Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sonik

Norsk bottenfärg?

Rekommendera Poster

Hej

Tackar för tippset.

 

Använder Norska varianten av International Trilux (hård färg)

 

Nästan ingen beväxning av havstulpaner i år

Däremot var proppeller fullständigt full med havstulpaner och drevet såg ut som den mest otroliga musselodlingen (även havstulpaner) trotts att jag köpte drevfärg (sprayburk) för nästan 300:- / st. (svenska varianten)

 

Den hårda färgen jag använde släppte knappast ingenting under sommaren.

Sådant märker man då jag brukar använda en skurborste för att få bort slemtypen av beväxning och vanligtvis så blir det vitt i vattnet (haft polerande färg förut)

Däremot så släppte en del då jag tvättade med högtrycksfärg.

(troligen för att jag målat på undeliggande lager av mjukare färg)

 

Jo jag är troligen en bov som använder färg med hög kopparhalt men jag släpper troligen ut betydligt mindre mängd i vattnet nu än tidigare. Dock tveksamt om det är så farligt. Däremot så håller sig bränsleförbrukningen på normala nivåer.

 

Hade kopparn varit giftig så borde omgivningen runt båten varit förgiftat och därför borde även drevet varit mycket lite beväxt. Men har knappast sett ett så beväxt drev tidigare. Fanns väll inget annat ställe att sätta sig på\Smile\

 

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 25 oktober 2007 | 06:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VC17eco, dvs den som ibland kallas ostkust, är totalt värdelös som bottenfärg betraktat. När jag köpte min båt var den målad på botten och de enda fläckar som var rena var där stöttorna stått! Jag frågade International på mässan om detta och man bjöd då på en flaska Barnacle Remover (snäckborttagare) och förklarade att färgen egentligen fränst var avsedd för insjöar - även om det var skrivet annat på burken.

Sedan dess har jag undvikigt Internationals produkter så långt som möjligt...

 

Anders Jangö har tagit en bild på en annan båt med samma bottenfärg som såg exakt ut som min. Samma färg, samma hamn.

http://klotterplanket.marinan.com/customer/discarc.nsf/4f5066bc96852f4ec1256a33007a83a2/50d700fb0b7799b5c125736e00378b17/$FILE/DSC_6778.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det danska rederiet Maersk skröt i en annons att de håller på att växla till giftfri färg på sina fartyg. Man testar med en färg med glatt yta som visserligen är dyrare men bättre för miljön.
 
Fartygen nuförtiden ligger nästan aldrig stilla. Fritidsbåtar används så lite att giftfärg behövs. Vi lyfter upp dem istället varje år så det är ju rätt ofarligt att testa olika färger. Har man otur så blir det ett par dagars jobb. Vi köpte en båt i Vänern och tog hem till Västkusten. Den var förstås målad med insjöfärg och det blev jobbigt att skrapa rent.
  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det ska gå att köpa fartygsfärg på Åland.

Om det nu är så mycket miljöfarligare än den miljövängliga vet jag inte... uppenbarligen fungerar inte den miljövänliga färgen lika bra mot havstulpaner ol. varpå fler stryningar per år behövs... samt att det kanske behövs kemikalier för att få bort det som bottenfägen ej kunnat skydda mot.

vad jag vet är detta ett pågående forskningsprojekt, vilket alternativ som är minst miljöpåverkande... för det enda som man kan vara säker på är att båda färgerna påverkar miljön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pendlar mellan Oslo Göteborg varje vecka.

Norsk Biltema kopparfärg kan ordnas Mot en liten kompsation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara varna för bottenfärgen på Biltema TOTALT värdelös. Botten såg ut som jag hade klistrat på en kinamatta på botten.

 

Köper numera RIKTIG bottenfärg. Målade botten våren 07 och båten ligger fortfarande i. Tog upp den för en kort inspektion för ett kort tag sen. Inte en tillstymmelse till något under vattenlinjen *L* 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi återgår till ursprungsfrågan som ställdes till oss på forumet så är den säkert fortfarande mycket intressant för fler än bara frågeställaren.

 

Jag vet att sådan färg är förbjuden i Sverige men inte i resten av EU.

