Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Patrickk

Hur snabb är en Anytec 622 SP?

Rekommendera Poster

3500 är försäkringen om man vinterförvarar den på marina (eller aldrig tar upp den ur vattnet).

Skall väl läggas till att priset för att vinterförvara den hos marinan är ca 10 000 kr!

Jag vet inte vad du tycker men min motivation att köpa en kärra och ställa den vid huset ökade ganska snabbt.

Tyvärr krävs BE (tungt släp) körkort. Så kul har alltså jag nu på hösten.

Försäkringen gick pga detta upp från 3500 kr till 4500 kr.

Ändå 9000 kr/år.

//PL

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrick!
Suzuki lär vara den som utprovar sina motorer på respektive Anytecbåt. Om jag  var i din situation skulle jag inte spekulera i olika stigningar m.m.
Vänta istället ut testresultatet och låt Suzuki och Huges få göra jobbet åt dig. De kommer självklart inte att redovisa en test med en propeller som har FEL stigning, allt annat vore oerhört klantigt, utan de försöker givetvis att optimera prop-stigningen för respektive motoralternativ. Man kommer antagligen att laborera med hissningen. Ser man på Yamahas tester av Anytec 622 SP så ser man t.ex. att hissningen varierar beroende på motorstyrka.
http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/koerfakta/
Testerna för 150hk och 80hk har hissning med 18mm, 115hk har ingen hissning alls.
150hk har 21 stigning, 115hk och 80hk har 19. Däremot ser inte jag om det är RF eller Alu-prop för respektive motor.
Ta upp din båt i lugn och ro till hösten och avvakta testresultaten så slipper du göra ett felaktigt propellerköp.
//PL (pl även härsmiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Patrick!
Jag uppmärksammade inte att att du skrev förutsatt att Huges i Roslagen kommer fram till det i sina kommande tester.
Jag har för mig att Huges Roslagen är de som säljer mest Anytec i Sverige. Vad jag vet är att allt vare sig det är ett typfel eller förslag till förbättringar skriver man ner och rapporterar man till Anytec Boats i Öregrund. 662:an har verkligen vidareutvecklats i jämförelse med många andra aluminiumbåtar som envisas med sitt kantiga utseende.
För att inte tala om väldigt många båttillverkare som ständigt byter modellbeteckningar Ett elände tycker jag! En nybåtsköpare vet aldrig hur länge modellnummret finns kvar och en begagnat båtköpare vet inte om vilket skrov som motvarar resp. modellnummer. För att ta ett exempel: Uttern, bra båtar förövrigt men: Varför hålla på och ständigt ändra båtbeteckningar på samma skrov. Uttern 5502, 5602, S56 och S55 är samma skrov men vem vet det? Yamarin är också ett märke som ständigt håller på och fnular med sina modellbeteckningar.


Där ger jag en eloge till Anytec! Årsmodellerna -07 och -08 av 622 SP, har samma skrov förutom att man breddat fören plus lite annat och även höjt akterspegeln till XL-motorer på -08:orna. En -03:a har t.ex. en annan vindrutekonstruktion etc. Men... De heter likt förbenat 622 SP allihopa. Inte 622, 623 eller 624 trots att de är 625 cm. -DET är bra för kunden! Man håller sig dessutom kvar vid ett riktigt aluminiumkoncept utan plast och masonitdurkar samtidigt som man lyckats med en fantastisk design.
Jag blir bedrövad när man går på marinor och ser ett visst märke av aluminiumbåt från t.o.m. 2000-talet med uppslitna durkar som närmast är att betrakta som renoveringsojekt. Samtidigt ger man sken av att tillverka en generationsbåt he, he. Pinsamt!!!
 
Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huges tester med Suzuki

Kloka kommentarer som vanligt Peaky,

Jag inväntar med spänning resultatet för denna test.

Ett problem är dock att dom bara kommer att utgå från Suzukis originalpropar. Om du har möjlighet får du gärna lämna dina kommentarer när testresultatet kommer med vinkeln kuppning, Michagan Ballistic, Apollo osv.

 

Modellbeteckningar

Håller med dig. Speciellt som man försöker ge sken av totalt nya lösningar i samband med namnbytet. När vi köpte vår tidigare båt (Uttern d55, kul tillfällighet va?) så hävdade försäljaren att skrovet utvecklats iom nya modellen.

 

Generationsbåt!!

he, he. 26.gif\

 

Patrick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Kuppningen!

