Gå till innehåll
onsdag 12 november 2025
shalimar

Vatten i oljan

Rekommendera Poster

Hej!

Tog upp båten igår och spolade glykolvattten genom motorn. Sen var det dags att byta motor olja och upptäckte då att oljan var alldeles grå. Vi har kollat oljan inför varje båttur och har inte sett några konstigheter. Det ända som var lite konstigt innan vi tog upp båten var att det dog under tomgångskörning engång. Annars gick den bra och den har inte gått för varm heller. Kan det ha hänt något när vi spolade in vatten med trädgårdslangen med hjälp av en muff i drevet? Motorn är en Mercruiser 4,3 lit 89:a. 

 

//Shalimar

 

Senast ändrad av shalimar | 14 oktober 2007 | 13:49

 

Senast ändrad av shalimar | 14 oktober 2007 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - den missfärgade oljan har ingenting med spolningen att göra. Är olja gråaktig eller ljusbrun? Om den är grå läcker motorn sannolikt kompression, men om det är brunaktig så är det vatten i oljan.

Jag skulle antingen tro att en limpa har rostat sönder, eller att en topplockspackning har gett sig.

Skruva bort limporna (för att enklare komma åt) och börja med att ta ett kompressionsprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Vet du om motor kan stå utan olja ett tag innan vi hinner fixa felet?

Eller ska vi fylla upp med olja undertiden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen som helst roll, du kan låta motorn stå utan olja till i vår om du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


JAG hade börjat med att byta oljan innan man som sista sak kör igenom med glycol via drev och spolmuffen. Man vill att den nya oljan skall fördelas i motorn och ''skvättas runt'' i motorn .  Jag blev osäker på en uppgift från tidigare inlägg ..  olja och vatten blandat blir väl GRÅ !?!?!   Brun olja är bara gammal och full med avlagringar/sot  m,m ..!?!?!

 

Hade du gjort enligt mina tips så kunde du kört runt motorn ett tag med ny olja och sedan titta på den , för att kunna bedömma om vatten  kommer in i mängder eller bara en lite skvätt ?!?!  Hur som helst, vatten i motorn är ett bevis att det är allvarliga saker på G'..

 

Första kollen blir limpor och knän och  packningarna därtill .

Har diskuterats i flera trådar , så sök på limpor och knän så kommer mer tips upp!

 

Topplockspackningen, är oftast en effekt av att man kör på fullgas ofta och länge .

Vet du med dig att du är gasartypen så ska du även gå igenom detta på motorn.

 

Lycka till , för det behöver du .

 

JCC  

post-11345-1394235242,8269_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch! Nu börjar det låta dyrt. Limporna är bytta 2005 och vi kör nästan aldrig på full gas. Kan man hoppas på att det bara är knäna eller packningar? Om topplockspackningen har gått borde vi kanske ha märkt något när vi körde sista turerna eller?

 

 

//Shalimar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är den sötvattenkyld eller sjövattenkyld?

är den ljusgrå?

det kostar ungefär 25000-30000:- att totalrenovera snurran

Slå ut fryspluggarna  och titta hur mycket rost du har i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du någon oljekylare på motorn? Där är ett vanligt fel. V6:orna brukar inte ha oljekyl men kan vara eftermonterad.

 

Ett annat ställe som är känsligt på en V6:a är insugspackningarna, finns fyra stycken vattenkanaler fram o bak på insuget läcker det där så blir det vatten direkt in i motorn.

