Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Patrickk

Förlora inte körkortet pga 80-kärran

Rekommendera Poster

Fick lära mig lite regler som kanske någon mer inte känner till.

 

När man kollar bilens släpvagnsvikt så är det vad bilen får dra med BE (tungt släp kort). Om man bara har B-kort så står en annan vikt i regbeviset som är lägre.

 

Exempel (om man bara har B-kort)

Om man kör en trailer, t.ex. en TK1600 som har tjänstevikt 320 kg och alltså får lasta 1280 kg med en bil som har tillåten B-korts vikt 1400 kg och tillåten släpvagnsvikt 1800 kg så är det inte övervikt man åker på utan olovlig körning och tappar kortet om man blir stoppad. 

Det spelar ingen roll om kärran är tom, alltså utan båt och 320 kg tung.

Reglerna säger att totalvikten gäller varför man alltid drar 1600 kg om man blir stoppad av polisen. Inte bara böter utan troligtvis tappar man även körkortet för olovlig körning.

Bra att veta om man t.ex. skall hjälpa en kompis att flytta kärran till rampen medans han/hon kör runt båten. (Det är dessutom roligare att köra båten).

Ingen bra idé att krocka heller. Gissar att försäkringsbolaget gärna glider undan i så fall.

mvh Patrick

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nog inte rikgt vad du försöker säga .... kan bero på att jag är trög eller att din förklaring blev lite rörig.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett släp får väga 1600 kg lastat (320 kg tomt 1280 kg last) så räknas det som att det alltid väger 1600 kg oavsett last.

 

Kör du då en bil där du bara får dra 1400kg med b-kort så är du rökt. Om du har b-kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller EU-släp vill jag minnas att en tom kärra går enligt tjänstevikten. Att man kan hamna i en situation där man får köra 80km/h med tom kärra och 40km/h med last, beroende på vilken tjänstevikt bilen har.
Men det kan nog stämma att det är andra regler beträffande bromsade släpvagnar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har polisen sagt detta så är det nog fel, du får köra en tom kärra som väger max dragvikt men om du lägger bpå någonting på kärran så gäller andra regler oavsett vad det som du lägger på väger.

 

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det här är helt fel, olastat är alltid tjänstevikt men glömmer du en skiftnyckel på kärran räknas det som last och då gäller totalvikten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

obromsad olasad släpkärra underhalva bilens tjänstevikt = 80 km, tycker båtkärran studsar lite i 80 blås men lagligt är det.

 

Minns när man hade dessa diskusioner med polisen om ifall dollys fick gå i 70 blås enl gamla reglen om man kallade dem för kärra eller arbetsredskap och lade krokarna i bilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om släpet totaltvikt överstiger bilens tjänstevikt så skall du ha BE-kort även om släpet är olastat så man behöver ha koll på vad bilens vikt är.

Det är flera kombinationer som blir luriga beroende på hur de inträffar så 3500kg är inte heligt på något vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får skriva om då det blev så konstig text när jag klistrade in från word.

 

Först några förklaringar ifall det finns någon som inte är hundra på begreppen.

Tjänstevikt = vad kärran väger utan last.

Totalvikt = tjänstevikt max last. Inte att förväxlas med bruttovikt som är tjänstevikt last. Alltså vad kärran väger på riktigt just nu.

 

Du har rätt Knoparn:

För lätta obromsade släpvagnar (-80 km/h)gäller

80 km/h är ok om släpvagnens totalvikt (eller tjänstevikt när släpvagnen är olastad) inte överstiger hälften av bilens tjänstevikt. Dock högst 750 kg.

40 km/h gäller om lastad obromsad släpvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt när släpvagnen ej är lastad) överstiger hälften av bilens tjänstevikt.

 

Exempel:

Om man har en liten bil med tjänstevikt 1000 kg så får man dra en olastad EU750 med tjänstevikt t.ex. 250 kg i 80 km/h. Om EU-kärran sedan lastas med en optimistjolle som väger 50 gk så gäller 40 km/h pga att kärrans TOTALVIKT är mer än hälften av tjänstevikten på bilen. Spelar alltså ingen roll att lasten bara väger 50 kg.

 

Man får också alltid dra lätta släpvagnar, dvs släpvagnar som har en totalvikt på 750 kg eller lägre, även om man kommer upp över 3500 kg.

 

Exempel:

Helt ok med en bil som har totalvikt 3100 kg en kärra med totalvikt 750 kg trots att bilen och kärrans sammanlagda totalvikt blir 3850 kg (och alltså överstiger 3500 kg).

