Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stavhammar

Förslag, ideer och förändringar

Rekommendera Poster

Här kan ni föreslå förändringar, ge förslag och komma med ideer till oss på maringuiden. En början på en förslagslåda som sedan skall få en annan form men vi börjar så här.

//stavhammar

 

Edit: (Har tagit bort klistringen) pga kommande ägarbyte.

//Maxrelax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några förslag om funktionen, utseendet och även typsnittet i framför allt rutan där man skriver sina inlägg:

 

1: Rent funktionellt så är den ganska begränsad för användaren. Exempelvis så går det bara att markera vissa ord och vissa inte. (Att kunna markera är ju ett måste för att kunna t.ex. fet-markera ett ord) Markeringarna fungerar alltså bara ibland och ibland inte. I varje fall för mig i min PC med Win XP och SP2.

 

2: Man borde själv kunna ställa in t.ex. vilken bakgrundsfärg man vill ha i själva skriv-rutan medan man skriver sin text. Då menar jag alltså en valfri färg som enbart finns för den som skriver. När man sedan väl har skickat iväg sitt svar eller fråga så bör det vara precis som nu....en gemensam bakgrundsfärg som gäller för alla.  

 

3: Typsnittet i den text som blir i svarsrutan när man skriver sitt inlägg påminner mig snarare om en gammal skrivmaskin snarare än en dator. Den är rätt kantig och stel och personligen tycker jag att den då blir lite svårläst. Jag skulle gärna se att det är samma typsnitt i svarsrutan som när man läser inläggen. Idealet är att användaren själv får valfriheten att välja typsnitt medan man skriver själva texten. Att det sedan blir ett gemensamt typsnitt när man väl har skickat iväg sitt svar/fråga är nog däremot bara bra för annars blir det bara grötigt och ohanterligt.

 

4: Rubrikernas titeltext kunde gärna ha en lite mörkare nyans för min smak. Lite större kontrast i textens färgval alltså. Då ser man texten lite tydligare utan att textstorleken förändras och i alla fall jag tycker att det då blir en större läsbarhet på lite längre avstånd. På nära avstånd spelar det mindre roll.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som nån sa i en annan tråd, Vore ruskigt bra med olika underkategorier till på de som redan finns..
Alltså, det är lättare att hitta lösningar på exempelvis kylproblem om man tittar under motor, följt av kylning o sen kan scrolla igenom samtliga inlägg därunder. Även om man kanske inte letar efter ngt specifikt just för tillfället

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man svarar i en tråd ser man bara trådens första inlägg, om man inte väljer att citera ett inlägg för då ser man även det. Jag skulle vilja att man som på många andra forum kan se exempelvis de senaste tio inläggen i tråden istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bli nåt BRA av det här!

En länk bör ALLTID öppnas i ett nytt fönster - så sker inte alltid nu.

Lycka till med nya MG. smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är min målsättning med.

Kan du ge mig ett eller några exemple på var detta inträffar.

Skriver om parsern för länkar kontinuerligt men man missar vissa kombinationer ibland.

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser hellre framåt och hoppas att MG-fantaster hjälper till och kontinuerligt tipsar er om ev felaktigheter och möjliga förbättringar.

Som tex länkar som inte öppnar i nytt fönster.

 

Om vi ALLA hjälps åt så kan vi få en ÄNNU BÄTTRE MG.  smiley-cool.gif\

 

PS det behöver inte vara så väldigt många UNDERKATEGORIER //DS

 

PS2 MG är ju ganska så charmigt amatörmässig som den är nu så att tex nybörjare vågar gå med och ställa frågor mm//DS

 

PS3 IRONI fungerar inte i det skrivna språket//DS

 

Senast ändrad av PatricS | 23 september 2007 | 08:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med om att det är jätteviktigt att vi alla hjälper till och att vi kontinuerligt tipsar om eventuella felaktigheter och nya åtgärder till förbättringar. Hoppas att det kommer in många förslag här för det skulle visa på ett stort engagemang!

 

Ett tips till som jag har är att man kunde flytta över alla de förslag som tydligen redan finns i en annan tråd (men som jag varken hittar eller vet vad den heter) till denna tråd för att samla allting på ett enda ställe.

