Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
melle

Problem Solpanel+Regulator

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller nu på att fixa till lite i båten här i Panama och behöver nu er hjälp :)

 

Jag har nu bytt ut en solpanel mot en ny och större och ny regulator.

Det är en Morningstar regulator 10A som har 3 dioder som visar om batteriet är; Fullt, halvfullt eller tomt.

 

Tidigare regulator tillsammans med den nya panelen agerade så här i en cykel: charging (1-2 sekunder), sen finishing och analyzing i 4 sekunder...och om och om igen. Vi funderade på om batteriet då va  fulladdat eller om det bara var något fel som t.ex. för klen regulator.

 

Bytte nu till den regulator som vi köpte till solpanelen. Vi har kopplat in batteriet där det ska kopplas in samt panelen där den ska kopplaas in. Sen finns det även en koppling för Load och med en glödlampa som symbol.

 

Problemet är att Morningstar regulatorn visar fulladdat batteri hela tiden. Voltmätaren vi har på panelsen ger inget mer utslag utan ligger på strax över 12V.

 

Batterierna köpte vi förra veckan och de är laddade men vet inte om dem är fulladdade. Brukar batterier vara det? Det är ca 200Ah lastbilsbatterier.

 

Frågan är.t

Ska Voltmätaren ge kraftigt utslag när solpanelen laddar (130W panel)? Med den gammla regulatorn gav den utslag under de 1-2 sekunderna den laddade i cykel. Den nya ger dock inget utslag mer än att charging lampan lyser samt lampan för fulladdat batteri.

 

Kan det vara så att batterierna är fulladdade?

 

Kan det vara så att vi måste koppla in Load? Den har vi mest trott är någon form av strömutgång för att förse prylar med ström från panelen.

 

Plz help us

 

Andreas å Karin

Sy uhuru

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ni har en Morningstar SUNSAVER-10

 Manualen http://www.morningstarcorp.com/products/SunSaver/info/SS_Manual.pdf säger:

 

NOTE: It is not necessary to use the SunSaver load terminals. Loads that exceed the load rating of the SunSaver can be connected directly to the battery.

 

Om batterierna är nya och fulladdade, så är det väl enkelt att ladda ur dom lite (slå på nåt som drar ström ett tag, se vad som händer) ?

 

Voltmätaren vi har på panelsen ger inget mer utslag utan ligger på strax över 12V.

 

Analoga panelinstrument har vanligtvis inte den upplösning som krävs för att kunna visa om laddning sker eller inte.

Skaffa en enkel digital mulimeter (men det har ni väl redan) och anslut den på batterierna.

 

Mät batterispänningen med (sol)panel(erna) skuggade (på natten skiner inte solen) eller lägg nåt över dom..sopsäck eller segel eller vad som helst, sen mät när solen skiner på panelerna..är spänningen högre på dagen än *på natten* så laddas det.

 

Eller (enda riktigt korrekta metoden) mät strömmen från regulatorn till batterierna..en tångamperemeter gör det enkelt, annars får ni bryta upp en ledning och ansluta multimetern i Ampere-läge.

 

Sen, allt är ju nyinköpt  så varför inte fråga dom ni köpte det av (eller har ni redan seglat vidare utan att kolla innan) ?

 

*my 0,5 cents worth*

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret.

 

Börjar med svara på varför vi inte frågar de vi köpte panelen av. Som jag nämnde befinner vi oss i Panama och det är inte många här som pratar engelska, och tyvärr inte ngn på solfirman. Tyvärr är min spanskla begränsad och sträcker inte sig så långt att diskutera solpaneler :D

 

Jo visst kunde vi ladda ur batterierna lite, men vi vet inte heller riktigt hur korrekt regulatorn visar om batteriet är fullt eller 80 procent. Vi skaffade dock oss en multimeter innan idag (glömde vår egna i sverige och hade även tänkt skaffa en tångvarant innan vi stack...och har dessvärrre inte sett ngn sådan variant här nere)

 

Mätte strömmen från batteriet idag och den visar 12.84 så det är fulladdat som jag förstått det hela efter lite läsning i ström ombord. 

 

Hade gärna vela ha en riktigt amperemätare på båten och hoppas kunna hitta en till humantpris efterhand.

 

Försökte förästen mäta amperestyrkan på solladdningen men då blixtrade det till lite small lite och ampere metern visade inget. Hade den inställd på 10A, men den borde väl klara det då multimetern har max 10A.

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Jaa! Lycka till här pågår tydligen en debatt där storheter som ström och spänning svävar fritt i begreppsvärlden. Och vem som helst kan svara.

