Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
2HOT4U

Förarbevis - körkort prov

Rekommendera Poster

är det samma frågor för alla eller olika för varje gång man misslyckas?

 

några frågor som brukar komma upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är ganska svårt att misslyckas om man varit vaken på lektionerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag som sover nästan jämt! Räcker det inte med att veta att Babord är höger och att Styrbord är vänster!? \Smile\

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är väll det så att man går en kurs för att man vill ha kunskap inte för att få ett papper på att man den gången man gjorde provet klarade av att svara rätt på tillräckligt många frågor.

 

Går själv en skärgårdskepparutbildning nu och det enda som fattas är att få lära sig använda räknesticka, annars så är nivån på samma tidsaxel.  (någonstans 1920-1950)

 

För de som inte vet vad en räknesticka är så är det en sak man hade före miniräknaren uppfanns. (klarar bl.a multiplikation, divison, sinus, cosinus och logaritmiska beräkningar mm)

 

Måste utvecklas om den ska gå att använda till ett körkort, ett modernt sådant.

(Skrev till inte som ett körkort)  

 

Visst är det kul att kunna navigera med passare och transportör men är nog väldigt få som gör i verkligheten nu när GPS snart finns i alla båtar.

 

-Jo GPS:en kan gå sönder. hmmm

Köp en till då att ha som reserv.

-Satteliterna kan ramla ned, hmmm

 

 

Varför jag går kursen?

Jo jag vill utöka min kunskap samt har blivit tillräckligt gammal för att tycka det är kul att kunna tekniken för navigation med kompass, transportör mm även om jag aldrig kommer behöva det för att vara ute med båten.

 

 

Men för katten, kalla det inte körkort.

Det är en teoretisk kurs i hur man tar sig fram på sjön samt lite om hur man handskas med sin båt. Inget praktiskt om att köra båt.

 

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 17 oktober 2007 | 06:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ingen vet ju hur det tänkta körkortet kommer se ut än.

Än så länge är det ju bara en massa rykten som florerar, så varför bli så upprörd?

 

Förövrigt kan jag glädja dig med att man även lär sig gammal hederlig navigation när man läser till sjöbefäl. Moderna hjälpmedel är ett komplement till det gamla hederliga sjökortet!

 

Går du dessutom kursen som heter manöverintyg för planande båt kommer du att lära dig att dom flesta gps:er inte riktigt hänger med i hastigheter över 10-15 knop.

Med andra ord krävs planering i sjökortet, såvida man inte åker på sina fasta rutter.

 

Ett konkret exempel på folk som helt har förlitat sig på sin gps är alla dom som de senaste åren har hamnat med båten 30m upp på land eller i sämsta fall smällt rakt in i en bergvägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja d där sista var väll inte riktigt sant???  Dom olyckor som inträffat är att några få individer trott att Gpsen fungerar på samma sätt som radar och sedan bränt på i full fart i mörker, dimma etc..

 

Jag har Gps och för mig har den fungeraty klockrent, har givetvis även sjökort till hands men plottern gör d hela mer överskådligt att jag på min båt inte har något bra ställe att ha pappkortet under färd så d blir lika överskådligt som plottern...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu ska vi inte överdriva

vem har sagt att du ska lägga ut ALLA svar

vill bara veta vad som brukar dyka upp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Anledningen till att du får tykna svar:

1. För att de som inte klarar av ett normalt prov är idioter & inte har ngt på sjön att göra...

2. Tror båtägare som har förarbevis tar högre grad av hänsyn på sjön...\Innocent\

3. Alla som inte har fb stirrar blint på plottern & ställer båtj**len 20 meter på land (antagligen tvärs igenom ett par husvagnar på vägen)...

4. Ökar kostnaderna för försäkringen pga olyckor (trots att majoriteten av olyckor till sjöss begås av packade herrar - i min egen ålder - i ekor)...