Jag behöll min Mercury 90hk 2-takt som satt på en Ryds 568 GTI. Främsta anledningen till att jag behöll motorn är min 15 åriga son. Jag vägrar att släppa iväg honom med en 150 hästare i 45 knop. Dessutom är murklan råstark, lätt och har ett grymt bett i accelerationen. Nackdelen är det ständiga oljepåfyllandet. Jag brände minst 150 distans i veckan som var, så det blev ett antal liter soppa, olja och pengar. -Men kul var detsmiley-smile.gif\! Klicka på bilden. Jag körde landstigningsbåt i lumpen smiley-tongue-out.gif\.

 

Kuppningen gjorde att jag fick ett bättre grepp och acceleration. Även trimmningen förbättrades. Den övervarvar inte lika lätt och har ett skönt sound när jag ligger på gränsen i trimmet. Främför allt i dyningarna ökar varven lite i vågdalarna. Svårt att förklara, men det blir en rogivande rytm i åkandet.

 

Grabbarna på Propellertrim har gjort en moderat kuppning vilket jag tycker är bra. Jag hade kanske tänkt att jag skulle kunna trimma högre. Optimaltrimmet ligger kring första strecket och med riktigt bra grepp. Tidigare var det nästan samma trim men med sämre grepp.

 

Kommentar från en av grabbana på propellertim: -Vill du ha den mer kuppad kommer du tillbaka, är du inte nöjd efter det byter vi prop. -Det sista vi gör är att vi polerar upp den. -Allt beroende på hur många ggr du orkar springa här. -Michigan Apollon är ny för oss så det är bra att vi lär oss den.

 

En eloge! Vilken suveränt proffsig inställning i dessa tider var det i vanliga fall bara är stubbförsäljningens devis som gäller. -Pynta & dra!

 

Slutligen värdena: Toppfarten är inget att hurra för ca: 34 knop 5400 varv, 2 pers, 170 liter bensin, reservdunk 25 liter plus div annat. Rätt tungt lastat m.a.o. Alternativet är en 21-tummare med högre fart men betydligt lägre varvtal vilket kommer att slita på motorn. Ännu mer kuppning känns onödig eftersom greppet är såpass bra som det är.

 

Det var det inte många minuter jag körde fullt under mina 150 distans så därför till de mer intressantare värdena, marschfarterna! 26 knop 4400 varv, 23,5 knop 4200 varv och 22 knop 4000 varv. Jag körde sällan med varvtal över 4400, mycket beroende på att det var så långa sträckor.

Nu varierar värderna relativt mycket beroende på vind och tyngd. -Det var bra sprutt när jag satt ensam, medvind och 50 liter i tanken. Alla värden är GPS-värden, loggen toppade givetvis felaktigt 38 knop i vissa lägen.

 

Det bästa med båten är att den känns pigg, lätt men ändå kraftfull med sin skarpa V-botten och styva konstruktion. Båtar som rister och dallrar känns otrygga. Jag blir mer och mer imponerad av båten.

 

Peaky

 

 

Senast ändrad av Peaky | 24 september 2007 | 10:54

post-18857-1394235228,5067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjänare Peaky,

Var ute i veckan och körde ca 100 sjömil (hummerfisket) och hade med mig en sjöräddningsskeppare i båten.

Han visade hur man kör på vågtopparna rakt mot vågorna när vågorna ligger runt 1 m höga. Inga problem då båten är såpass lång. Det förutsätter krabb sjö pga hård vind och inte dyningar. Görfräck känsla att bränna förbi andra båtar i 20-25 knop när dom själva skumpar i motvind i 3-4 knop.

Lägg dig rakt mot vind och öka tills båten ligger plant på topparna. Kör du för långsamt hoppar du och kör du för fort landar du i andra vågdalen (inte bra). Längden mellan vågorna avgör hastigheten du skall hålla.

Kanske inte nytt för dig men jag har aldrig kört så innan.

 

Så till kuppningen, Har du någon uppfattning vad det kostar att kuppa en 21 tums stålpropeller? (Jag vet inte om jag skall göra det men är ändå lite nykfiken)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Patrik!

Sorry att jag inte har svarat tidigare.

Har du köpt en 21? Om inte, så kan propen du köper vara helt OK som den är. Behöver du kuppa bör det ingå i priset. Har köpt den och du känner att varvtal och fart inte är optimalt så bör jobbet med en RF prop egentligen inte kosta mer än 500kr. En alu-propp kan vara betydligt knepigare att kuppa. Kanske en kostnad på max 1000kr.

