Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Botved

Såga i glasfiber

Rekommendera Poster


Jag ska såga upp en lucka i rufftaket på segelbåten. Det är enkelleminat. Vilken sågtyp är att föredra samt vilken typ av tänder. Det är raka snitt, ca 0,4m långa. Den ursågade delan skall användas för att göra luckan öppningsbar så snitten behöver vara så raka som möjligt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag sågade i relingen på en båt som jag hade med en vanlig sticksåg och efter en halvmeter fick jag byta blad, så det bästa är nog en vinkelslip, då borde du få det snyggaste skäret. urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ska vara vinkelkap, vilken typ av skiva tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På jobbet hade vi två saker till att kapa glasfiber: Sticksåg med tandspetshärdat blad (inga som helst problem med livslängden, tror inte att vi bytte någon gång) och tryckluftsmaskin med diamantkapskiva.

 

En vinkelslip är jämförelsevis tung och klumpig, antagligen väldigt lätt att vingla till och kapa snett. Tryckluftsmaskinerna var smidiga att använda, men kapar FORT - det går åt h-e fort med en sån om någon snubblar på slangen. \Innocent\ Sticksågen arbetar långsammare och skapar inte samma sorts damm, är mycket enklare och trevligare att använda. Jag rekommenderar en sån om man är lite ovan och inte ska hålla på och kapa mängder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall använda vinkelkapen så välj en skiva för sten. Den bränner inte fast. Fick lära mig detta av en varvskille då jag bytte förstärkning i en akterspegel. Han hade inte tid så jag betalade lite för konsultationer istället. Du måste se till att ha ett bra andningskydd. Det dammar som ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda vinkelslip med diamantskiva, skär som smör, fina rena snitt. Och en diamantskiva kostar inte mycket idag.
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...