Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Syrsanviken

Vinterservice 4-takt

Rekommendera Poster

Hej, jag har bara vinterservat tvåtaktsmotorer tidigare, då har jag bytt växelhusolja, spolat rent kylsystemet med färskvatten och spolmuff, konserveringsspray i förgasare och tändstiftshål samt smörjt och fixat till lite. Nu har jag även blivit med fyrtaktsmotor (Honda 9,9). Kan man göra på samma sätt eller måste man lämna in den? Det är ju onekligen lite annan teknik och lite mer remmar och dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar ju in min. Men det jag vet tillkommer är ju motorolja och oljefilter, precis som på en bil alltså. Så det blir 2ggr olja att byta ut. Sen vet jag att många rekommenderar att byta stiften samt bränslefilter varje år. Men det kanske i första hand gäller de lite större 4-taktarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopierat nedanstående text från Yamarins hemsida....http://www.yamarin.com/sv/Hem/Modelserie/Skötselanvisningar/UnderhÃ¥ll/tabid/1981/Default.aspx

 

OBS! Vi rekommenderar att du låter en auktoriserad servicefirma serva motorn på hösten. Om du föredrar att serva motorn själv bör du komma ihåg att även ansvaret i så fall är ditt.

 

Basinstruktioner för höstservice på två- och fyrtaktare:

 

• Ta loss och rengör anoderna med en messingsborste samt byt ut dem som är korroderade. Anoderna skyddar motorn för korrosion, i handboken kan du slå upp var de finns.

 

• Öppna och rengör termostaten. Den reglerar kylvattenmängden och om termostaten är igenproppad kan motorn gå sönder.

 

• Ta bort salt och smuts genom att skölja kylsystemet med sött vatten. Se instruktionerna i handboken.

 

• Byt växelolja. Öppna tömningspluggen samt den övre pluggen och låt oljan rinna ut. Tryck in den nya oljan genom den nedre pluggen med till exempel en drivgasflaska.

 

• Kontrollera om det finns vatten eller metallflingor i oljan. I så fall bör du föra motorn till en auktoriserad servicefirma för reparation och tätning.

 

• Ta loss propellern och smörj axeln med vattenfast vaselin.

 

• Slå upp i ägarhandboken vilka ställen som skall smörjas och följ instruktionerna.

 

• Smörj båtens styrkabel med vattenfast vaselin för att förhindra korrosion.

 

• Smörj växelns överföringsvajer med vattenfast vaselin.

 

• Kontrollera att kuggremmen är i skick. Den skall vanligen bytas ut vart femte år eller efter 1 000 timmar. Bytet skall göras hos en auktoriserad servicefirma.

 

• Töm motorn på gammalt bränsle och byt bränslefilter.

 

• Fyll bränslekanalerna med 4-takts alkylatbensin (småmotorbensin). OBS! Vanligt bränsle är inte längre i användbart skick efter vintern.

 

• Kontrollera att båtens huvudströmbrytare fungerar som den skall.

 

OBS! Det lönar sig att låta en auktoriserad servicefirma justera förgasaren och ventilerna. Utan erfarenhet och yrkeskunskap klarar man inte av att justera dem ordentligt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan i motorn, är det vanlig motorolja som används i bilmotorer? Ska det i så fall vara syntetisk, semisyntetisk, mineralolja eller vanlig bonolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motoroljan oljefilter ska bytas varje år vilket inte framgår av Yamarins tips. Bilolja är nog inte är så lämpligt. Till båtmotorer ska det många gånger vara en olja som har beteckningen TCW-3, men du måste kolla upp exakt vilken olja du ska ha till just din motor. Det står i instruktionsboken om inte annat, men du har den kanske inte kvar? Om inte så kan du fråga oss här på MG om du bara talar om exakt vilken motor du har. Alltid är det väl någon som har en likadan...

 

Här finns ytterligare ett tips på hur man gör vinterservice under rubriken TIPS: http://www.marinshopen.se/

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dock olämpligt att hälla TCWIII olja på sin fyrtaktare...