 

edit: att låta motorn stå över vinter med vatten i oljan är helt åt helvete rost angreppen på känsliga ytor kommer som ett brev på posten, ut med vattenskadad olja och i med ny kör runt med starten utan kylvatten så ny olja går runt i motorn. vid behov byt igen

 

Senast ändrad av Gelis | 14 oktober 2007 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är idag tömd, frågan var om den kan stå tom under vintern eller tills vi får tag på nå´ n som kan ta sig an båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att den är tömd på olja så tycker jag att du kan låta den stå - gissningsvis så är det inga enorma mängder vatten i oljan. Det är troligt att du måste lyfta en eller bägge topparna och då kommer vatten från kylkanalerna att rinna ner på ställen där det inte ska vara vatten = ännu ett oljebyte. Tänk dessutom på att impellern (som är av gummi) riskerar att börja smälta och bli skadad efter så lite som ca 30 sekunders körning utan kylvatten. Dvs du får inte starta motorn utan kylvatten i mer än några sekunder (om du ändå inte planerar att byta impeller).

 

I och med att du har bytt limporna så tror jag (och hoppas med tanke på reparationskostnaden...) på en insugs- eller en topplockspackning som har gett sig. En fundering är att en läckande insugspackning borde göra att motorn suger in lite vatten i förbränningsrummen (och alltså inte komma till oljan...). I så fall så bör motorn ha gett ifrån vit rök i avgaserna.

 

Hur som helst - det visar sig efter att du har tagit ett kompressionsprov (vilket jag tycker att du ska börja med). Den går att göra utan att ta bort limporna, men det brukar vara mycket svårt att komma åt så att man får tätt mellan tändstiftshålet och kompressionsprovaren.

 

Senast ändrad av Patrik_ | 15 oktober 2007 | 16:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man startar givetvis motorn UTAN drevet på plats , då kan man utan vidare brumma lite  någon minut  .Skulle räcka med det för att få runt den nya oljan i motorn . 

 

 

/JCC

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 15 oktober 2007 | 16:45

post-11345-1394235243,8773_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte säkert, nästan uteslutet, att vatten når insugskanalerna om packningen gett sig runt vattenkanalerna.

Finns ju också det värsta scenariet ,sönder rostade toppar eller block

Sedan att låta den stå tom på olja after man har haft oboy i maskin skulle inte jag rekomendera, det bör komma färsk olja på alla lagerytor cylindrar etc efter en vatten inträngning. Är bättre att köpa en billig olja tex Biltemas och slå i, kör runt med starten utan tändning och kylvatten så du får runt oljan i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Va all olja sörjig ?? el bara de som kom på slutet?? Me tanke på att du inte använt

båten så ofta så så kan de va kondens.....har haft de i min v8 då den inte går mer än kanske 10 timmar per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis dränkte sin diesel, färskvattenkyld utan drev genom att koppla in en trädgårdsslang på sjovattenintaget. Den klarade sig men han fick tömma den och

byta olja 3ggr. Risken är uppenbar om man trycksätter sjövattnet innan motorn hinner starta, eller högt tryck under gång, eftersom avgaserna inte hinner trycka ut vattnet och då fylls motorn bakvägen via avgasventilerna. Har man slang bör man nog starta motorn först och sedan koppla på slangen men med mycket svag stråle, helst vatten i balja. Vet dock inte om det fungerar på samma sätt i din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det nå´ n som känner till en mobil båtmotor reparatör norr om Stockholm. Vi har båten på tomten på bockar, så det är inte så lätt att flytta den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra Shalimar. Har dock ett tips på en bra kille som meckar. Han äger Mekonomen vid Storängsbotten och heter David. Han kommer säkert bort till dig och hjälper dig på plats. Du når honom på 070-555 64 04.

 

Hälsa från mig.

 

Mvh

Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har samma problem med vatten i oljan undrar om det finns någon bra reparatör i värmland? 

tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2007‎-‎10‎-‎15 vid 16:11 skrev Patrik_:

Dvs du får inte starta motorn utan kylvatten i mer än några sekunder (om du ändå inte planerar att byta impeller).

Nja, även om du ska byta impeller är det ingen bra idé att köra vattenpumpen utan vatten. Delar av ett blad kan lossna och åka ut i kylkanalerna som då blir mer eller mindre tilltäppta. Att sedan hitta den gummibiten och få ut den .... ja du förstår ....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...