 

För släpvagnar med totalvikt över 750 kg gäller:

 

Man får dra släpvagnar med en totalvikt över 750 kg om följande villkor är uppfyllda:

1)  Släpets TOTALVIKT inte är högre än bilens tjänstevikt.

2)  Bilens och släpets sammanlagda TOTALVIKT får inte överstiga 3500 kg.

 

Exempel:

Om jag har en bil med totalvikt 2000 kg och kör en olastad TK1600 (totalvikt 1600 kg) så ryker körkortet oavsett om det står en båt på eller inte.

 

Om jag kör en bil med tjänstevikt 1400 kg och en TK1450 (totalvikt 1450 kg) så ryker körkortet oavsett om det står en båt på eller inte.

 

Man kan kolla detta genom att läsa i bilens registreringsbevis. Där står att det är högsta tillåtna TOTALVIKT för släpet för B-körkort.

 

Oj, det blev långt det här. Hoppas jag inte rört till det ännu mer. Tyvärr är det ganska många som tappar körkortet pga dessa regler (speciellt att olastad tung kärra alltid räknas som fullastad) så jag hoppas någon får nytta av texten.

//PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Även om ni skriver långa förklaringar är jag säker på att ni har fel!!!

 

B -kort aldrig över 3500kg på sammanlagda vikter olastat så gäller tjänstevikt, lastat gäller totalvikt.

 

oregade efterfordon båtkärror mm följer andra regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

får man släpa på en 30km boggi-kärra med båt på , totalt ca 1900kg ?

 

Går det tillräkligt sakta så borde man få släpa på vad som helst ,tycker jag !?!?!  hahahahahahha

 

 

Som vanligt så har man fel , igen ! 7.gif\

 

 

Jocke ChrisCraft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En sån tur att en har hela alfabetet på den lille rosa lappen.... å båten står på stöttor så där går ja klar där med.....

 

Men var det inte på gång en förändring så att även förare utan E-behörighet skulle kunna använda lämpliga dragbilar till att dra sina släp/husvagnar? Tycker själv att det är helt galet att man kan hamna i en situation där man inte får dra med sin 4wd passat medans det med den lättare framhjulsdrivna bilen går bra.

 

Mvh Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nikitalord,

Du delar den uppfattningen med många, även jag själv för en månad sedan.

Detta var orsaken till att jag skrev inlägget.

 

Citet från BE-körkortsboken utgiven av STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund, sid 14

 

B-behörighet räcker om släpets totalvikt inte överstiger 750 kg. Du får t ex på B-körkort köre ett ekipage där bilen har totalvikten 3 100 kg och släpet totalvikten 700 kg.

3500 kg regeln gäller alltså alltid när släpen har totalvikt över 750 kg.

Är släpet totalvikt 750 kg eller lägre gäller den inte.

Jag har en kompis som har en SUV som är svintung i sig. På hans regbevis står också att han får dra 750 kg med B-kort trots att hans totalvikt på bilen är högre än 2750 kg.

 

När det gäller tjänstvikten så gäller din beskrivning bara för lätta släpvagnar. Är totalvikten på släpet över 750 kg så gäller totalvikten. Du kan själv kontrollera att det är sant genom att läsa på ditt regbevis för bilen. Där står bara Totalvikt.

//PL

 

 

Senast ändrad av Patrickk | 21 september 2007 | 09:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ännu mer som spelar in, eftersom även bilen i sig måste klara totalvikten på båtkärran. Ta Audi A6 som ex, med vissa motoralternativ för den bara dra 1400kg oavsett körkort trots att tjänstevikten är högre. Har väl något med drivlina/motor att göra.

Det enklaste är att kolla i sitt reg bevis vad som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall försöka kortfattat att förklara vad som gäller båttransport, detta gäller alltså båttrailer.

 

1.Efterfordon (båttrailer utan fjädring, oregistrerat och utan bromsar)

Bruttovikten (vagn last(båt)) får inte överstiga bilens bruttovikt.

 

2. Totalvikt på släpvagn max 750KG

Detta är okej så länge bilen är godkänd för det, kolla reg. bevis.

 

2.Släpvagn (inkl. bromsad registrerad båttrailer) med totalvikt över 750KG

  Då finns det två krav:

  - Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt

  - Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än3.500 kg.

 

I övrigt gäller BE kort, sen måste även bilen klara de olika vikterna såklart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke,

Detta var en bra fråga.

För att garanti, försäkring etc skall gälla får du aldrig dra något som är tyngre än vad bilen har som max släpvagnsvikt enligt regbeviset.