Det är heller inte klart bevisat att det skulle vara skadligt.

Frågeställaren är helt klar på att den färg som säljs här inte fungerar och där delar jag samma uppfattning. 

 

Så är det någon som vet om det är möjligt att köpa sådan färg via Internet?

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Var i kontakt med både tyska och norska färghandlare och båttillbehörsbutiker inför förra säsongen, men samma svar oavsett om det var en internetbutik eller ej, dom skickar ingen bottenfärg till sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Giftig bottenfärg på småbåtar

 

Det talas mkt om giftig bottenfärg på småbåtar. Giftet är koppar som är ett naturligt grundämne och som människokroppen ej kan leva utan.  Koppar som Du har i Dina dricksvattenrör, tak, bryggeriers ölfat etc.

 

Koppar förhindrar att havstulpaner bildar korallrev på båtbottnar och skeppsmask från att äta upp träbåtar.  En slät botten ger lägre bränsleförbrukning och mindre miljöpåverkan  - fråga gärna rederierna om detta.

 

Går man in via AIS så finner Du minst 50 stora fartyg i Hanöbukten - jämt.

Då farledsstråket är smalt och trafiken så tät kan man anse att båtarna ligger stilla på plats.

 

Bottenmålade ytan ligger i snitt på 5000 kvm på varje. Det blir cirka 250.000 kvm yta.

 

Översätter man detta till stora fritidsbåtar med 15 kvm bottenmålad yta så motsvarar detta cirka 16700 fritidsbåtar för att få samma bottenyta.

 

Men, den kopparfärg man tidigare fick köpa till fritidsbåtar innehöll ungefär hälften så mycket koppar som yrkesfartygens bottenfärg. Alltså multiplicera med 2 och det blir 34000 fritidsbåtar.

 

Så många fritidsbåtar måste befinna sig samtidigt - året runt - i Hanöbukten för att vi skall komma upp till handelsflottas utsläpp av koppar i havet.

 

Diskussionen har gått snett. Visst skall man minska ev. skadliga verkningar i havet av bottenfärger, men att ensidigt angripa småbåtarnas utsläpp som avgörande för om Östersjön skall överleva eller ej är fel.  Är det något vi båtägare vill så är det ju ett rent hav.

 

Alternativet är att alla småbåtar i Blekinge skall ta sig till en bottentvätt - som förordas av politiker. Men närmaste tvätt, från Blekinge räknat, lär finnas i Nynäshamn. Vilket är mest miljövänligt - att bottemåla så att inte havstulpaner fäster eller gå 400 distansminuter per år för att få botten tvättad.

 

Beslutet att förbjuda koppar i bottenfärg till småbåtar är taget av kemikalieinspektionen efter att ha målat träbitar och lagt dessa i destillerat vatten. Då fick man fram urlakningen från färgen. Men i havsvatten fick de ej fram några värden då kopparn binds till organiska föreningar och faller till botten tillsammans med den naturliga förekomsten av koppar.

 

Om det nu är ett gift varför är då koppar tillåten i dricksvattenrör, takbeklädnader, fat för tillverkning av öl mm.

 

Om det nu är ett gift varför är samtliga statens fartyg undantagna?  Varför får då minsta småbåt målas med fartygsfärg även om den är stationerad i sötvatten.

 

Diskutera gärna frågan vidare!

 

BN

 

 

Senast ändrad av beng1t | 28 februari 2008 | 19:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nylägger ett koppartak ska avrinningsvattnet renas.

Det får inte släppas ut i naturen då det är klassat som ohälsosamt.

 

Farygen i Hanöbukten ligger inte på exakt samma ställe hela tiden gissar jag. Anrikningen av koppar i bottensediment i småbåtshamnar är problemet. Fritidsbåtar ligger ju på en och samma plats över 90% av tiden.

 

Alla ämnen är giftiga i stora mängder.

 

Exempel på andra naturligt förekommande grundämnen är uran, arsenik, bly och kvicksilver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du nylägger ett koppartak ska avrinningsvattnet renas

Det får inte släppas ut i naturen då det är klassat som ohälsosamt - säger Du..