Oljor indelas med en hel hoper olika klassningssystem. Det viktigaste avseende kvaliteten finner du dock i bokstavskombinationerna som följer på API: CG-4/CF/SJ kan det till exempel stå. Ju högre bokstaven som föjer på C eller S är desto högre kvalitet håller oljan i allmänhet.

C står för Commercial och S för service.

Exempelvis brukar VP:s äldre överladdade motorer vara utrustade med texten USE CD-oil.

Viskositeten avgör i huvudsak hur stor belastning ytfilmen i din motor kan klara av innan den brister. Syntetiska motoroljor karakteriseras bl.a. av att de består av stora molekyler vilka binder starkt till varandra; det medför en stark oljefilm. Följ din tillverkares anvisnnigar på detta område, en olja med för hög viskositet för din motor medför inte så mycket mer än ökade pumpförluster, en med för låg kan medföra förluster av mer pekuniärt slag...

Motoroljor är synnerligen avancerade produkter, generellt (NB!)gäller att de oljor som säljs till marinmotorerna från början återfinns på bilsidan. Skillnaden är en dyr etikett och ett flashigt emballage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad gäller motorolja i en 4 takt utombordare, ska det absolut inte vara TCW3 olja, det är för tvåtaktare.

 

Det bästa är en högkvalitativ syntet olja för bensindrivna bilmotorer, sedan vilken sort och fabrikat kan man diskutera i all oändlighet. Lägre kvalitet på oljan kräver tätare oljebyten och tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TCW-3 olja i en 4-taktare = fel  ??????

 

Jag har (Mercurys) Quicksilver Performance 4-takts motorolja i min Honda 130Hk-06.

På dunken står det klart & tydligt:

4-takt SAE 10W-30 TCW3

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Honda 50HK.Jag har pratat med Honda och dom rekomonderar helsyntetolja 5w-30 eller 5w-40.Min marinhandlare säljer texaco havoline 5w-40 helsyntet efter rekomondation från Honda.På min motor står det en liten text 5w-30.Finns väl ingen mineralolja som har betäckningen 5w-30 eller 5w-40? En annan viktig detalj vid vinterservice är ju att tömma förgasarna genom att öppna den lilla skruven som sitter i botten på varje förgasare.Mvh trollingfiskaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

Jag har en Suzuki 70hk 4-takt som jag köpte ny 1999, den har elektronisk insprutning istället för förgasare. Följande gör jag vi vinterkonservering.

1. Sätter på spolanslutning och varmkör motorn på land.

2. Därefter byter jag olja och filter i motorn.

3. Kopplar bort bränsleslangen från motorn och kör motorn tills den lägger av. Då är bensinen i motorn tömd.

4. Sedan skruvar jag ur tändstiften och sprutar in konserveringsolja i cylindrarna, därefter drar jag runt motorn med häjp av startmotorn (dödmansgreppet urkopplat. (Då det sitter givare i insprutningen får man inte spruta in olja i insuget som man kan göra med vissa förgasarmotorer.)

5. Efter det byter jag växelhusolja och smörjer nipplarna enl instruktionsboken.


Tändstift brukar jag byta vartannat år. Vad gäller motorolja så säger intruktionsboken att 10W-40 ska användas med lägsta kvalitetsklass API-SH. Denna olja är i de flesta fall delsyntetisk.


Denna procedur har jag gjort varje år och har aldrig haft några problem med motorn efter 8 år i drift.

Mvh

jberg

 

 

Senast ändrad av jberg | 29 september 2007 | 10:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm... jag vidhåller: använd inte TC-W3 olja till din fyrtaktare. TC-W3 är en ren klassificering för tvåtaktare. klassificeringen avgör bl.a. askvärde vid förbränningen och blandbarhet med bensin. Quicksilvers 10-30 finns, efter en koll, ej heller med på NMMA:s lista (de äger TC-W3 varumärket) över certifierade TC-W3 oljor. TC står dessutom för TwoCycle. Ta gärna en bild på din flaska, vore intressant att se! Jag tömde en likadan flaska på min 30 Merc 4-t i torsdags, och på min tomflaska stå  inte TC-W3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...