Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Grovah

Separat startbatteri vs Battery brain

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som nybliven båtägare och inte helt kunnig inom bil/båtel så har jag en fundering. Jag har idag bara ett batteri och eftersom det är dags att byta ut det mot ett nytt så har jag funderat på att samtidigt separera start och förbrukningsbatteri, tex mha Skyllermarks skiljerelä. I mitt specifika fall så är det bara aktuellt med 2 batterier varav det ena i såfall blir startbatteri. MEN, efter lite slentriansurfande så fann jag info om en produkt som heter Battery Brain (www.batterybrain.com) och efter att ha läst lite om den så ser jag inga som helst fördelar med att separera start och förbrukningsbatteri med längre. Som jag ser det så är det ju en bättre lösning med två batterier och en Battery brain. Fördelarna som jag ser det i all min okunnighet är bla:

1. det blir billigare

2. enklare installation

3. man undviker att ladda ur förbrukningsbatteriet helt

4. man utnyttjar den totala kapaciteten bättre genom att man kan få mer till förbrukarna och inte sparar ett helt batteri bara till start.

 

Har jag rätt i mina antaganden eller har jag missat någon väsentlig fördel med att separera batterierna med tex Skyllermarks skiljerelä?

 

MVH

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet av Battery Brain men jag tror att jag skulle valt den lösningen om jag bara hade två batteri. Jag har inget separat startbatteri men väl två battergrupper på 3x75 aH var som jag kan växla mellan eller koppla ihop. Men jag tycker att det resonemang som din namne Magnus S. http://www.batteknik.se/ för verkar vettigt,
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man skall vara noga så är inte startbatterier bra som förbrukningsbatterier. De tål inte djupa urladdningar.

Ska man vara noga så skall du ha samma sorts batterier och samma storlek på dem för att få en bra laddning.

 

Det finns en mycket bra skrift om el ombord som du har här. http://www.storebroenergysystems.se/nav11645_F08211DA1708470AA34CD1B2F4811F04

 

Den är mycket läsvärd för att förstå sakerna bättre.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onekligen en intresant skrift - för den som orkar läsa.
 
Whisper Gen var en intresant konstruktion. Dessvärre kunde jag inte hitta priset - men den är nog inte gratis.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för synpunkterna. Jag har läst vidare på båttekniks sida och hittade där ett kopplingsschema där man har med vad man kallar tvåpolig motorbrytare. Är det helt enkelt samma sak som att bryta BÅDE plus OCH minus från batteriet? Om så är fallet, varför finns det då även en vanlig båtbrytare på pluskabeln inritad? Skulle bhöva hjälp med att reda ut begreppen lite!

 

Kopplingsschemat finns här: http://www.batteknik.se/forum/viewtopic.php?t=244

 

Eftersom jag i min båt idag har en befintlig huvudbrytare på pluskabeln från batteriet, samt sätter en likadan brytare även på minuskabeln uppnå samma sak som i kopplingsschemat, dvs minskar risken för korrision?

 

MVH

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...