Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst Anders75

Sämsta båten genom tiderna!

Rekommendera Poster

Gäst Anders75

Vilken båt anser just du vara det absolut sämsta köpet? Sämsta skrovformen, sämsta byggkvaliteten, sämsta sjögången e.t.c. Eller kanske till och med sämsta motorerna?

För att begränsa det hela en smula säger vi båtar tillverkade efter 1950 till idag! (Vi bortser alltså från Vasaskeppet och liknande). smiley-smile.gif\

 

 

 

Själv har jag en klar kandidat i båten Runnö 22. En 22-fotare, vars för ser ut att vara påklistrad del från en plasteka i 4-5 metersklassen. Båten gräver ner sig i fören och kommer en större våg står båten nästan på öronen. Vet ingen annan båt som beter sig på det viset.

 

En annan kandidat (dock långt ifrån lika illa) är nog Flipper 580 kabin. Trimmaranskrov gör att njurbälte på rekommenderas för sjögång med vågor högre än 10 cm...

 

Finns säkert fler kandidater smiley-smile.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte en Gullringen Cabin en gång, aldrig mer!

 

Stötig och jävlig, skramlade till av minsta lilla bris!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folkparcan, de första årgångarna var ingen höjdare. Den blev dock lite bättre med åren.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart Crescent 418 enligt min mening. Dålig sjösäkerhet, kvalitet, för låg akterspegel vid motorn m.m m.m. Sämst motor tycker jag är Honda med förgasare. Svårstartade på vintern.

post-22587-1394235230,4722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

He he....

 

Jo, helt klart finns det ett antal båtar som nog egentligen aldrig borde ha sett dagens ljus. Många av de här uppräknade båtarna blev väl också ganska kortlivade historier?

 

Exempelvis Flipper 580 fanns väl bara något/några år, men utvecklades till Flipper 620 med ett helt annat skrov och denna får väl till skillnad från föregångaren beskrivas som något av en succe med en tillverkning i cirka 20 år!

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Anders75 | 28 september 2007 | 10:59

 

Senast ändrad av Anders75 | 28 september 2007 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco 2000 DC från 70/80-talet, omöjlig att åka i högre medsjö, då båten själv väljer väg och överraskar.

Tehri 400 BS borde kompletteras med njurbälte till alla ombordvarande, slår hårt vid minsta krusning.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min familj vi hade en Flipper Cabin runt 30 år sen när jag var en liten knatte. Båten var mycket hård i lite motsjö, men gick mycket bra i större vågor tack vare sina fyldiga form. Sjövärdighet vär egentligen bättre än på många större båtar efter den, båten var mycket stabil med sin trimaran skrov.

 

En av dem var Nidelv 28, som var nästan omöjlig att köra i medsjö, men sämsta båten genom tiderna var den inte.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på den här ---->

En Fjord 40

Kan knappast vara till för något annat än att ligga vid stora bryggan och festa i.

 

Tänk att backa lite med när det går sjö eller njuta av Svensk sommar som 2007

 

 

Undrar vad Coconut syftar på?

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 600 C förutom årsmodell -91

de som har vanlig rigglängd på motorn får motorbrunnen fylld med vatten vid sjötsäätning     samma om man ligger & trollar med den.Om bälgarna är dåliga så är det lätt hänt med en olycka.  har själv sett båt som slagit runt pga detta.

 

 

årsmodell 91 hade den extra långa riggen är mycket bättre

 

Senast ändrad av Tomas_E | 29 september 2007 | 18:16

 

Senast ändrad av Tomas_E | 29 september 2007 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sämsta sjögången i sidsjö har väl i alla fall Albin 25. Den som uppfann sjösjukepillret är antagligen från Kristinehamn precis som båten 2.gif\

 

Står man ut med lite rullning så är det ju en kanonbåt! Billig i inköp och drift. En perfekt familjebåt för nybörjare t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds Nautica var väl heller ingen höjdare direkt... visserligen planerad med intentioner, men den tog ju sidvind så att det stod härliga till, och det vart hart när stört omöjligt att kunna lägga till i trång hamn med den... men ändå en sketrolig båt på sitt sätt smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...