 

Den här sortens tråd ska ju naturligvis vara klistrad högst upp (som den här ju är) för att man snabbt och lätt ska kunna hitta den. Den här sortens tråd ska man inte behöva leta efter för om man inte hittar tråden så är den ju inte så mycket värd och jag tror säkerligen att det redan finns ganska många förslag men som bara sprids ut i en massa olika trådar. Då blir det även svårt att tillvarata våra intressen, så den här nya tråden är jättebra! Skriv och lämna massor av förslag här nu gubbar och gummor!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 22 september 2007 | 13:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som hyfsat färsk användare här på MG så uppskattar jag verkligen all seriös hjälp man kan få med diverse frågor - men samtidigt tycker jag att nivån definitivt kan höjas lite.... Verkar som att vissa inte har lämnat förskole-stadiet ännu! Är så tråkigt när någon erfaren i princip dumförklarar folk i en del trådar ibland, och viss pajkastning som förekommer är ju ännu värre... Men det är ju inte så lätt att komma till rätta med - visst kan man styra upp det hela med hårdare kontroll, men det ska ju inte behövas. Visst ska vuxna människor veta hur man beter sig mot varandra?!?

Men i stort tycker jag att detta är ett suveränt forum att söka nya kunskaper på - så fortsätt i god anda!

 

/ Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med om det Joakim säger. Personligen tror jag att det är av yttersta vikt att se till att minimera pajkastning och kränkningar av alla dess slag. Ännu mer än vad som redan är gjort. Annars skrämmer man bort en del användare och det är nog knappast det man vill som ägare.

 

För några år sedan så var det enormt mycket sämre på den punkten än vad det är idag. Det har varit pajkastning utan dess like förr om åren. Till slut fick jag nog och besökte inte detta forum på kanske ett par års tid.

När jag sedan kom tillbaka så såg jag till min glädje att det har blivit betydligt bättre på den fronten. Nu är det en mjukare ton som oftast, men det finns fortfarande en hel del att göra här! Och det måste göras anser jag. Pajkastningen går nog inte att få bort helt, men det går att minimera den ännu mer om man bara vill och att man bestämmer sig för det. Att ni som ägare ställer vissa krav på oss är inte fel och vi är ju vuxna (hm...nåja) människor så det är inte för mycket begärt att tonen ska vara saklig och trevlig!

 

En sak som jag saknar är att ägarna gör sig lite mer synliga bland oss andra som skriver inlägg och svarar på frågor. Bli ett med oss så att det blir en samhörighet! Att ni inte hinner visa er i var och varannan tråd är förståeligt, men lite då och då menar jag. Visst är tiden kanske knapp, men den lilla tiden (då och då) måste ni nog ta. Och så har det väl gjorts också (hittills) i viss mån, men jag menar bara att jag hoppas att de nya ägarna också visar sig här och då minst lika frekvent som de tidigare ägarna. I den här tråden har ni visat upp er och det tycker jag är jättebra! Det blir då en feedback som nog är värdefull för hela siten. Då kan man känna att ni är delaktiga på ett aktivt sätt i oss användare och att ni verkligen lyssnar på oss.

 

Det här är inte menat som kritik från min sida utan snarare som en uppmuntran till att utveckla det som redan är bättre än tidigare.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fasen vad trist och ointressant forum det skulle bli om alla höll med varandra. En del pajkastning ska få förekomma tycker jag. Man behöver för den skull inte gå över gränsen med personliga påhopp etc.

 

Tänk er Idol utan byfånar och kraxande kråkor - det vore inte ett dugg underhållande...

 

 

 

Senast ändrad av iBoat | 23 september 2007 | 08:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

iBoat!

 

Jag håller med dig till hundra! -Det ska vara högt till tak. Som gammal seglare tycker jag t.ex. att seglare representerar den mest intoleranta, petittessgubbaktiga och jag-vet-bäst mentaliteten som finns på sjön. -Men det törs man ju inte skriva!

 

Till frågan. Sökfunktionen är inte bra. Vill man t.ex redigera en sökning får man börja om från början. Typsnittet är neandertal och inläggsfunktionen haltar. Man bör kunna ha en bättre överblick utan att ha fler fönster öppna.

