Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
poa999

Land-el/solpanel kopplingsschema

Rekommendera Poster

Hej!

Jag planerar att installera dels en solpanel och dels land-el i min Hasla 26. Nu har jag 2 1 (förbr. start) batterier som jag kontrollerar via 2 brytare - när jag kör är bägge brytarna pålslagna och när jag ligger still enbart förbrukningsbatterierna påslagna. Jag är inte vidare duktig när det gäller el och funderar över om någon kan bidra med ett kopplingsschema för hur man ansluter land-el och solpanel till mitt befintliga elsystem? Övriga allmänna tips mottages också med tacksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, det verkade vara mkt matnyttigt på dessa sidor. Det jag var främst intresserad är dock hur man ansluter ex. solpanelens kablar (via regulatorn) till befintligt elsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är att man ansluter solpanelerna till förbrukarbatterierna. Oftast finns förslag på hur man kopplar bifogat till regulatorn.

Annars finns ju solpanelen med som en källa i Skyllermarks skisser som du fått tips om ovan så du kan där se deras förslag.

 

I korthet oftast så direkt som möjligt från regulatorn till batteripolerna via en säkring på plus-kabeln. Kom ihåg att dimensionera kablarna rätt så du inte tappar laddning på väg från panelen.

 

Jag kan nämna att jag efter mycket planerande monterade två solpaneler på rufftaket i somras. Jag anslöt kablarna till varandra under taket, gömde dem ordentligt i ett svåråtkomligt utrymme och drog en tjockare kabel till regulatorn. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte drog ner kablarna var för sig efter skarvning till regulatorn. Jag skulle därmed ha fått lite lättare att felsöka panelerna var för sig om jag i framtiden skulle misstänka att något var fel. Men det var väl lite off-topic...smiley-undecided.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glimrande! Jag missade kopplingsschemat hos Skyllermarks, men hittade det nu.  Tack Bosse och Christer för er hjälp. Mvh Pelle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...