Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stilig_knubbis

Hur mycket kan den vara värd?

Rekommendera Poster

Hej! Jag äger en vator 14r med en 30 hk mercury -00, och funderar på ungefär hur mycket den skulle kunna vara värd (vårpris)?

Båten är omlackad -03 och bottenmålad -04, då även ett nytt marinbatteri sattes in. Med båten medföljer en 1 år gammal 30 kärra åror, länspump och en massa tampar mm.

 // alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle tippa på att den har ett värde runt 50 000:- om den är välskött och i fint skick osv.. Slitna ex med gammal snurra går ju för runt 30 000 så 50 borde den vara värd..

 

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar styrning och reglage?

Går motorn som den ska?

Vibrationer?

Går motorn att fälla upp?

Vatten i växelhuset?

Är skäddan skadad?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skäddan är halv nu förtiden om man säger så7.gif\

motorn vibrerar något på tomgång pga 2-takt o lite lågt ställd tomgång.

motorn går att fälla upp( bara att lossa på en ving mutter)

den läcker in lite vatten via botten pluggen pga ingen packning.

alla dessa fel förutom skeddan ska fixas till våren så dom kan man nog räkna bort. förövrigt är båten i bra skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som läcker in vatten via bottenpluggen? Menar du båtens bottenplugg eller menar du pluggen/skriven för växelhusoljan? 

 

Vilken slags service har du gjort på båten och hur ofta? Varje år....vartannat eller hur ofta. Och vad har då servicen innefattat?

 

Har du bytt impeller på den någon gång? I så fall när?

 

Hur stor del av skäddan är borta och varför gick den sönder?

 

Har du några bilder på motorn?

 

När du har svarat på mina frågor så ska jag förklara hur jag tänker och varför jag ställer dessa frågor till dig.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är bottenpluggen som inte har någon packning.

 

jag har bara haft båten i ca ett halv år och vet inte när den är servad.

jag vet bara att precis innan jag köpte den så var växelhusoljan bytt och så kollade man att allting såg bra ut så som tex impellern (gjort på verkstad)

förr förra ägaren gick på grund och slog av en bit av skäddan.

dom kollade så att axeln inte var sne o sånt på verkstad efter det.

 

JAg har tyvärr inge bättre bild på motorn än den jag tidigare lagt ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm....varför vill du sälja den redan efter ca. 6 månader?

Okay. Men jag förstår fortfarande inte med säkerhet vad du menar med bottenplugg men jag antar att du menar båtens dyvika.

 

Om det läcker in vatten den vägen så är det ytterst viktigt att du tömmer ut vattnet ur båten! Annars kan du få fuktskador inne i skrovet. Ställ båten på ett sådant sätt att fören pekar uppåt och så att vattnet kan rinna ut både snabbt och lätt.

 

Om du hade haft läckage in i växelhuset så hade det varit en katastof! Där får det absolut inte finnas något vatten alls. Om man tömmer ut lite växelhusolja så ser man om oljan innehåller vatten eller inte. Om den nu gör det så är inte motorn ens vatten värd om jag får skämta till det lite!

 

Att förra ägaren har gått på grund så pass hårt att skäddan har gått av låter inte så bra. Det hade i och för sig inte gjort saken bättre om det hade varit du som har gått på grund. Det finns stor anledning att misstänka att du har fler skador på motorn pga. grundstörningen, men det behöver inte vara så.  Men det är ett rimligt antagande som du får vara beredd på att en spekulant kan vara misstänksam mot. Men i så fall med all rätt. Att motorn vibrerar på tomgång kan mycket väl ha med en för låg tomgånginställning, men i så fall undrar man varför du inte justerar upp den då det är så enkelt? Vibrationerna kan också komma från grundstötningen och i så fall så är det lite allvarligare. Risken att det beror på just detta är ganska stor. OM jag vore dig skulle jag justera upp tomgången och byta tändstift omgående. Om justeringen blir rätt utförd så får du ett ganska sammolikt svar på varför den vibrerar. Det är inte så långsökt att axeln är lite sned. Även om den förra ägaren säger att det är kontrollerat. Frågan är hur stor sanningshalten är säljarens ord, men det låter jag vara osagt.

 

Det du har emot dig är skadorna på motorn, vibrationerna och läckaget. Men även just det faktum att du inte vet så mycket om motorns service-historia. Det betyder att du inte har någon dokumentation på motorns service i form av kvitton eller någon annan form av skriftlig dokumentation på den service som är gjord. Det gör att en spekulant kan bli lite osäker på motorns skick. Ord är ju bara ord och är ju inget bevis. Även om den förra ägaren säger sig ha bytt impeller och kanske tom varje år, så vet man ju inte om det är sant. Och impellern

är en otroligt vital del (men billig) som det är oerhört viktigt att man byter regelbundet! Annars kan motorn skära.