Roddarn har ett bra inlägg ovan.
 
Mvh peaky 

 

Senast ändrad av Peaky | 24 september 2007 | 10:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgänglighet?

Var det bara jag som hade svårt/omöjligt att komma in i MG igår kväll? smiley-frown.gif\

Har upplevt det mer de sista månaderna än tidigare.

smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi Appleanvändare blir fler och fler borde ni anpassa siten så att Safari går att använda. Förvisso använder jag Firefox och då fungerar allt som det ska ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att du har ett medelandett få medelande i första sidan när man  har hjälpt någon med svar, tycker jag är en självklarhe,

typ det är en förutsättning för att man svarar inte sitta och letar undrar var svaret på min hjälp med killen som ville ha ett blankt bord är någonstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


mircury!
 

Om du går in på dina foruminlägg under Min sjöbod hittar du inlägget om bordet. Alternativt, kryssa för bevaka inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

smiley-smile.gif\ garvar

Håller med dig om att vissa seglare har en rätt odräglig besserwissermentalitet.

 

men det vågar man ju inte skriva...

 

 

 

Senast ändrad av iBoat | 25 september 2007 | 14:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med de som anser att det ska vara högt i tak på Maringuiden. Men det innebär inte att man ska acceptera peronliga påhopp och pajkastning. Man kan ha lika högt i tak även utan personliga påhopp och pajkastning. Jag vill få bort personliga påhopp och pajkastningen men utan att sänka takhöjden. Och det är egentligen inte så svårt....det handlar ju bara om att bjuda till lite och behandla folk så som man själv vill bli behandlad. Man behöver ju inte vara religiös för att ha den åsikten eller att tycka att det inte är för mycket begärt! Det ju bara lite sunt förnuft och en självklarhet tycker jag. För vem 17 vill bli illa behandlad? Ingen som räcker upp handen??

 

Personligen hoppas jag att just den här tråden inte blir en tråd för diskussioner utan mer en tråd där man kommer med tips och förlag för att förbättra forumet. Mitt inlägg här ska alltså snarare ses som ett förtydligande till mitt tidigare förslag.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 25 september 2007 | 18:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak är trådens ordning.  Att i sin egen inställning kunna välja om det första eller det sista inlägget i en tråd ska visas först är en bra grej.  En annan fundering är kring hur många inlägg i en tråd som man har läst.  Låt säga att det är en populär tråd som det skrivs mycket i, det vore då bra om det stod som exempel:  antal inlägg 347.  Olästa 47.  Är då dessutom olästa 47 klickbar så kommer man dit där man senast slutade att läsa.  Vore enkelt om man vill följa vad som händer i en tråd utan att behöva skrolla sig ner till sitt senaste lästa inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Flummo skrev, vill man gärna kunna se åtminstonne en del av de senaste inläggen... förvisso går detta att lösa genom att högerklicka på Svara på inlägg och sedan välja att öppna i nytt fönster.. vilket fungerar men som kanske inte är den optimla lösningen.

 

Citatfunktionen är för enkel.

Om jag skulle vilja citera en mening från någon annan, får jag antingen skriva den meningen i klartext i mitt inlägg eller så får jag med hela inlägget om jag använder citatfunktionen.

Alltså det jag är ute efter är, att det man citerar skall gå att ändra när man skriver sitt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre kontroll och presentation på vad som är läst och inte läst håller jag högt på önskelistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle vilja ha en kategori ELSNACK det skulle väl gått o fixar ganska enkelt rillezzzzzzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man lägger in sin båt så hämtas data från Båtguiden av någon underlig anledning. Bättre är väl att den som lägger in båten beskriver den, och om han behöver hjälp kan han möjligen hämta vissa data från Båtguiden. Det är ju intressant att veta vad båten har för motor och annan utrustning, vilket inte framgår av Båtguidens beskrivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var just inne och kollade den s k medlemsbutiken. Exklusiv med låga priser, stod det tror jag. En massa prylar som inte har ett dyft med sjöliv att göra. Tycker att ni kund utnyttja och låta annonsörer medverka till en verklig sjöbutik där de kan få saluföra en ny vara varje månad t ex. (Vore inte det bra så säg;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med om att produktutbudet i Medlemmsbutiken inte är bra. Jag vill nog gå så långt och påstår att den är direkt urusel! Det är den egentligen inte i sak för själva idèn är ju jättebra, men propotionerna på vad som hör till sjö/båtliv är otroligt snefördelad. Det är alltså den biten som jag klagar på och inte på butiken i sig. 

