Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
miki2

Garmin 525 ifrån USA

Rekommendera Poster

Hej,

Är på gång att köpa i en Garmin 525 i USA. Har några frågor innan jag slår till.

1. Är 525 en av dom modellerna som har återkallats? Är felen åtgärdade nu tro om man köper ifrån ett ställe som säkert har en hög omsättning (GPS Discount).

2. Går det att ställa om till svenskt språk?

3. Är Garmin 525 låsta till feet i USA?

4. Någon som uppdaterat sin 525a till senast mjukvaran 2.8? På garmins svenska sida står det att man behöver en data kabel och vissa skriver om en kortbrännare. När jag kollat manulaen hittar jag inget om någon datakabel och menar man en vanlig SD kortläsare när man skriver brännare?

5. Är det någon skillnad om man tar uppdateringen ifrån sverige eller USA? Funkar svensk uppdatering på en USA såld plotter?

 

Mycket tacksam för svar då dollarn är låg och jag har kompisar på väg!

 

/Miki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin 545 från USA (525 med inbyggt sjökort över US). Den går inte att ställa om till svenska i menyn, det stör inte mig det minsta dock eftersom det är en väldigt simpel användning. Jag menar Charts, waypoints och dylika engelska ord behärskar du antar jag? Min är inte låst till feet, det finns flera olika mätenheter att välja mellan, självklart även de mått som är gångbart i Sverige. Jag har inte uppdaterat min men tänkte titta på vad som kan eller bör göras så det är jag också intresserad av att få uppgifter om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej från en Dansk som kör båt i Sverige

 

Jeg har en sådan 525 köpt i USA - den har danska menuer (och Svenske) jeg har opdateret softwaren flere gange - det er der ingen problemer i.

 

Garmin er inte låst på feet/mph etc man kan frit omstille den til Knop/meter

 

Hummingbird derimot er låst på Feet/Mph etc. der kan man inte vælge metriske units - men på garmin går det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hem en 525 från USA idag 7300kr tullad, momsad och klar. Svenska menyer och fullt funkis. www.tigergps.com. Var billigast som jag hittade. Snabb leverans ca 4 dagar.

Köpte en 420 för en månad sen men den hade för liten skärm och sämre upplösning.

Mvh Gerhard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar betalningen.

Måste man t.ex. betala i förskott?

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat ganska frekvent med olika företag i staterna, och vanligen så måste man betala i förskott för varan och frakten. det är en fördel om företaget erbjuder en PayPal-lösning eller liknande då det är säkrare (behöver ej lämna ut sitt kreditkortsnummer).

 

Om man dessutom bara sköter sina kort rätt så är det inga problem att slippa undan tull och moms heller. Ett enda paket genom alla år har fastnat för mig och det ringde jag till tullen och charmade damen i luren så till den milda grad att hon släppte paketet utan krusiduller!

 

En firma jag kan tipsa om är wmjmarine.com. Otroligt seriösa och med bra priser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yammi,

var inne och kollade på sidan du tipsade om. Är riktig amatör i ämnet import men har sedan en tid kollat på ett i Sverige ganska dyrt lod som givetvis är halva priset i USA (som vanligt).

Vad är en PayPal-lösning och har du något tips hur man gör för att sköta sina kort rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag beställde ett stycke Lowrance 520 från detta företag och betalade. Efter några timmar återkom någon från support med ett meddelande att man ej fick skicka dessa till Europa. Dock  kunde man skicka ett Garmin. Det var inga problem att få tillbaka mina pengar. Jag betalade med kort. Har nu en kontakt i USA som jag kommer att skicka till för vidare frakt till Sverige. Företaget rekomenderade detta. Mvh Peter 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till PayPal www.paypal.com så kan du läsa där hur det fungerar.

 

Jag köpte för 2 veckor sen en plotter från USA för cirka 300 dollar. Handlaren skrev, utan att jag bad om det, på paketet att det var ett ekolod värt 75 dollar som dessutom var en Christmas gift och tullen struntade då i paketet. Enstaka gåvor under 500 kr är moms o tullfria.

 

Senast ändrad av Yadis | 13 december 2007 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Tackar för hjälpen. Skall gräva vidare. Är det någon som så där direkt har koll på om wmjmarine.com  eller starmarinedepot.com  se_länk arbetar med PayPal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till starmarinedepot o scrolla ned o titta till vänster Paypal verified står det där. Likadant på wmjmarine.com, scrolla ned o kolla mitt i så ser du se alla kreditkort dom tar PLUS paypal. Så båda tar paypalbetalningar.