 

 Vi kanske ska fråga mupparna? Det är mycket stor chans att svaren där blir mer rätt än i detta forumet. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har tre solcellerpå ca 40w, som jag stänger av när motorn går, samt så har jag ampermetare för varje solcell, jar ingen regulator, jag har6st baterier, ligger stilla 5dagar med kylsåpet igång, och har satt in lysdiodlamper,även byggt om skärmlamperna, dom drar ingenting,obs när jag inte ser ampermätaren igånh brukar det vara oxid på varje hängsäkring vid solcellerna,baterrifäsningarna, köper ett nytt batteri varje år 700 lapp,

och har alldrig några problemm obs jag är slarvig med ladning på vintern,

fungerar ändå,alltid en inkopplad på 1 amper ca när kylskåpet är av,

när vi ej är ute

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vi börjar med:

Mätte strömmen från batteriet idag och den visar 12.84

 

Du mätte spänningen på batterierna, inte strömmen.

 

Försökte förästen mäta amperestyrkan på solladdningen men då blixtrade det till lite small lite och ampere metern visade inget.

 

Du anslöt antagligen instrumentets plusledning till batteriets plus, och instrumentets minusledning till batteriets minuspol med instrumentet i strömmätningsläge ?

 

I så fall anslöt du en kortslutning över polerna !

 

Klart det gnistrar och smäller en kort stund..sen brinner instrumentets överbelastnings-säkring av för att skydda instrumentet.

 

Nu måste du byta ut 10A säkringen i instrumentet innan du kan använda 10A-läget igen.

 

För att mäta ström (Ampere) måste du ansluta instrumentet i SERIE, och instrumentet måste vara i strömmätningsläge.

 

De flesta multimetrar kräver också att du flyttar pluspolens mätkabel till ett annat uttag märkt Ampere (10A) eller vad nu maxvärdet på strömstyrka som instrumentet klarar att mäta råkar vara.

 

För att mäta ström:

Du lossar alltså en kabel (eller tar bort en säkring) och ansluter instrumentets ena ände där kabeln satt, och den andra änden på kabeln du nyss lossade (eller ansluter instrumentets båda anslutningar där säkringen satt).

 

Då mäter du den ström som flyter i ledningen!

 

För att mäta laddningen från panelerna (se bifogad bild) lossar du kabeln märkt 2 (Batteri plus).

För att mäta strömstykan från panelerna lossar du kabeln märkt 4 (Solpanel plus in).

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 24 september 2007 | 20:27

post-22127-1394235229,0017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skaffar dig en vettig regulator, exempelvis en MaxPower http://www.maritim.no/pdf/1/Max Power Booster_svensk.pdf så slipper du:

 

1. stänga av solcellerna när motorn går.

2. bekymra dig om överladdning vid längre stillaliggande i solsken.

3. får bättre verkningsgrad på panelerna = snabbare laddning.

4. dina batterier håller mycket längre.

5. kan helt enkelt glömma bort *hantering* av solpanelerna 14.gif\

 

Själv har jag:

2 * 45 W paneler (kopplade i serie för då kan jag ha klenare/tunnare = billigare och lättare att dra - kablar till regulatorn) till en MaxPower.

 

Vindgenerator på 400W max (Air-X Marine) på 4 meters stång = ~5,5 m över vattnet, ger grympt med ström när det blåser.

Lite kuling i lä bakom en normalhög ö så ger den lätt 15A in i batterierna så med nutidens väder 3.gif\ kan jag nog ligga ute hur länge som helst utan strömbrist 21.gif\

 

3 * 100AH batteribank.

 

Batteriövervakningsdator som visar ALLT man kan tänkas behöva om laddning och batteristatus.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 24 september 2007 | 21:04

post-22127-1394235229,051_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

hade en regulator, den la av, det är både säkrare och enklare utan en massa elektronik som man skall kontrollera om det fungerar eller

ej, enklaste elekroniken är man själv 3st ampermetare från clasohlson

tittar ahaa nr1. 1 1/2 amper oj nästa nr2. 2amper ojoj nr3. 3 1/2 =ca: som bäst 4-7 ampere, Kylskåpet drar när kompressorn går ca 4ampere, som skall gå en kvart totalt / timme, så håller kylan, mycket bättre värden med box.

det bäata vore klocktimer. då vet man att batterierna tar slut om det av några mycket ovanliga skäl skulle bli så. har alldrig hänt mig.

6 batterier behövs ingen regulator bara att upp skatta förbrukningen, typ aha kylskåpet drar 2a och jag laddar 4 enkelt, räcker i natt också

 

1st reläströmbrytare när motorn startar kan kopplas så att när motorn startas stängs solcellerna av,

 

Det är eftersträvanstvärt med sol i hamn och utan blåst eller?

vindkrft fungerar ej då. 

 

lc  fungerat i 20 år hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Troligen har vi helt olika användnings-tider/områden för våra respektive båtar och därför helt olika resonemang/behov.

 

1) Min båt ser mycket sällan (vart 5:e år kanske, och då nån vecka som max för bottenbehandling) land under kölen,  annars ligger den i vattnet året om.