 

MIna förslag är att

1: kasta ut allt som inte har med sjö och båtliv att göra för dessa saker kan man skaffa lika billigt på annat håll ändå. 

 

2: Se till att göra bra upphandlingar med det stora marina importörerna och de enskilda marina butikerna istället så att medlemmarna kan erbjudas minst 10 % rabatt på både båttillbehör och båtar samt motorer! Då vore det verkligen värt någonting. 

 

 

3: Ge oss möjlighet att köpa även båtar och motorer via Medlemmsbutiken!

Tillbehören kan man begränsa till att få handla enbart via nätet och Medlemmsbutiken här på Maringuiden, men båtar och motorer skulle man kunna handla i butik på vanligt sätt men till ett attraktivt pris via Maringuiden om man uppvisar sitt medlemsskap. Det kan också vara kopplat till att man ska behöva ha varit medlem här i t.ex. minst 1 år innan man får denna möjlighet. På det sättet så ökar man med all säkerhet medlemsantalet på Maringuiden också. Ett medlemsnummer kan skickas via e-post till respektive Maringuiden-medlem som man sedan kan visa upp i den fysiska butiken där de naturligtvis ska kunna kontrollera att uppgifterna om medlemskap verkligen stämmer.

 

Man ska ju också komma ihåg att för att ett erbjudande ska vara riktigt intressant så måste ju priserna vara så pass attraktiva att man själv får svårt att ordna det priset på egen hand t.ex. av sin loka båthandlare. 10 % är det ju busenkelt att snacka sig till för de flesta (om de bara försöker) så det är nog ett minimum för att det ska ge riktigt bra effekt tror jag. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit om brännslepriser här på MG, och har blivit lika förvånad varje gång av medlemmarnas ointresse för bensin/dieselpriser.  Att båtmackar är dyrare än bilmackar är väl känt.  Men vissa av båtmackarna är hutlösa.  Jag vill veta var jag kan tanka billigast.  En funktion där alla medlemmar kan skriva in var man tankat och vad man betalat skulle jag vilja ha.  Eller är vi båtmänniskor totalt ointresserade av vad vi betalar för bränslet?  Exempel:  för ett par veckor sedan tankade jag 300 liter bensin.  Skillnaden mellan två närliggande mackar var 50 öre per liter.  150 kronor är väl inte att förakta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Tack för ett bra forumsmiley-laughing.gif\

 

Om det är möjligt så vore det bra för varje båtklubb att få en liten filarea att lägga upp kanske ritningar pdf dokumnet m.m.

Då kan man ju lägga upp ritngar på t.ex. båtvagga, badbryggor, peke och mycket mycket mer.

 

//Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig helt och fullt, Roddarn!
Maringuiden borde inte ha några svårigheter att hitta säljare som är villiga att använda denna utmärkta marknadsplats till att saluföra sina produkter. I gengäld för att få använda platsen bör de kunna ge stora rabatter till medlemmarna. Håller med dig om att 10% inte är speciellt mycket, 20-30% på lägsta dagspris vore rimligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort onödiga klistrade!

TANKA BÅTEN, SJÖMACKAR,SJÖTAPPAR  och Väder på MG bör flyttas till Vänsterkolumnen - eller annan lämplig plats.

Bra att ALLA underkategorier i Forumet kan visas som förstasida - intressant - sen kan man välja vilken underkategori man vill se närmare på. Bra att man kan välja hur förstasidan på MG skall se ut.

Om webbansvarig eller admin eller liknande inte orkar hålla någon av kategorierna på förstasidan uptodate (främst i vänsterkolumnen) - ta bort den - det värsta som finns är om det finns ouppdaterade rubriker någonstans.

Hur många använder marinchatten ??

Min sjöbod och Min profil är bra - ev lite mer space - att lägga upp egna saker såsom bilder mm på. \Cool\

 

Kan bli nåt bra det här - eller hur? :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...