 

Om jag vore i dina kläder så skulle jag har ofrat några kronor på motorn. I annat fall kan du nog inte hoppas på för mycket pengar vid en eventuell försäljning. Jag skulle ha länmat in motorn för att kontrollera om adxeln har blivit skadad eller ej.  Sedan skulle jag se till att skäddan blir lagad och att de gör en vinterkonservering, byter växelhusoljan och impellern. Sedan tar du kvitto på allting så att du har detta att visa upp inför en spekulant. Du kan göra det mesta av det här själv, men då går du miste om poängen att ha någonting att visa upp för spekulanten.

Hoppas att det går bra med både motorn och försäljningen! Lycka till!

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite små saker att fixa var d ja, men d e ju bara småsaker.. Att skeddan är halv gör att du kanske får stå ut med lite mer prutmån än vanligt typ ett par tusen till.. Men ser ändå inte 50 000 som ett orimligt utgångs pris, när alla små fel är fixade så borde du kunna plocka hem iaf 45 000:-. Som sagt slitna ex med äldre snurror ligger fortfarande rätt högt i pris de begärs runt 30-40 för liknade båtar fast med äldre snurror och utan trailer.. Puttsa upp båten och fixa till alla småfel så tror jag inte att d blir några större problem att sälja den.

 

Roddarn överdriver d hela lite tycker jag att motorn går lite ojämt på tomgång är mer regel än undantag om man ska se till 2-taktsvärdens mindre snurror. d e således omöjligt på tomgång att veta om du har en sne axel för att få reda på d så måste du ut och åka med båten hörs d då ett klonkande och vinande runt riggen eller vibbrationer uppstår är axeln sne tar man sedan isär riggen och kollar så ska d finnas bla metalspån och synliga skador på axeln när d har gått så långt efter grundstötningen så tvivlar jag starkt på att du har en skadad axel den hade rasat för länge sen (obs beror ju själv klart på om du kört nått med båten villsäga).. D e ju rättså lätt att kolla om du har vatten i oljan eller inte bara öppna pluggen lite rinner d då ut en gråsmetig sörja så har du ett läkage.. men d behöver inte vara så allvarlgit för d beror på vad d sitter, kan ju bara vara själva växelhuset som är skadat eller någon packing till riggen. Ett växelhus kostar visserligen pengar men inte så mycket att d inte lönar sig att byta, om man gör d själv vill säga.. Och läckan i bottenpluggen fixar du på 5min eller mindre haha..       

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Senast ändrad av Rexco | 18 september 2007 | 11:26

 

Senast ändrad av Rexco | 18 september 2007 | 14:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Han jag köpte den av ville ha 30 utan trailer vilket är ett redan då ett bra pris, och sen prutade jag ner den så att jag fick den för samma pris fast med trailer26.gif\

om jah skulle sätta ut den i vår för 34 lax. är det ett för lågt pris eller vad tycker ni? //ALEX

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt ut den för över 40, d e aldrig fel att tjäna en hacka21.gif\. D e bättre att börja högt se över marknaden kolla vad d begärs på blocket för liknande ex. Ser inga problem att få ut runt 40 för den förutsagt att d inte finns några fel på den..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


låter bra! farsan sa att vi skulle lämna in den i vinter, så att dom får svetsa dit en ny skedda. är det nån som på ett ungefär hur mycket de brukar kosta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.......

En ärrad veteran som du borde väl ha ett hum om vad en Vator 14r är värd....

Du har ju många gånger haft svar på frågor i forumet!

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jooo... man kan ju altid jämföra på tex blocket hur mycket dom vill ha för sina båtar men det kan ju vara roligt att höra vad ni tror ocksåsmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att det pris du tänkt är ganska rimligt, dvs. runt 34 000 kr. Motorn borde väl vara värd 15-20 tusen om du lagar skäddan och det inte är något fel på den i övrigt, (nypris 2006: ca 30 000, din är 7 år gammmal). Värde på båten utan motor 10-15 till våren kanske? Summa 25-35 tusen utan trailer. Rimlig eller vad tror du?

/Micke

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 9,9 hk 4-t Mercury för några år sedan. Om jag inte minns fel så var det i grunden en 9,9 hk Tohatsu eller om det var Tohatsun som var en Mercury i grunden. Det var skapligt pris med tanke på att det följer med en helt ny 80-kärra.

Som jag skrev innan tror jag att det pris du själv förslog är rimligt. Testa att sälja utan kärran till det priset och sälj den sedan separat och få några tusenlappar till. Lycka till.

/Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...