5. Alla som numera i högkonjukturen har råd att köpa STORA båtar saknar allt vad normal hänsyn samt intelligens heter ( vägrar skaffa kunskaper pga av att man inser nyttan VILL ställa småbåtar på land av svallet - bevisa det är Ni snälla)...

 

Skaffa kunskaperna pga att du insett att du behöver dom! Frågorna som återkommer är de traditionella (typ 1600-tal) glöm alla frågor som har med ett modernt båtliv att göra... GPS går sönder!!! Ja ha då för h*lv*t* ytterligar en el datorn kopplad till ngt enkelt nav.program så löser sig det mesta...  Papper är bra som backup...

 

Skall bli intressant att höra/se kommentarerna om titta på plotter så hamnar man på grund... Ja idioter tittar bara på plottret el för den delen på papperskort utan att samtidigt titta IRL & då hamnar de på grund...

 

Ps för säkerhetsskull; jag behöver inget inför kommande körkort får det med automatik, men det gör mig inte till en mer hänsynsfull el bättre båtförare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt 411 Corn Flakes paket utan att hitta ett enda körkort.

 

Besviken men mätt.

 

 

/Corny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har läst igenom två utredningar båda vad gäller olyckor på västkusten.

Du har rätt i att olyckorna har skett i mörker och dimma men i båda fallen har förarna förlitat sig på sin gps, och när dom trott att dom haft 30-50 m kvar till land smällt upp på land.

Orsaken har enl utredarna i kombination med dåligt sjömanskap berott på att gps:en inte hängt med i den hastighet båten har haft.

 

Jag tror faktiskt även att dom hade smällt upp på land även om dom haft en färgplotter med radaroverlay!

 

Senast ändrad av Robbie | 17 oktober 2007 | 23:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade de förarbevis?

 

Ungeför lika dumt gjort som alla som ger sig ut med bil i första snöfallet för sässongen med sommardäck i 10 cm nysnö.

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror fortfarande att dom som inte har förarbeviset är rädda att inte klara provet. Tror fortfarande på att utbildning ger mer insikt om faror som uppkommer när regler inte följs. Tror fortfarande att det blir en ny sommar och att så många som möjligt tagit förarbeviset över vintern. Tror fortfarande att 7 Bred kunskap i längden är ett bra läromedel. Tror forfarande att ett båtregister är bra för att hitta stulna båtar och spåra lagbrytare. Tror fortfarande (hoppas) att alla med sunt förnuft använder det på sjön.

JonnyK

PS. Ang. navigeringsutrustning på moderna fartyg, så finns alltid det gamla systemet där: Papperssjökort, passare, transportör och ibland sextanten. Spottloggen har utgått. DS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis men d hela handlar om bristande omdömme och brister i hur man använder en Gps.. På en kurs för förarbevis tas inte detta upp, och om d görs så är d en försvinnande liten del.. Några lärare smyger in lite av Gps lära men långt ifrån alla...  Lika illa om man ser till kustskepparn och kanske anorlunda nu men Gpsen har ju funnit en bra tid nu så jag ser inget fel i att åtmintonde ha med lite om hur man använder den för att undvika problem..

 

D kan ju faktiskt inte vara så svårt att bara dra d viktigaste dvs att en Gps inte är en radar och att den inte altid stämmer till 100% att den inte är ett högfartsinstrument och att den inte hänger med i farter så som 50 knop eller liknande..

 

Hade denna infon funnits på kurserna eller när man köper sin Gps så hade vi iaf sluppigt några av dessa Olyckor som inträffat även om dom inte är så många.. Men nu när d sitter Gps i nästan alla jollar så tycker jag att detta skall med i utbildningen.. Det här med körkort verkar ju mest vara blaj och ett sett att skapa falsk säkerhet då vattenterrorister och folk med dåligt omdömme också kommer att få ett Körkort...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gps är en fiffig pryl, men den visar aldrig var du är, om du är i rörelse, bara var du varit!

