Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
chrsal

Service på mercruiser 3,0 l inombordare

Rekommendera Poster


Köpte min båt i Juni 2006, Bayliner 175 (bowrider). Efter första sommaren valde jag att lämna in den på service för att få den genomgången så inget var fel. Men till upptagningen nu tänkte jag själv gå igenom servicen. Motorn är ju densamma som i många andra modeller, så jag är nog inte ensam om att ställa frågan vilka serviceåtgärder man bör tänka på. I bruksanvisningen står följande:
 Bättra på färgen på motorpaketet (min är sötvattenskörd samt jättefint, så det känns inte så nödvändigt)Byt motorolja och filter (båten har gått ca 40-50 timmar, är det ändå nödvändigt?)Byt olja i drevenheten (behövs pump till detta? eller gör man som på en vanlig utombordare?)Efterdra balansringens anslutning till styraxeln. (vart sitter den?)Byt ut det vattenavskiljande bränslefiltret. (nödvändigt? Ifall det är nödvändigt, är det inte bättre att byta den på våren?)Kontrollera styrsystemet och fjärreglaget och leta efter delar som är lösa, skadade eller saknas. Smörj kablarna och länksystemen.Kontrollera förbindningskretsen och leta efter lösa eller skadade anslutningar. Testa MerCathode-enhetens uteffekt på Bravo-modeller (???)Vad anser ni är viktigt mindre viktigt. Vad behövs för specialverktyg? Varför har de inte nämt smörjning av propelleraxel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjaa, nödvändigt eller inte... Man kan väl allmänt säga att om man använder sin båt lika lite som de flesta så är den service som manualen föreskriver på samma nivå som man sköter ett spädbarn. Å andra sidan lever en båtmotor ett hårt liv och är värd omsorg och om du sköter servicen kan du ju om du säljer båten om några år faktiskt påstå att den är mycket väl servad. Jag följer manualen.


Drevoljan kan bytas pss som en utombordare, dvs med tub som man trycker upp oljan med à la kaviartub. Men när jag skulle köpa olja på tub till mitt Alpha-drev så fanns det inte så jag fick köpa olja på flaska och en pump, en liten plastbit för ett hutlöst pris av märket Quicksilver som dessutom läckte och kladdade ner mig. Men andra lyckas visst bättre med pump.


Det vattenavskiljande filtret kan ju vara fullt av vatten, som fryser och spränger filtret med bensinläckage som följd. 
Bravo-drev har du väl inte, du har säkert Alpha One. Glöm alltså MerCathode. Förbindningskretsen -- kan den ha med rostskyddet att göra? Dvs ser till att alla motordelar är i kontakt med varandra så att offeranoderna på drevet kan göra sitt jobb. Gissar bara.
Smörjpunkter borde du titta över. Några är nämnda, t.ex. kablar och länksystem. Finns även några smörjnipplar på drevet. Köp en smörjspruta på Biltema. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok låter bra. Bensinfiltret kan ju vara väldigt vettigt att byta. Eftersom min båt är sötvattenskörd endast verkar det som jag kan låta bli att skölja kylsystemet med glykol-vatten. Vad finns det mer som kan frysa under vinterhalvåret annars? Vanliga kylarvattnet kan jag alltid svänga förbi en mack för att kolla, men finns det fler luriga vätskor som inte tål kyla.
 
Vill även passa på att fråga vad ni har för erfarenhet av vinterförvaring när det gäller båtar med heltäckningsmatta6.gif\. Förra vintern placerades båten i en lada med bra luftgenomströmning. Vi körde dock med kapell och presenning vilket gjorde att mattan var möglig på några ställen när vi tog fram den. Lite fukt fanns från början p.g.a häftigt regnväder när den stod och väntade på verkstadstid. Har någon erfarenhet av torrbollar? Eller är de på tok för små för att göra någon inverkan?
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Torrboll funkar (om båten hålls stängd) men är svindyrt.

 

Gör dina egna Ultra-Mega torrbollar i stället, mycket billigare och effektivare (mycket större aktiv yta där luften kommer åt torkämnet).