 

 

Angående att använda kreditkort på nätet, inte mycket farligare än att använda kortet på H&M. Jag har köpt massor på nätet med kreditkort o aldrig har det hänt nåt. OM det skulle hända nåt(nån får tag i dtt kreditkortsnummer o börjar shoppa med det) så står banken för dina förluster(om du har bankkort med t.ex Visa).

 

Senast ändrad av Yadis | 13 december 2007 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har köpt plotter från USA hur mycket har ni betalat i frakt? Jag tycker att det verkar variera väldigt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det varierar som sagt mycket. Jag gav 45 dollar för frakten av en plottter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min erfarenhet är att det är billigast att skicka med USPS, dvs Amerikanska Posten. Fedex eller UPS blir betydligt dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var USPS Priority Mail International(USA's post tror jag det är).

Gick nog med flyg för jag hade plottern hemma på köksbordet efter 5 arbetsdagar.

Jag valde dock inte fraktbolag, det gjorde säljaren.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde en Garmin 525S i förrgår och inkommer med rapporter om hur det gick fortlöpande. Hittills har jag betalat ca $870 för enheten och ca $72 i frakt med försäkringen inkluderad. Enligt FedEx är den på väg och det ska ta 2 - 3 dagar. Blir dock lite fundersam då det står att leveransdatumet är 4/1! Nåja- som alla andra hoppas jag att den ska slinka igenom tullen obemärkt. Om så inte sker är det ju ändå en strålande affär i jämförelse med våra svenska nätpriser. Dollarn stod i 6,4 då jag gjorde köpet.

Fortsättning följer...

 

Senast ändrad av Koljan | 16 december 2007 | 02:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag kanske ska upplysa lite om Garmin. Har viss insyn tack vare mitt förra yrke. De modeller som säljs i både Sverige och USA är både WAAS- och EGNOS-kompatibla. Det går att välja metriska enheter. Svenska finns som språkval. Ett SD-kort brännerman inte. Det fungerar, i en kortläsare, som vilken hårddisk som helst. Alla uppdateringar av programvara som Garmin levererar passar i alla, för respektive uppdatering, ämnade enheter. Om jag har missat nåt går det bra att posta en fråga så ska jag försöka svara på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS Discount. www.gpsdiscount.com Har nyss spårat paketet och det är in transit. Enligt GPS Discount ska det ta 2 - 3 dagar att få paketet men FedEx skriver estimated delivery till den 4/1. Skumt, tycker jag. Då går det ju snabbare med båt! Nåja, jag återkommer som sagt och berättar hur det går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är chansen att ditt paket skulle slippa igenom tullen utan moms & tull ganska obefintlig eftersom varan skickas försäkrad med FedEx.

Du kommer nog att få betala ca 30% (moms förhöjd elektroniktull) direkt till FedEX

Tyvärr!

Men du har ju ändå sparat lite pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

regel nummer 1 i handboken för att slippa tull & moms : Skicka ej försändelsen med Fedex, DHL eller liknande speditörer då dessa har egen tullhantering och man ska ha en osannolik tur för att slippa pålagor. Skicka istället med USPS för då är det svenska posten det arbetet hamnar på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Yammi.

Hur gör man rent praktiskt för att paketet skall gå med USPS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sättet måste ju vara att fråga säljaren om han kan skicka med USPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och skicka paketet oförsäkrat eftersom försäkringsvärdet och fraktkostnaden står på utsidan av paketet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS Discount använder tyvärr endast FedEx. Jag har räknat med att få betala 28,7% och det ger ju ändå ett mycket bättre pris än nätpriserna i vårt eget rike. I skrivande stund vet jag att paketet är klarerat och ligger på Arlanda. Undrar om de verkligen tänker hålla på det ända tills den 4/1..? Jag har en hypotetisk fråga till er på forumet: Kan man kopiera BlueChart G2 Vision-korten? Man kanske kan behöva en back up... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lär nog få paketet tidigare om det ligger på Arlanda nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla Petta1! Hoppas och hoppas,,, :-) Erkänner min omognad då det gäller prylar, men ni som har testat G2-korten vet hur kul det är att panorera runt i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och jag misstänker att Petta1 är kompis med tomten, eftersom det har kommit ett paket till mig! Jag var i och för sig inte hemma då de försökte leverera det, men de skulle prova igen i morgon alternativt ge det till mig om jag kom dit. Passade på att fråga lite försiktigt om det tillkom några dolda avgifter och fick svaret: Nej, du ser ut att ha haft tur! Skratt! Men hon sa att jag kan pusta ut först efter jul... Nåja, slutlig rapport inkommer senare. GOD JUL på er alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...