På tal om att åka i hög sjö så fick jag mig en riktig dusch när jag var helt grön med snabb båt. Jag körde alldeles för fort när jag drog in i vågorna från en Ålandsbåt modell äldre. Innan vågtoppen drog jag av helt och dök in i vågdalen med nosen före. När efterföljande våg kom vräktes allt över mig och båten. Fy tusan! -Det var inte kul. Jag trodde den lilla båten skulle sjunka.

Min son kallar Anytecen för plåtburken och plåtburken är nu upptagen på land. Polarna dreglar och har fått för sig att dom ska stjäla den. Allmänna omdömen: -En riktig båt och så ska en båt se ut. etc. Ärligt talat så har jag aldrig varit med om en båt med så mycket uppskattning. När t.o.m. min fru och son unisont säger att: -Den här båten ska vi INTE sälja! Sonen menar att han aldrig upplevt känslan av att jag inte blir rabiat när han slickar en Y-bom, plus allt annat. Men... -Det stämmer! Tidigare blev man nästan sur om man själv repade upp lite av gelcoaten. Nu bryr man sig inte om man törnar emot lite här och där\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />.

Det är framför allt båtkunniga personer som uppskattar Anytec mest. Det är kul att båten har fått agera testbänk för olika båtmotorer i båttidningar även om mig veteligen inte en enda båttidning har haft någon Anytec-annons införd.

Imorgon blir det att palla sig till båtmässan\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />. Tja!

 

Senast ändrad av Peaky | 10 november 2007 | 03:02

post-18857-1394235267,2144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjänare Peaky,

Kul att du fortfarnande låter nöjd.

Jag håller med dig bortsett att du kan ta bort nästan gällande Y-bommarna. Jag var förbannat på mig själv långt efter att jag ristat gelcoaten. (Passerade 3 y-bommar på tvärsen i 20 m sidvind). Det är också något jag noterat med plåtburken att v-formen gör att man lättare kommer in på rätt sätt även i lite hårdare vind då den inte glider åt sidan lika lätt som min gamla båt. 

 

Proppen jag har är en RF prop. Suzzes original 21'. Hörde med Chister på Flodéns (han finns på mässan) att dom normalt sätter på 23' på 622 med 150 hk. Jag står alltså och lurar mellan att kuppa 21' eller sätta dit en 23'. Enligt Chister så skall Suzuki köra sina tester efter mässan (förhoppningsvis). Du får gärna kolla med honom om dom har några erfarenheter om kuppnignar.

 

Gällande båten har jag samma erfarenhet. Dom som är fisketokiga eller kör mycket båt är dom som mest uppskattar mest. Hade bl.a. en sjöräddningskapten med mig en vecka och han tyckte båten var klockren.

 

Grym resa med Ålandsbåten. Glad man sluppit sådant.

Du får gärna lämna lite åsikter efter mässan. Sjäva får vi väl vänta till våren här nere.

mvh

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Patrick!

 

Mässan var väl lite si och så med tanke på att jag redan har idealbåten\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />. Dessutom är det bara båtar på över 7m på höstmässan. Det var ett bra ekolod jag var ute efter och tillbehörsavdelningen var begränsad så det är bara att vänta till vårmässan.

 

Det verkar som du ändå har en viss anknytning till Stockholm med tanke på att du nämnde Christer på Huges (Flodin) Roslagen. Christer är duktig på Anytec, hjälpsam och trevlig. Avvakta testerna. När de väl kommer fram till rätt prop på 622:an, skulle jag kanske tänka på att köpa motsvarande i RF och sedan själv testa trimmet etc. Med tanke på den ev. anknytningen du ha till Stockholm skulle jag besöka Propellertrim. Bra priser, plus som jag sa kuppning ingår i priset och efterservicen är kanon. Om det inte skiljer så mycket mellan 21 och 23 skulle jag kraftigt kuppa din 21:a. Men som sagt, ring Propellertrim så får du garanterat bättre svar och prestanda på båten. En kuppning brukar minska varvtalet med ca:200 varv enl. uppgift. Det bör väl innebära att du håller dig inom rek. varvtalsområde utan övervarvning. Kuppar du mer lär varvet sjunka ännu mer. Min motor övervarvade tidigare för djäkla mycket när jag trimmade upp. Jag har ungefär samma maxtrim idag, men greppet är betydligt bättre. Den är egentligen för högt hissad, nu kompenseras det med kuppningen.

