Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
frass

winga 78

Rekommendera Poster

 Hej,har köpt en winga 78 årsm.80

 har läckage i rodret.det sipprar in vatten nedanför dubbelkomandots styrsystem det finns bara en smörjnippel men densitter längre upp

skall det bytas packningar. var finns dom att få tag i,storlek,och hur byter man dom? Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett forum för Winga-båtar, där kanske du kan hitta något. eller efterlysa tips. http://www.winga-motorseglare. Där kan du även hitta en handbok för Winga 78/87 i pdf-format.

Det lär finnas två smörjnipplar, kanhända läckaget minskar om du pressar in lite vattenbeständigt fett där. Snart är det väl dags för torrsättning och då kan du ju kanske dra ur hjärtstocken och se vad slags tätningar som finns. troligt är att det är simmerringar och sådana kan man köpa hos någon som säljer maskinförnödenheter. Gratulerar till en stor båt i litet format.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår gamla winga hade vi ständigt vatten i det lilla hålrummet som jag gissar att du talar om. Men det stannar där. På vinterlistan var en av punkterna att svampa ur detta hålrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret,men det räcker läcker in mer,ca:2 liter om dagen,

är det någon som vet vad som behöver köpas in,storlek o.s.v.för att byta

nu när jag tagit upp båten?  Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Det verkar som du måste dra ur hjärtstocken och se vad det sitter för tätningar. Tänk då på att när du pallar upp båten försöker få den så högt att du får ut hela hjärtstocken. Den är ju ganska lång, så det är inte säkert att det är praktiskt genomförbart. Då är alternativet att lyfta båten om man har tillgång till kran eller slamkrypare. Är marken inte för hård eller stenig kan man gräva en grop under rodret. Jag har tittat i Wingaforumet men ser ingen som har presenterat någon lösning. Det är nog bra att ta itu med saken nu på hösten så du har vintern på dig att planera åtgärdder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om vi är på samma ställe, det låter så konstigt. I garderoben där bak när man lyft på locket i botten där vajrarna går ned och hjärtstocken finna allra längst ned ett hålrum. Så fort jag sjösatte båten vattenfylldes detta utrymme snabbt. Vattnet stod sedan där i nivå. Menar du att detta rinner över och ut i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Det blev nu fel någonstans. ja det stämmer. har hittat ett hål ett par cm. från botten där skall nog vara en smörgnippel som har rostat bort.

har kanske lösningen där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  jag har nu köpt en ny smörgnippel,och hadde tur att gängorna var kvar,

fyllt på med fett och det ser ut att slutat sippra in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...