Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sethh

fyllnings skum

Rekommendera Poster

 

   Hej alla glada :D

 

   Jag har en gammal trifoil som ska renoveras. Efter som att båten är dobbelbottnad, så är skrovet fyllt med något slags skum. Detta skulle jag behöva byta ut eftersom att skrovet oxå är vattenfyllt. Är det någon som har något tips på vad jag ska fylla om mitt skrov med?

Ge gärna länkar där det finns:

 

  Tack på förhand/Seth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Det har skrivits en del på MG om skum för att fylla ihåligheter med som du hittar om du använder sökfunktionen. Eftersom jag är i lite samma situation med ett av mina projekt har jag läst det som skrivits och min slutsats är att samtliga fyllnads skum som finns suger åt sig någon del vatten. Jag har därför uteslutit det för min del och kommer lämna det utrymmet tomt (luftfyllt). Jag kommer dock se till så att durkarna kommer vara stabila utan något under och även se till så att det finns en lucka som jag kan ösa och kontrollera vattennivån i. Det bildas nästan alltid lite vatten pga kondens i ett skrov.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

     Okej tack så mycket, \Smile\

      Hur tror du att flytförmågan ändras om man plockar bort detta skum? 

      Om du inte viste det så är det så att trifoil är en liten båt, men med en väldig bär förmåga. Kommer den att för sämras mycket ? var tror du ?

 

  // Seth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du tar bort skummet och utrymmet är vattentätt ökar ju flytförmågan något=skummets vikt det vatten det dragit åt sig.

 

Jag antar att du tvekar om utrymmets täthet. Det går ju lättare att ha koll på det när skummet avlägsnat och du skruvar ur dyvikan och försöker få bort vattnet t.ex med en pump. Skummet kanske en gång ansågs vattentätt men efter många år med lite fuktinträngning så blir det en hel del samlad vikt. Med skum har man ju ingen chans att få ur vattnet som ligger bundet i skummet.

 

Vitsen med skummet är väl att få bättre bärighet för durken kan jag tro. Lägg bärigheten utanpå med en extradurk eller om du plastar ny durk gör några förstärkningsfack.

 

 

Senast ändrad av forgus31 | 16 oktober 2007 | 11:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

     Okej tack så mycket för ditt svar

  

     Så ditt tips är att skippa skumet, istället köra med luft för att lättare kunna ta bort eventuellt vatten? låter som en enkel och bra lösning.

 

  // Seth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har själv bytt durk på en eka. då var problemet sådant att det var en dubbelbotten för regnvatten. det hade inte hållt tätt så hela durken hade ruttnat. nu har jag gjort en helt tätt durk.  men som tidigare nämnt så lyckas det alltid komma in lite vatten iaf. så mitt tipps är. gör en luft fylld botten men ha en dyvika i aktern för att kontrollera vatten och ev. torka ur skrovet när den är på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om skum - på sikt bryts det ner och tar åt sig ökande procent vatten. Hmm... jag antar du har stora öppningar mellan skroven så du kan ta ut det gamla skummet? Eller kan ta upp öppningar om du vill? Då kan du ta till dig följande tips: Jag seglade mini-tolva några år. De första modellerna saknade skum, hade inte en tät lucka i för eller akter - de sjönk när vi testade flytförmågan! Vad göra? Eftersom man var lite misstänksam mot skum så kom man på följande: Någon hittade professionell tät påse eller packningsmaterial som såg ut som en fylld påse för att göra is i om du förstår vad jag menar... Men i kraftig plast, fylld med ett antal runda bubblor av luft och med lång livslängd. Dyr - men du ska inte ha SÅ många kubik va? Vet inte alls var de hittade denna men kolla med 2,4m förbundet eller ring en förpackningsfabrik, googla eller... Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Har också en gammal Trifoil. Hörde ryktas om att skummet i dom drar åt sig mkt vatten med åren. Borrade ett hål i durken och vattnet for upp genom hålet om jag tryckte lite brevid.

Tog vinkelslipen med diamantskiva och kapade upp hela durken. Snacka om att man hade extralast i båten. Tog bort allt skum och det blev 16 st plastsäckar fulla. Vikten uppskattningsvis var ca 180-200kg totalt. Detta har man släpat på. Inte undra på att den planar dåligt med lite folk i båten. Det har ju i pricip suttit 3 vuxna passagerare i den.

Nu blir det trädurk. Har passat på att sänka den ner till skrovnivån då durken är lite väl högt upp orginal. Har plastat igen hålen för självlänsen, som ändå funkade dåligt. Sätter i en handriven membranpump från Jula istället. Jag förstärkte skriovet med extra lager plast glasfiber samt inplastade längsgående elrör. Om e vecka skall den i vattnet så får vi se hur den beter sig. Har en 25hk Mercury i rumpan men eftersom jag passade på att förstärka aktern när jag ändå var igång och plastade så funderar jag på att sätta dit en nyare 40kh.

Återkommer efter provkörningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...