 

Lindahls Motorverkstad på västkusten är ett namn som klingar i bakhuvudet. Jag har för mig att, köper man propen där kan man prova sig fram genom att testa olika stigningar. Samtidigt så behövs inte det med tanke på Huges kommande tester. Däremot det kanske viktigaste när du väl känner till vilken stigning du kanske vill ha: -Vilken prop ska du ha! Jag skulle nog titta på Ballistic med tanke på att du har en så pass stark motor vilket gör att du redan har bra acc. Ballisticen är från fabrik färdigkuppad och ger nog den bästa toppfarten bland RF-proparna. Apollon som jag har ger inte bästa toppfart men slipvärdena är bättre. I Båtnytt nr 7 juni 2007 (du kanske redan har den) testar man en mängd propellrar på just 622 SP. Beställ artikel, den är riktigt bra. Där beskriver man att slipvärdet är hur pass effektiv propen är i förhållande till sitt teoretiska värde. Då ser man att Ballisticen är snabbare men Apollon har högre marschfart. Det stämmer väl eftersom Apollon har högre slipvärde d.v.s. mer effektiv. Samtidigt är Ballisticen kuppad från fabrik vilket gör att du kan trimma den högre =mindre motstånd =högre fart samt att du har ett bra grepp och slipper övervarvning i lite högre sjö. Kolla med Lindahls om du kan testa och jämföra t.ex Ballisticen med Apollon innan köp.

 

Varför jag valde Apollo beror just på slipvärdet. Som jag skrev ovan så har jag en relativt svag motor, åtminstonde om man jämför med din\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />. Det innebär att jag är mer beroende av allroundegenskaperna. Farten för mig är egal och till fördel om den hålls nere med tanke på min sons fartbenägehet\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />.

 

I övrigt ville jag behålla min 90 hk 2-taktare. Jag har haft den sen den var ny, ordentligt inkörd, ryker inte och låter inte som vissa tycks tro. Den är rapp och kvick i vändningarna och vikten gör att den känns lätt och rolig att köra. Vid första sjösättningen/provkörningen av 622:an var det fem gubbar från Huges vid bryggan. Det strulade med en lanterna som orsakade kortslutning i elsystemet så en elkille var inkallad, två killar höll på med sjösättning och vd:n och Christer var med och kollade. Efter provkörningen var alla rätt impade över att den gick såpass bra. De kände inte till någon som köpt en 622:a med 90hk 2-takt, bara större motorer, he, he. Oavsett! Jag gillar motorn skarpt. Ibland tycks fölk från tid till annan etablera en viss alenarådande åsikt. Tidigare var t.ex dieselbilar paria, nu är det rusning efter dem bara för att massmedia har pushat på. Men... Det är ingen större skillnad kostnadsmässigt att äga en diesel nu eller före nya vägskatten. Likadant med 2-takt, mediadrevet har talat! Då etablerar folk en viss åsikt utan att ens nosat på motorerna. Men det är klart! Nog blir det en 150hk 4-takt på sikt\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />. Jämfört med en 115hk 4-takt så känns min rappare på ett annorlunda sätt. 2-taktaren smäller till direkt. Jag hade tidigare en Yamaha 115hk 4-takt, det var en bra motor, hade sitt vridmoment genom hela registret men saknade det riktiga klippet i jämförelse med en 2-taktare. Går man ytterligare upp i hästkraftantal med en 2-taktare så lär soppanotan sätta stopp för beslutet. Så på sikt lär det bli en 150hk 4-takt. Det ska bli intressant och se Suzukitesten.

 

På tal om högsjökörning. Ibland kan det vara tröttsamt att jobba med gasen hela tiden. Det viktigaste är nog ändå att man trimmar ner stäven ordentligt. Där är 622:an suverän, stäven är så pass vass att landningarna blir mjuka.

peaky

 

Senast ändrad av Peaky | 12 november 2007 | 12:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peaky,

 

Tack för all info. Det märks att du vet vad du pratar om.

Vad det gäller anknytningen är den inte så stor som det kanske verkar. Jag har bara pratat en del med med christer på telefon. Jag skall ta med mig dina tankar om det visar sig att resultatet efter Suzuki testerna inte blir vad jag tänkt.

 

Vad gäller Murklan så hade jag en 90hk på min förra båt. Jag var helnöjd med acc och prestanda. Service/underhåll var så enkel att jag kunde göra det mesta själv trots att jag inte är någon mek. Håller därför med dig om mediadrevet. Verkar som många tror det är billigare att äga en 4-t än 2-t. även om dom kör 150-200 skjömil om året. Tar man i ordentligt och säger att dom tjänar 4-5 kr/sjömil i soppa så har dom vunnit 600-1000kr samtidigt som bara servicen stuckit med mer. Troligtvis kör man gratis i minst 10 år jämfört med att köpa ny 4-t. Något att fundera på för alla som inte har något större behov att ligga länge på tomgång.

