Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
simpan

polyesterplast

Rekommendera Poster

Jaha då var det dags igen.

Jag har köpt en Selco 18 Cabin med inombordare som jag har skrotat

tänker sätta på en utombordare istället.

ska även riva bort det gamla golvet samt lite ombyggnad i övrigt.

någon som vet var man kan få tag på en bracket eller kasett eller som svetsar ihop en för ett rimmligt pris (rostfritt)

samt vart är bäst o billigast att köpa ca 10-15 kg Polyester samt glasfibermatta.

finns i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast polyester matta borde väl finnas på Biltema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt biltemas grejer, men däremot använde jag ett antal olika fabrikat på både glas och polyester när jag jobbade med att bygga båtar. Alla är olika bra att jobba med, och vissa är rent ut sagt värdelösa. Med de sämre varianterna kan det ta lång tid för polyestern att väta glaset, och kan i vissa fall vara rent hel*etiskt svårt att rulla ut luften ur laminatet sedan... Kanske inget att oroa sig för om man gör en 20cm stor lagning eller något sånt, men när man gör lite större grejer vill man verkligen inte råka ut för det!

 

Handlar man på Biltema får man de grejer som de lyckas köpa absolut billigast. Köper man på ett företag som använder stora mängder polyester och matta är man någorlunda säker på att de har provat ett antal olika sorter och enbart använder sånt som fungerar bra. Mitt råd är att du söker upp ett företag som bygger exempelvis galsfibergåtar (om jag inte misstar mig finns det ett antal i området) och köper av dom. Ofta kan man köpa för småpengar - som iofs antagligen hamnar i deras kaffekassa.smiley-innocent.gif\

 

Senast ändrad av Flummo | 22 september 2007 | 00:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


då ska jag leta reda på någon båtbyggare på måndag och höra med dom

för när jag ska bygga om hela golvet mm så är det roligare om det fungerar bra .

ni ska ha tack så länge. jag kommer säkert åter med nya probblem när man börjar riva i det.

Simpan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BilTemas väv är skit.

Ledsnade efter att ha jobbat med det några timmar.

Fick tag i riktig väv och det var skillnad som dag och natt.

Polyestern är det inte så stor skillnad på och den kan man köpa billigare än på BilTema för dom säljer bara duttar.

Är bättre att höra sig för hos någon firma och på det viset få ner priset och samköp är bättre för då ökar ju volymen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man brukar säga att man får det man betalar. Har själv gjort 2st polyester jobb av halvstor typ. Bytte ut akterspegeln på en och lade ny durk i en. Använde seasea vid ett tillfälle och biltemas vid ett. märkte ingen skillnad i resultat eller under arbetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rulle 600gr matta väger runt 30kg och kostar runt 30kr kg om du köper hos grossisten Jara plast.

Där får du även rätt sorts polyester, i ditt fall 720-800.

35 kr kg i 20kg burk. Troligen kommer du att göra av med detta.

Ett tipps: Skaffa en brun plywood och vaxa den så kan du tillverka delar i glasfiper på den att bygga med i stället för att försöka att blasta in en massa plywood som många gör.

Glöm inte att slipa där du skall plasta och måla sedan bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej tack för alla svar då ska jag sätta igång till veckan .

 

Mvh:simpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en halv båt med väv och polyester från Biltema. Det gick lika lätt att arbeta med Biltemas som det som seasea sålde. Båten kör jag på mysingen när andra båtar håller sig i hamn bara för jag gillar när båten flyger över vågorna. Den var ett budgetbygge och den klarar sig fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...