Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
rojan

Växelhusolja

Rekommendera Poster

Vad är det för skillnad på växelhusolja till en utombordare och växellådsolja till en bil ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan växelhusolja för bil och motor är 143 kr.

 

Nej, skämt å sido....varför frågar du? Är det för att du kanske har funderingar på om du skulle kunna använda samma olja till både bil och båt? I sådana fall är svaret att det bör du absolut inte göra.

 

Till båtens växelhusolja ska du tveklöst använda den marina växelhusoljan som är avsedd för just detta. De tekniska specifikationerna kan jag inte, men det är absolut ingen tvekan om att du bör använda sådan olja som är rekommenderat till respektive användningsområde. Helst av en så hög kvalitet som möjligt även om den kostar några kronor mer än den billigaste varianten.

 

Olja...oavsett om vi talar om växelhusolja, motorolja eller annat, så är det en billig investering som fungerar som ett skydd för din motor. I sammanhanget är det väldigt billigt jämfört med vad motorn kostar i inköp och/eller reparationer som kan uppstå om man slarvar med oljan på ett eller annat sätt. Oljans kvalitet och bytesintervall (liksom impellerbyte och vinterkonservering) är bara dumsnålt att inte sköta till punkt och pricka tycker jag. Det är ju inte så vansinnigt mycket man behöver göra i vård av en båtmotor och då är det lika bra att göra dessa få punkter på ett ordentligt sätt när man ändå håller på.

 

Priskillnaden mellan en billig olja och en dyr är inte några förmögenheter, så varför chansa? Om man gör sin motorservice varje höst enligt rekommendationerna så ska en motor kunna hålla i många år och därför är servicekostnaden en rätt billig investering utslaget i tid.

Vad har du för båtmotor?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2T Yamaha 115. Varför jag frågar är att samma specifikation som dom dyra tuberna har, har även litersförpackningarna till bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad!

 

Men det är skillnad på transmissionsolja och transmissionsolja.

 

Jag använder denna olja http://www.okq8.se/data/internal/data/10/16/1141983781480/OKQ8 Transmissionsolja Syntet GL_5.pdf , hur den ligger i pris jämfört med småtuber vet jag inte. Men jag tycker det är praktiskt med 1-liters flaskor pump när oljan ska bytas.

 

 

 

Observera denna text:

 

OKQ8 Transmissionsolja Syntet GL-5 finns i 225 g tub under namnet OKQ8 Marin Gear Oil

 

Förmodligen till dubbla priset.

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 20 september 2007 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I bruxen för min Tohatsu 70:a 2tkt -05 skrivs,

Genuine Gear Oil or API GL5, SAE #80 to #90, Aprox, 900mL.

för min del är saken klar, köper 1L bilolja till nästa säsong.

jag körde förra motorn suka:60 -92:a 2cyl/2tkt på bilsmörja utan problem.

/Jugge 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kanske skall förklara varför jag bytt snurra. ( inte oljan ).

jag körde upp sand in i termostaten vid en grund vik,

den värmenöp sen vid wakeboardkörning.

jvlr vad varmt och blåfärgat det blev under kåpan.

sen skulle jag byta termostaten innanför toppen och

hälften av skruvarna gick av. Så ny snurra skaffades.

/Jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt tidigare inlägg så skrev jag att man bör använda sådan olja som är rekommenderat till respektive användningsområde. Om bilens motorolja är identisk med båtens växelhusolja så tja...varför inte.

 

Men....ett tips är att se till att använda den marina förpackningen så länge man har garantitid kvar på motorn. I annat fall kan ju tillverkaren i sämsta fall hitta en ursäkt och ett argument till att garantin inte gäller om det skulle komma fram att man har använt bilförpackningen! Kan du bara hitta någonting att ta på för att friskriva sig ansvar så gör dem nog det, och då kan det vara lite onödigt att ta denna risk tycker jag.

 

Men rent generellt så varför inte som sagt. Om de nu verkligen är identiska produkter så fungerar det ju lika bra. Men vad är prisskillnaden för säg 2 liter?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas olja kanske duger till detta ?

Transmissionsolja 80W/90 (36-2744)

Transmissionsolja för växellådor och differentialer där en olja av nivå API GL-5 rekommenderas.

64,90 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till vem svarar du egentligen på en gammal tråd, varken Rojan eller Roddarn och övriga, har inte visiterat MG på ett år Undras ?

 

Senast ändrad av Anemos_ | 28 augusti 2008 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna och kollar uppfattningen om Biltemas växelhusolja?

Ska byta innan sjösättning och vet inte vilken olja jag ska gå på.

Mvh, Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...