Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hlonn

Vad väger pärlan?

Rekommendera Poster


Min medlemsansökan är under behandling =) men jag sticker ut hakan med en fråga redan nu! Har en Delta 17 DC som ligger och guppar i Fisksätra strax utanför Stockholm. Sommaren (vilken då?) börjar ju lita mot sitt slut och det har väl blivit dags att dra upp pärlan för vintern. Nån trailer har jag inte, och egentligen ingenstans att parkera den heller men det sista löser sig nog, så nu funderar jag på att slå till på en enkel EU-trailer, jag är snål och ska använda den två gånger om året max så den ska inte kosta en spänn mer än nödvändigt, dom pengarna ska jag åka båt för.


Så, nu till frågan, vad sjutton väger pärlan??? 600Kg har jag sett här, men antar (hoppas) att det är med inombordar-monstret inräknat, själv har jag bara en liten sketen hostande 50 hästars Suzuki som inte kan väga speciellt mycket, vad den väger kan jag nog ta reda på.
Nån som törs gissa?

Eller ännu bättre, nån som vet?

 

/Henrik 
PS. Tips och råd angående trailer (tänk så jättebilligt som möjligt men funkar i 80kmh)tas också gärna emot.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


30 visningar och ingen som vågar gissa?

Kanske någon som kan bekräfta att 600kg stämmer med inombordaren?
/Henrik 

 

Senast ändrad av hlonn | 29 september 2007 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

600 kg låter lite om man räknar in inombordaren men det kan ju stämma ändå. Även om det är lite. Det vanliga är att man räknar in motorns vikt i båtens om det är en inombordare. Är det däremot en utombordare så räknar man båt motor.

 

Jag gissar hej vilt (men vet alltså inte) på att båten väger mer än 600 kg inkl. inombordaren.

 

 

När det gäller att få en så billig trailer eller båtvagn så är det självbyggen som är billigast. Allra billigast är att göra en 30-km/h-vagn själv av ett husvagnsunderrede. Näst billigast är att köpa en begagnad sådan eller en begagnad fabrikstillverkad. Dyrast är en ny eller begagnad 80-km/h trailer. En sådan med bara ett fåtal par år nacken kan kosta nästan lika mycket som en helt fabriksny då dessa är guld värda!

 

Eftersom du bara ska ha den för sjö och torrsättning så klarar du dig säkert med en 30-km/h. Som ett riktmärke så kostar dessa från ca. 7000 kr helt fabriksnytt. 3000-5000 kr får du nog räkna med som begagnad, och runt kanske 2000-3000 på ett begagnat hemmabygge. Bygger du en sådan själv så kan det bli riktigt billigt!

 

Hoppas att du kan få lite mer exakta och bättre uppgifter av någon annan än jag och som känner till båtens vikt!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

måtta smutsranden och räkna sen ut hur mycket vatten båten tränger undan så din exakta båtvikt klarade man av att räkna ut redan på förkristlig tid så det borde du nog också reda ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Archimedes, va? Han med badkaret. Men han kolla nog inte in smutsranden i karet;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, Arkimedes i all ära, kunde han räkna ut vad min båt väger utan att först ta upp den så hade det ju varit toppen, hade han varit här och kunnat gjort det åt mig hade det varit ännu bättre. I det här fallet känns det vettigare att fråga någon av dom 19 medlemarna som har en delta, där man kan tycka att någon borde ställts inför frågan innan, snarare än att påbörja nåt två tusen år gammalt vetenskapligt expriment.


Bra där Roddarn, hellre en kvalifiserad gissning än ingenting (eller menigslösa referenser till dom gamla romarna), och goda råd i trailerjungeln. Känns som jag bör ha en vagn med fjädring,visserligen är det bara en gång om året, men båten ska köras 10 mil.


Kollar på en obromsad Fogelsta 654u eller 754u som känns okej i pris även ny, där maxlasten ligger på 450 resp 550kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du ! nu ska jag ge dej rakt svar på frågan!

i min bok om denna modell (delta 17 dc) så väger dne 630kg inkl volvopenta  B20  på 135 hk (rekommenderad är 50-135hk )

 

mvh : Wilhelm Elofsson

 

 

ps. en sådan här fråga skulle annars postas under: frågor välkommna här forumet! / wilhelm-admin ds.

 

 

Senast ändrad av boatnisse | 29 oktober 2007 | 23:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båten väger 440kg utan  motor, hittade en gammal reklam annons.//PontuzSkrattande

post-10005461-1394235734,2285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Pontuz! Välkommen hit! , trevligt att du hittade lite mera info! har sökt flera gånger på internet men inte hittat något! :(, har du för någon delta då? / Wille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en såkallad bahamasgul delta med vit botten, skall vara orginalfärgerna 1977. Så troligtsvis så ska min delta vara ifrån 1977. Deltan skall renoveras under vintern bland annat skall ny styrning, stolar, klä om soffan, sy upp dynor till förruffen, montera stereo, byta rutor med mera. 

När jag köpte den så var det orginal motor på en Johnsson 70hk ifrån 1977. Jag hade sen innan en yamaha F60 på min argo 17, så jag slängde av 70:ian och satte på 60:ian. Båten toppade cirka 27 knop med 70:ian med 60:ian 34 knop enligt gps och drar under halvliternGlad  . Jag är nog bland de yngre bland oss 16 år gammal.

Tack för medlemskapet

mvh Pontuz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej låter mycket trevligt! har sett att min delta har varit orange innan! usha! det var inte snyggt :/, japp du och jag är yngst här. jag är 17 idag. ! på min båt sitter det en johnson 120hk ifrån 1991. båten gör ungefär nästan 50knop. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, gul är inte snyggt.

Jag skulle gärna byta upp mig i motor till en yamaha f115 eller nått.

Men var har du din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe okej, tja jag har den utanför Uddevalla på Hafstens Camping. alltså i havet =) dudå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min i Norrtälje cirka 7 mil norr om Stockholm, också i havet.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jahadu :P , men är du ganska ny på båt då? eller ni i familjen? för är ju lite pul med vinter konservering o sånt som man bör veta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej verkligen inte min är båtnörd, min farfar är båtnörd och likaså jag är båtnörd. Jag är inne på min 6:e båt nu, första när jag var 8 år.

Och med tanke på konservering, så är det inga problemGlad. Men tackar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe okej, bara undrade - du vet ju hur viktigt allt sånt är =) men oj du har haft en hel del båtar då ja! själv har jag haft sammanlagt 3båtar. en Eka, en gummibåt också denna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nice jag hade först en liten catta euro cat med en 8hk. Sen en ypsilon, rundbanebåt. sen en Joda 3300 med en 30 hk. Sen en argo 17, med samma motor som på deltan, innan cattan hade jag också gummijolle. Sen har jag en gammal mahgnyräser med v8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast mahognyräsern står på land för lackning och rustning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...