 

Polisen däremot utgår ifrån är att släpet får aldrig väga mer än bruttovikten på bilen. Se alltså alltid till att bilen väger mer än 1900 kg så klarar du dig från bruttoregeln. Dessutom måste dom ha en våg med sig så dom kan väga din bil och släp varför risken att åka dit borde vara liten.

 

Om sedan Polisen gör något ifall du har bruttovikten rätt men släpar något som är tyngre än tillåten släpvagnsvikt enligt bilens regbevis skall jag försöka kolla upp.

//PL

 

Nu har jag kollat upp (genom att kolla med Polisen) vad som gäller:

Trafikförordningen (TF) 4 kap 3§ säger att man aldrig får dra något som är tyngre än vad dragfordonet tillåter. Aldrig mer än max släpvagnsvikt i regbeviset alltså.

TF 14 kap 4 § säger att det blir penningböter.

 

Bötesbeloppen beror på hur mycket man överskridit vad bilen får dra.

1-20% = 2000 kr i böter

20-30% = 2500 kr i böter.

30-40% = 3000 kr i böter

40-50% = 4000 kr i böter

över 50% lämnas till åklargare för domstol

 

Som jag fattade gäller samma bötesnivå om man drar något som är tyngre än bruttovikten på bilen.

//PL

 

 

Senast ändrad av Patrickk | 21 september 2007 | 10:45

 

Senast ändrad av Patrickk | 21 september 2007 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en EU-anpassning som ligger bakom.

 

Vi är många som håller med dig att någon på Vägverkat måste hade otur när han/hon tänkte och skapade den korkade regel att bil kärra (över 750 kg) får väga max 3500 kg. Det innebär att en SUV med jättebromsar som med BE kort får dra 3,5 ton bara får dra 750 kg med B-kort medans t.ex. en Saab får dra 1400 kg.

 

Förslaget som jag hört är att man skall höja från 3500 kg till 4000 kg.

Enligt vad jag hört senast verkar det tyvärr dröja flera år men detta har jag bara hört i andra hand varför det förhoppningsvis är fel och kommer snabbare.

 

//PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vägverket trodde att det blir en förändring kring 2010, när allt har malt klart, men det verakr ingen tvekan om att förändring blir till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjenare.

 

I mitt fall är det intressanta att få dra en oreggad, ofjädrad men bromsad båttrailer (efterfordon) i 30km/h till/från båtplats/vinterförvaring, samt vilken bil som får användas på enbart B-kort.

 

Det jag kommit fram till i detta fall genom mailkontakt med vägverket samt andra medlemmar i detta forum är att:

 

En bromsad ofjädrad båtvagn/efterfordon med reflexer får inkl last väga i princip hur mkt som helst, det som begränsar maxvikten på vagn båt är att efterfordonet skall vara säkrat i förhållande till draget på bilen, och enligt vissa skulle detta vara en bedömningsfråga för polisen från fall till fall.

 

(Jämför tex om man med rätt körkort med en viss bil får dra ett släp (80km/h) med max släpvagnsvikt 2500 kg (max för kroken), då bör ju kroken klara högre vikt i 30 km/h ?)

 

Ingen sade/skrev till mig att bilens max släpvagnsvikt ej får överskridas (efterfordon är ej lika med släpvagn, det skiljer 50km/h) utan att det som var avgörande var att lasten var säkrad.

 

Har alltså ej sett någon lag/regel som säger att max släpvagnsvikt (80km/h) för dragkroken gäller även för efterfordon (30km/h), men möjligt att jag har fel. 

 

Har man däremot en obromsad trailer/efterfordon så gäller att efterekipaget (trailer båt) ej får väga mer än bilens totalvikt, vilken i sin tur får vara max 3500 kg med B-kort samt att lasten måste vara säkrad till bilens drag.

Efterfordonets vikt räknas alltså inte med vid max 3500 kg regeln med B-kort, utan endast bilens totalvikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjänare Dykarn,

 

Du skriver reflexer så jag förtydligar för andra att det krävs en speciell reflex som heter LGF-skylt. Den ser ut som en stor triangelreflex.

 

Så till frågan:

När jag pratade med Polisen förut idag sa han att gränsen för vad man får dra aldrig i något fall får överskrida bilens maximala släpvagnsvikt enligt regbeviset. Vi pratade LGF-fordon och det som hände när man kom ner till eftersläp var att B-begränsningen försvann och man fick dra så mycket bilen fixade enl regbeviset så länge bilen vägde minst lika mycket som släpet.

