperatur, men det är en gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckos dig!

Håller med roddarn dvs rengör allt och ta hem allt löst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat bådadera, både med båten på land och i havet.
Min rekommendation är att ta hem grejerna, såvida du inte har en stark förkärlek till allt som är svartprickigt och har stark lukt.
Gustav 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig på ca. 15 år tagit ur dynorna ur båten på vintern, bara ställt dem på högkant i bland. Kanske på grund av lättja. Det fungerar i alla fall hos oss. Det mesta får ligga kvar förutom sånt med frysrisk. Har öppen press i för och akter och katt. Därför inget råttätet heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det djurplågeri att låsa in kattstackarn i båten hela vintern?\Sealed\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om katten är en skeppskatt så kan han ju märka katten med Securemark stöldskyddsmärkning i örat så att det blir en skeppskatt värt namnet! Men med klass 3 kätting och hänglås så kanske det inte behövs. Startspärr på katten är kanske lite overkill men man kanske får rabatt om man har två katter och köper till båda? Å anda sidan så vad spelar lite rabatt för någon roll....katter skiter ju i rabatten!! 

Äh, förresten.....ta hem katten istället så slipper den bli möglig av kondensen. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bäst att göra som Gustav gjort - testa.

Det finns ju dom som aldrig testat - men ändå vet att det blir mögel...

Sen finns det dom som testat  - och vet att det inte blivit en prick under 16 år.

 

Så, man kan med stor säkerhet säga, det beror på båten, dess ventilation och eventuellt täckningen. Pröva med en eller flera dynor så får du veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja där ser man! För er som följt inläggen undersprit ombord

är detta ett bra exempel på att få andras synpunkter eller

erfarenheter på något man själv undrat över. Även jag har

tänkt att ha båten i vattnet året om, risken för is här i skåne

är definitivt inte stor. Inläggen ovan gör att eventuella tvivel

nu är skingrade. Tackar för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Roddarns inlägg var kul, men passa dig för att prata för

mycket om skeppskatt. Om vår finansminister läser

forumet kan han  få (hemska tanke) ideer om denna

nya form av skatt.

                           \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tar inte hem dynor och annat som inte är stöldbegärligt. Ställer dom på högkant, mest för båtens skull. Segel tas hem på grund av stöldrisken. Jag har haft mögel i båten en gång sedan 1999, en otroligt blöt och varm höst och tidig vinter, har för mig att det var 2001 eller så. Jag har heller aldrig använt torrboll eller liknande och alltid haft ruffluckan stängd men naturligtvis all vanlig ventilation öppen. Har haft Maxi 77a och nymera Fenix, och det verkar som om ventilationen fungerar som det är tänkt.

 

Fredrik

Fenix 445

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag härstammar fråm ön strax Norrom B-M så kan jag tala om för dej att det blir Vääääldigt fuktigt på vintern därute...  Jag skulle förvara dom på nån annan plats.
Numera bor jag vid Vänern och häruppe på land är det ju toort på vintrarna i jämförelse. Här låter jag dynorna vara kvar i båten. Dock på högkant och med alla fack öppna för ventilation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte täckt båten de senaste åren, förra året fick den ligga i sjön, risk för is är liten i Bohuslän. I år vill jag masta av o ta upp för att kunna behandla botten o sidor samt inspektera riggen.

Däremot brukar jag ta hem dynorna och seglen, mest för att när man på vinter o vår jobbar inne i båten kan dom bli dammiga i smutsiga.

Resten ligger kvar i båten utom det som är stöldbegärligt förstås.

Aldrig haft mögel i båten sedan jag slutade täcka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm verkar vara 2 läger :-) Jag tror jag tar hem de flesta dynorna när jag får min nya bil i början av november.....ja ja...vi får se...

 

Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har också prövat båda varianterna och dessutom både med båten iland och i sjön. En enda gång har det blivit mögel och det var när dynorna låg hemma i källaren luftigt och fint i en (till synes) torr källare. Boven var garanterat en saftfläck eller något sånt.  Det hade säkert möglat om de legat i båten också. Så om dynorna är rena och båtens ventilation hygglig så skulle jag vilja påstå att det inte spelar någon roll.
Att det blir lättare att göra rent utan dynorna på plats är däremot förstås en sanning.
Att det skulle var speciellt fuktigt i en båt på vintern är en myt. Det är mycket fuktigare på sommaren. Skaffa en hygrometer på Clas Ohlson och se själv. Dessutom kondenserar det mycket mer på sommaren. Temperaturen i ruffen kan utan vidare skilja 25 grader mellan dag och natt. Sådant händer sällan på vinterhalvåret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God ventilation har jag och dynorna är mkt rena. Helt nya för säsongen...hmmmm...funderar vidare.

 

Tack

Peder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynorna var kvar i båten under vintern. Framåt vårkanten såg jag några vita prickar på några ställen. Det var smuts, kaksmulor eller liknande då det var på några få ställen. Att mat möglar under ett halvår är inte konstigt. Jag tror inte det hade så mycket med fukt att göra.
 
Hade också några svarta prickar i taket som nog också hade med mat att göra. Stekoset sätter sig i taket. 
 
Jag hade tillstängt och avfuktade med vägsalt i ett par durkslag på hink. Hygrometern kollade jag varje gång jag besökte båten och det var aldrig över 85%. I år åker jag nog några vändor med dynorna. Ska se om det går att tvätta dem då det nog kan behövas. Dynorna täcker ju stor del av båtens innerutrymen och smutsas rättt hårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...