 

Var hittar Du paragrafer om att avrinningsvattnet från nya tak skall renas?

 

Jag vet att Göteborgs stads miljönämnd har diskuterat denna fråga - om jag minns rätt så gällde det Sahgrenska Sjukhusets tak. 

 

Att koppar inte är ett bra material idag på tak i sura miljöer kan vi vara överens om.

Hållbarheten är inte så lång som den var förr i tiden.  Men, även surt vatten i ledningsnätet ger gröna handfat (koppar) och kan även färga Ditt hår.

 

Med koppartak och stuprännor så kan hållbarheten bli kort - någon annan bär bort dem.

 

Men nu börjar vi avlägsna debatten från båtbottenfärg. 

 

Senast ändrad av beng1t | 28 februari 2008 | 19:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Var hittar Du paragrafer om att avrinningsvattnet från nya tak skall renas? \
Den typen av bygglagstiftning är alltid styrd av kommunderna som beviljar bygglov, så någon generell lag som gäller över hela Sverige finns inte kring detta.
Stockholm Stad har det som policy sedan 1994.
Gäller även flera andra kommuner.
Se här som exempel, http://www.sbk.stockholm.se/OPtext/op0111.htm
http://www.sundbyberg.se/download/18.19bc716104a48b339480005086/Riktlinjer för hantering av dagvatten.pdf (sid 9 & 12)
http://www.sodertalje.se/upload/miljo_natur/dokument/Sjoar m m/dagvattenpolicy.pdf (sid 22 bl a)
osv osv.

 

Senast ändrad av Peter_K | 28 februari 2008 | 23:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Mycket snack om färg och metaller blev det på en så enkel fråga!

Pröva och sänd efter västkustfärg från Hjertmans i Sundsvall (http://www.hjertmans.se/ ) för det har funkat förut.

Jag köpte prop o drev västkustvarianten från dom förra året utan problem.Rätt dyrt men vill man ha det lite lättare på hösten så kan det vara värt det.

Lycka till

J.L.

 

Senast ändrad av jelo | 29 februari 2008 | 00:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men nu handlade ju frågan om att få tag i en norsk bottenfärg eller liknande med högre kopparhalt än den som finns på västkusten, så hur du kunde frågan att framstå som enkel kan jag inte riktigt förstå, läs första inlägget lite bättre \Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Egentligen skulle jag inte ge mig in i debatten igen då personliga åsikter präglar debatten mer än faktaunderlag.  Kemikalieinspektionen har en från alla andra vetenskapliga institutioner avvikande uppfattning och så må de ha. Det vore väl inte bra för dem att nu ändra uppfattning så mycket miljöelände deras beslut inneburit. Men inom 5 år är kopparfärg tillåten igen - det sätter jag 100 kronor på.

 

Läser Du igenom Kemikalieinspektionens alla utredningar (offentlig handling) så får Du nog känslan av att Kemikalieinspektionen för beslutsfattare och Dig bakom ljuset.  Var det en budgetrapport på samma sätt som Livsmedelsverket med deras larmrapporter om bl.a. pommes frites, stekt fläsk mm?  

 

Följande är hämtat via SXK:

Koppar i båtbottenfärger - det mest naturvänliga

I Sverige väntar vi på EUs biociddirektiv. Det skulle enligt ursprunglig plan varit klart i maj i år. Nu väntas besked komma först 2010. Allt pekar på att EU kommer att godkänna koppar i båtbottenfärger även för fritidsbåtar utan att göra undantag för Östersjön. Sverige är det enda land som tidigt införde förbud mot användandet av kopparfärger i Östersjön. Holland har flera gånger under senare tid fått avslag på ansökan till EU att förbjuda kopparfärger.

 

För Dig som vill ta del av mer vetenskaplig fakta så finns länkar och information från Svenska Kryssarklubben, www.sxk.se till både inhemska och utländska undersökningar.  Efter det att Ni som debatterar har läst igenom några kvällar med vetenskaplig litteratur i ämnet vore det trevligt om debatten fortsatte.

 

BN

 

Senast ändrad av beng1t | 02 mars 2008 | 19:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...