 

En annan sak är att en bromsad släpvagn som bara får köra i 40 km/h, t.ex. pga att bilens tjänstevikt inte är dubbelt så stor som släpets totalvikt, får aldrig dra ett släp med högre bruttovikt än bilens bruttovikt. Efterssom den regeln finns så antar jag att det är troligt att samma sak gäller om du kör ett släp utan fjädring i 30 km/h.

 

Som jag tolkade honom var det alltså böter för överlast i ditt fall.

OBS inte olovlig körning som är orsaken varför körkortet ryker i exemplen ovan när man t.ex. hamnar över 3500 kg med tom båttrailer.

 

I texten ovan ser du ju exakt var i Trafikförordningen det hela står så ett tips kanske är att ringa polisen på 114 14 och prata med dom innan du drar båten. Skulle dom säga något annat får du gärna lägga in det här.

mvh

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är iaf inte vad jag fått veta från vägverket, utan att varje fall är olika och en bedömningssak för polisen.

 

Här är urklipp från mitt mailsvar från vägverket:

 

När det gäller att dra bromsade efterfordon finns inga begränsningar hur mycket efterfordonet får väga.

Detta p g a att efterfordon enligt lagen om vägtrafikdefinitioner (sfs 2001:559) inte är att betrakta som ett släpfordon.

 

Det blir således en polisiär fråga vid ev fordonskontroll. OBSERVERA att polisen kan hindra fortsatt

färd om det föreligger fara för trafiksäkerheten (enl. 14 kap § 15 i Trafikförordningen ).

 

Nedan följer utdrag ur en informationsskrift vad gäller efterfordon:

___________________________________________________

 

Några bestämmelser om största tillåtna vikt hos bromsat

efterfordon finns ej. Saknar efterfordonet bromsar får dess brutto-

vikt inte vara större än dragfordonets bruttovikt ( brutto - brutto ).

Största tillåtna släpvagnsvikt som finns angivet på bilar

gäller ej i detta fall bl a beroende på den begränsade

hastighet som efterfordonet får framföras med. Verket vill

dock framhålla att det alltid är föraren av en viss for-

donskombination som är ansvarig för att fordon som kopplats

till motordrivet fordon är kopplat på ett från trafiksäker-

hetssynpunkt tillfredsställande sätt samt i övrigt lämpligt

för trafik, därför bör dragfordonets högsta tillåtna släp-

vagnsvikt, vilken garanteras av fordons- och kopplingstill-

verkaren, i princip inte överskridas i någon större utsträckning.

__________________________________________________

 

Vad din bil får dra ska framgå av dess registreringsbevis under rubriken högsta vikt bromsat släp, detta är en den maximala släpvagnsvikten för fordonet.

 

Så, som jag uppfattar det rekommenderar de att man siktar på max släpvagnsvikt för dragfordonet, MEN att du kan få dra högre vikt än så eftersom du endast framför vikten i 30 km/h, vilket då blir en bedömningssak för en ev nitisk sheriff som stoppar dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv före sjösättning i år varit i kontakt med VV ang Efterfordon (båttrailer utan fjädring, oregistrerat och MED bromsar). Och det finns ingen begränsning på vikt. Det som man dock måste ha koll på är LGF-skylt ev. övriga skyltar typ bredlast fram och bak mm. Men du får dra hur mycket som helst  dock var det enl VV olämpligt att dra en finlandsfärja efter en liten fiat....  Själv drar jag en Bayliner 2855 3-4ton bakom Mitsubishi L200 funkar alldeles utmärkt även på rampen.

 

/Sören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man blir ju trött när VV och Polisen lämnar olika uppgifter gällande bromsat efterfordon. Jag gissar att allt går bra så länge ingen olycka händer. Skulle jag haft ett sådant släp hade jag försökt gräva djupare främst för att slippa personligt skadestånd om olycka. Kan bli grymt dyrt annars.

//PL

 

Kolls Gelis kommentar i linan

Göra om bromsat registrerat båtsläp till ett oregistrerat för 30km/h? 

Han har kollat på Vägverkets hemsida bla.a. gällande bromsade eftersläp.

Dessa svar tycker jag känns tryggare än de svar jag fick när jag pratade med Polisen. Jag tycker det låter som Polisen bara utgick från reglerna om obromsade båtupptagningsvagnar.

//PL

 

 

 

 

Senast ändrad av Patrickk | 30 september 2007 | 13:05

 

Senast ändrad av Patrickk | 30 september 2007 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...