Vi hörs Peaky

/Patrick

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har Suzuki kört tester på Anytec.

För DF150 hk gäller:

622 sp (-08 modellen) med Suzukin gjorde 46 knop.

622 spd (-08 modellen) med Yamaha F150 gjorde 44,25 knop. 

Soppaförbrukningen högre på Suzuki vs Yamahan i hela registret förutom toppfart över 43-46 knop där Suzukin drog mindre (1,26 l/sjömil vid 46 knop). 

Vad man gjorde för att skrämma upp Suzukin var att sätta på en 25 propeller och hissa motorn till andra hålet.

Nu skall Huges i Roslagen köra ännu fler tester så vi får se om dom kan få fram för värden.

/PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrick!

 

Voj,voj! Nu börjar det på & suga i 150hk-tarmen.

/PL

post-18857-1394235561,4308_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats pressa upp min Anytec 622 SPD med 150 hk Yamaha i 45 knop. Men nu, antagligen med viss bottenbeväxtning, med 2 pers och full tank (170 l) gör den ca 40. Under alla omständigheter - en kanonbåt med en kanonmotor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en -07, den gör 45 knop med 25 tums propp. Provade lite olika propp innan jag bestämde mig för en 25 tums men föll för den då acc var marginellt bättre med mindre då båten är så pass lätt. Har en Suzuki 150hk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei,

 

har en -06 622SP med Yamaha F150, propell 13 3/4 x 21. Har hatt denne i fire år.

I starten fikk eg alltid 45 knop, no er den mer nedlastet med utstyr,(mera vikt) og det er lite hakk i propellen, stoppar som regel på 43 knop. Maxfart er ca 47 knop i medvind med 1 meter vågar/bølger. Da var varvtalet oppe i 5900, men ligger elelrs på 5600-5800 på maks.

På min motor er det L-stamma, varfør er det XL på nyare modeller?

Har ikkje kontrollert nøyaktig høyde på motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har även jag en Anytec 622 SPD -08 som jag hämtade igår, och toppfarten med 150 hk Suzuki från -08 med 40 timmar, nymålad botten, 100 liter i tanken och två vuxna ombord ligger hittils på 42 knop. Vågar dock inte mig på att svara vad det är för propeller som sitter på (rostfri Suzuki orginalpropp?), sen så finns det nog mer att plocka ut med perfekt trimning etc, men det får jag återkomma till i framtiden, kan ju inte börja säsongen med att krascha nya båten typ.. devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Det här låter intressant. yes Det måste jag pröva med min Ockelbo C20 smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så är det ju necroposting på hög nivå, men finns det någon dokumentation på detta Suzukitest som någon sitter på? En kopia skulle sitta som en smäck :)

På min 622 SPD från -08 med Suzuki 150 så sitter det en Suzuki RF 3x14 1/2x25R - dock så tror jag inte jag får upp varvet mer än runt 5500 enligt analoga mätaren och då gör den runt 41-42 knop. Finns det utrymme för förbättring här tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu väcker jag liv i den gamla tråden igen! Jag köpte i somras en beg. Anytec 622SP från 2006 med en Mercury Verado 150hk från 2007. Jag toppar bara 39 knop. Motorn varvar ca. 6200 varv på toppfart och suger luft (eller varvar över) relativt ofta.

 

Min propeller är en RF Laser II 19p. Efter att ha läst denna tråden verkar det som om jag ska ha en prop med kuppning 24 om jag ska få högre toppfart? Någon som har samma motor med erfarenhet av annan propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min suger också luft om jag trimmar lite för friskt, toppfarten brukar komma precis innan.



Spontant så låter 39 knop som att du borde kunna få ut ett par knop till, toppade 43 i våras och gör väl 40 nu på höstkanten när bottenfärgen är sämre och det finns lite beväxning här och var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var jag ute och kollade hummertinorna och la märke till att min logg visar 3 knops lägre fart jämfört med GPS'en. Jag fick upp den i 43 knop (fart över grund) i medvind. Den varvade då 6500 varv. Tog upp och rengjorde botten för ett par veckor sedan.

 

Nu har jag fått svar från Anytec själva och även Orust Marin. Anytec säger att de bästa resultaten med en Mercury Verado 150hk är tillsammans med en Enertia 20p propp. Orust Marin tycker jag ska ha en 21p prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...