 

En enkel tumregel är att eftersläpningen är ca en meter per knop, så kör du i säg 30 knop, så visar din nya fina Gps en position som är 30 meter akterut när du ser den, o det kan ju göra tillvaror intressant i tex husaröleden i mörker eller i tjocka.

 

Med andra ord kan man inte sitta med näsan ner i plottern, datorn eller vad man nu har o tro att man kan gasa på. Dessutom ser man ju inte omgivande trafik. Det enda som gäller i dålig sikt, mörker osv är radar ock kunskap att använda den. O som alltid : SÄKER FART!

 

kolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

papperskort har större eftersläpning!  Men det fattar man ju oftast lättare än att den fina plottern för 20.000:- visa fel när båten rör på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja & jag har sagt det till leda... förarbevis & gott sjömanskap/vanligt sunt förstånd är 2 helt skilda saker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det har nog inget med rädsla och göra...är uppväxt på sjön haft egen båt i 25 år..jag har då alldrig behövt något förarbevis.. Tycker du att du behöver  så ta ett...men kalla inte folk rädda som är emot det...Alla tycker inte som du..det måste man aceptera eller hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prickar, sjökortssymboler, räkna hastighet/tillryggalagd distans, nödsituationer, väjningsregler, lanternor, fyrblink. Dvs lite av allt som de går igenom på kursen. Inte svåra grejor, man måste vara vaken på lektionerna som sagt och läsa på lite. Enklare än bilkörkortet - mycket enklare t o m!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men tyvärr saknar många omdöme, kunskap, man behöver ju inte kunna navigera, man har ju en plotter.  O att släppa svallen när man sänker farten vid en hastighetsbegränsning, hur många kan det?

 

Senast ändrad av Kaptenkolja | 18 oktober 2007 | 23:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I båda fallen saknades nautisk kompetens men vid den ena incidenten hade föraren flera års båtvana vilket kan tyckas konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag håller med om att denna information borde finnas med i utbildningen för förarintyg.

Som jag nämnt tidigare är detta något man bla lär sig när man går utbildningen som heter manöverintyg för planande båt vilken jag kan rekomendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Körkortet är blaj???? Har Du inte förarbeviset eller högre, så satsa 200:- och skriv provet.

Alla som är så duktiga och kompetenta borde klara det.

För eller emot?  Ökad  kunskap=  ökad  säkerhet.
JonnyK 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver inte satsa nått gick kurserna för längesedan och jag minns inte dom som svåra.. ökad kunskap är lika med säklerhet ja, men d kan lika gärna vara falsk säkerhet.. Om man ser till biltrafiken så händer d då olyckor, och dom är många.. Dagligen är d fylletrattar ute och kör, varje bil och lastbil du möter är en nära döden upplevelse på någon meter.. Dagligen är d folk som kör ihjäl sej blir påkörda etc.. Fartkameror skruvades upp som en sniklösning för att slippa anställa fler poliser en klen tröst för någon nytta har då dom inte gjort..

 

Detta problem har vi inte till sjöss iaf inte i den skärgård jag färdas, mycket få olyckor etc. Om du tror att du blir kvitt terroristerna som drar svall när du är ute med din segeljolle så tror du fel. Vattenskotrar om du nu skulle störa dig på dom kommer få fortsatt fri körning i farlederna etc d har EU sett till.. Lungnare än så här kommer d inte bli i skärgården oavsett körkort..

 

D e bara o gilla läget och flyta med för finns d ingen som upprätthåller lagen till sjöss så spelar d ingen roll om du så har körkort för rymdraket.. På tvingad kunskap är inte rätt medcin  för att få bukt med säkerheten till sjöss som du då kallar det så krävs en övervakare som ingriper direkt och inte en polisbåt som d tar en halv dag för att få på plats..

 Men för att försöka snåla sig ur denna kris så har regeringen valt att ge körkorts iden suport då d är en inkomst och inte en kostnad.. 

 

Kort sagt så kan man gämföra kommande båtkörkort  med dagens fartkameror = D blir svensson som får stå för fijolerna när buset kommer undan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...