 

2) Min båt ser ALDRIG landström utan MÅSTE vara självförsörjande på ström vare sig solen lyser eller ej, i stort sett året runt.

 

3)Jag kör båten under hela året, utom då det ligger is på vattnet, men vistas periodvis i den även då.

 

4) Under *kalla säsongen* (till-och-med i nu i sommar, juli var det vissa nätter under 12 grader 6.gif\ så då åkte den också på) så kör jag med värmare, den (en Glembrings dieselkamin) drar ingen ström att tala om (ok, bränslepumpen drar kanhända 0,1A/dygn) men cirkulationspumpen till elementen i resten av båten drar ~1 A, så för att få dräglig värme i resten av båten (akterkabinen där värmaren står blir mer-än-uppvärmd ändå) behövs det ström.

 

Att skatta in/ut ström/kvarvarande kapacitet som du gör funkar naturligtvis till en viss gräns, men är väl inget som Normalbåtägaren varken är särskilt road av eller ens kan göra ?

 

Visst kan man säga det är både säkrare och enklare utan en massa elektronik som man skall kontrollera om det fungerar eller ej men oftast är själv inte bästa dräng..faktiskt 4.gif\

 

Hårddrar man resonemanget att enklaste elekroniken är man själv så blir ju kontentan att man inte behöver nån flottör till länspumpen heller..man slår ju på länspumpen när man blir blöt om fötterna..typ..

men man (i vart fall jag) är oftast inte ombord när(om) det händer smiley-wink.gif\

 

 

 

Med min elektronik behöver jag bara kasta ett öga på laddningsdatorns display för att VETA status =

 batteriernas laddstatus i % och absoluta tal,

 om det laddas så hur mycket,

( varifrån laddningen kommer vet man ju: går motorn så kommer det därifrån, annars om det blåser så är det i huvudsak vindgeneratorn, och lyser solen så bidrar panelena )

 hur mycket ström har jag tillgängligt, momentant just nu och över tid

 hur länge räcker strömmen i batterierna i timmar-minuter,

 när måste jag ladda (om jag vill ha långlivade batterier).

 

Har man en gång haft tillgång till den typen av detaljinfo om sina batteriers laddningkondition så inser man hur mycket man missat tidigare21.gif\

 

Det är eftersträvanstvärt med sol i hamn och utan blåst eller?

vindkrft fungerar ej då. 

Absolut, visst är det så!

 

Men som vädret är numera är det väl mer undantag än regel att solen lyser från klar himmel och vinden är negligerbar när man är ute ?

 

Min erfarenhet är att det oftast blåser rejält (mer än 5 M/S, oftast > 10 M/S) och solen kanske tittar fram under några timmar om man har tur de dagar man är ute.

I stort sett varje helg man tänkt åka ut lite blåser det som f*n och nån sol finns knappt på kartan..men det var ju därför jag skaffade vindgenerator OCKSÅ..skit samma varifrån strömmen kommer så länge man inte behöver köra motor 2.gif\

 

Summa-kardemumma:

Olika premisser, olika synsätt == olika 14.gif\


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj. fungera det så är man nöjd, men min båytkompis hada automatisk pump

skulle det vara, men icke sa nicke åka hit åka dit, hakar upp sig,

 

men det blir bra med brennsleceller då är det bara att tanka på,

inga problem, eller en webkamera som övervakar batterierna.

det är bra att kolla tycker jag,ok ok.

har du kanske plåtbåt kanske , vilken sort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, automatisk länspump som inte funkar vet jag allt om...har sänkt en båt p.g.a. en sådan tingest (billigt skräp) 3.gif\

 

Flottör (och pump) från Biltema..flotörens interna microbrytare fastnade i tillslaget läge, pumpen gick kontinuerligt, brände pumpmotorn samtidigt som batteriet sögs ur helt smiley-yell.gif\

När båten pumpats flott tog hem flottören, sågade upp den med dremel:n och ut rann det vatten!

 

För tusan, en flottör ska väl vara vattentätt kan man väl tycka 13.gif\

 

Kulan kunde rullas fram-och-tilbaka utan att microbrytarna reagerade, dom satt fast (korrosion).

 

Sprutade in lite Biltema silikonspray och vips! så lossade brytarna och började fungera igen.

 

Köpte då en Rule 500 länspump med inbyggd flottör för typ 650 .- (bara dubbelt pris mot Biltema:s skräp) som inte nog med att den är mindre än Biltema:s pump & flottör i kombination dessutom faktiskt fungerar 21.gif\

 

Dum-snål kallas det...7.gif\

 

 

Sen:

 

Jepp, numera har jag plåtis (sorten och bild på densamma ser du i min sjöbod).

 

Det ovan nämnda hände på min *billiga* plastsnipa (som för övrigt också alltid legat i vattnet året runt).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...