Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
terrier

Bränsle i tanken på vintern

Rekommendera Poster


Har en fast tank på 120 l - eftersom jag inte haft båt med fast tank tidigare undrar jag bara om tanken bör vara fylld under vinterförvaringen för att slippa kondens?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fylld tank minskar risken för kondens. De vanliga råden brukar vara; fylld eller tömd. Har dock personligen aldrig brytt mig utan låtit båten stå med den mängd som varit kvar efter upptagning/konservering, har aldrig haft några problem med kondens och/eller försämrad bränslekvalitet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att man antingen ska ha tom tank eller full tank. Jag föredrar full tank av flera orsaker:

 

1: Det blir inte en tom tank även om man vill ha det. Det ligger alltid kvar en del bränsle i tanken om man inte suger ut allt och torkar ur. Det ligger oftast kvar någon eller några liter och då får man en viss kondensbildning. Och även om man tömmer tanken på varenda droppe så blir det fortfarande kondensbildning med vatten som följd eftersom tanken innehåller luft. En tank som är spikfull innehåller ingen luft att tala om och kondensbildningen blir på det sättet minimal. Men man får se till att fylla på någon liter under vinterns gång eftersom bränslet förångar sig.

 

n mycket god idè...oavsett om man har full eller tom tank...är att se till att man har ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare. Det skyddar mot vatten in i motorn men också microber och små skitpartiklar som kan samlas i bränslet och tanken. Det finns alltid lite partiklar i bränslet oavset om den får stå under vintern eller om man tittar på det direkt från bensinmackens pump. Framför allt vatten i motorn kan ganska lätt skapa allvarliga motorhaverier och skador på motorn med mycket dyrbara reparationskostnader! En investering i ett bränslefilter på ca. 600 kr med filterbyte varje år för 50-200 kr är alltså en väldigt billig och säker investering som jag absolut rekommenderar att inte avstå ifrån!

 

2: Enligt Räddnngstjänsten så är brand och explosionsrisken betydligt mindre i en helt full tank eftersom den då innehåller så lite syre. Å andra sidan så blir explosionen och brandutveckligen desto större om nu olyckan trots allt skulle vara framme. Men risken att detta sker är alltså ganska avsevärt mindre. Allt enligt Eäddningstjänsten då jag har frågat dem eftersom jag själv förvarar min båt inne i ett garage. Vet inte om mitt svar har  tillfört dig något men det var i alla fall ett litet försök.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Länken funkade inte för mig. Finns bränslestabilisering endast på marinbutiker eller har det ett civilt namn? Jag hittar det nämligen inte på tex OK. Jag har halv tank i båten och tänkte fylla upp den samt fylla lite stabilisering innan jag gör rent och lägger på presenningen.

/Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fuel Stabilizer brukar det stå på flaskan och nej – det brukar inte finnas på mackarna. Ibland har vissa båtbutiker medlet inne. Min köper jag på Mekonomen, tidigare Micro i Barkarby. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...