 

I vintras hade jag precis som länken nedan beskriver 3 stycken hinkar, och precis samma erfarenhet, torrt och fint och inte en mögefläck någonstans 21.gif\

 

http://www.sandohamn.com/new boats/torrboll.htm

 

Vägsalt (Kalciumklorid) är exakt samma ämne som används i torrbollen, enda skillnaden är att på Lantmännen (Granngården) kostar det typ 125.- för en säck på 25 kilo 4.gif\

 

Priser på torrbollen tagna från Clas Ohlson (Harald Nyborg har samma pris):

Torbollen Refill 450 g för 29.- = ~64,50 Kr/Kilo

Torbollen Refill Mega (3* 450 g) för 69.- = ~51 Kr/Kilo

Granngården Kaciumklorid säck 25 Kilo för 125.- = ~5 Kr/kilo

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 10 september 2007 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste fortfarande tappa ur sjövattendelen av kylningen och sedan köra igenom glykolblandning, detta för att undvika att värmeväxlaren fryser sönder.
Byta olja är enkelt, frågan är ju om man skall byta vartannat år, eftersom den bara gått 50-timmar.
En motor som gör många starter och korta resor får lite bensininblandning i oljan som då måste bytas för att smörjningen försämras markant med bensin i oljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hälla glykol i motorn gör man dels för att den inte skall frysa sönder, dels för att glykolen rostskyddar. Om du bara tömmer ut vattnet från motor och limpa skapar du bästa miljön för rost -- lagom blandning av fukt och syre.
 
Vinterförvaring: Jag förvarade min Bayliner bowrider i lada i vintras, helt öppen. Vid inspektion i januari hade båten torkat ut fullständigt. T.o.m. kölsvinet, där det fanns en del slagvatten på hösten, var helt torrt. Så antingen lämnar du den helt öppen eller så stänger du helt och ställer in torrbollar. Men jag tror inte att ett kapell räcker för att få båten tillräckligt tät för att torrbollar skall funka. Andra här på MG har rekommenderat (för båtar med kabin) att tejpa fönster och dörrar. Du får nog vira in båten i gladpack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste fortfarande tappa ur sjövattendelen av kylningen och sedan köra igenom glykolblandning, detta för att undvika att värmeväxlaren fryser sönder.

 

Hur gör man enklast detta, på en Mercrusier 3.0 ? Är ingen motorkille men detta borde man ju fixa. Var sitter detta ?

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har ingen Merc. men jag antar att förfarandet finns i din manual till motorn.

Volvo Penta har ju samma flintamotor, hämta en user manual därifrån.

Men det är typ, tappa ur oljekylare, värmeväxlare, limpa. Det finns pluggar eller kranar för detta, men var försiktig så du inte drar sönder något som är gängat i aluminium eller mässing (skiftnycklar går fet-bort). Inget skall dras för kung och fosterland, då går det av eller blir gängpaj.
 
Drevia har en generell guide för vinterkonservering här 

 

Apropå oljebyte:

Oljefilter skall enbart dras mot packningsytan och HÖGST ett halv varv (dra lite mer om det läcker när du startat motorn) då gummipackningen sväller av oljan du applicerat på gummiringen.

Om du drar detta för hårt så måste du spetta loss filtret, det skall gå att dra loss för hand med lite kraft när du byter nästa gång.

 

Senast ändrad av rickardp | 10 september 2007 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Här har du en länk till en Merc-sajt med mycket godis. Länken går direkt till Vinterizing.
 
http://www.mercstuff.com/winterizing.htm
 
Kruxet för en nybörjare (som t.ex. jag själv förra hösten) är att det inte finns några bilder. Jag har någonstans ifrån fått tag på servicemanualer för Mercruiser, de har bilder. Tror jag hittade länken här på MG i någon tråd. Om du inte hittar länken, skicka mig ett mejl (kolla i min sjöbod) så skickar jag Maintenance-delen. Med den klarade t.o.m. jag detta.
 
För övrigt har du en värmeväxlare endast om du har färskvattenkylning, dvs sjövattnet kyler kylvattnet i värmeväxlaren, och kylvattnet cirkulerar i sin tur i ett slutet system genom motorblocket. Och det har du väl inte? Annars har du sjövattenkylning, dvs sjövattnet pumpas direkt igenom blocket. I båda fallen skall den del där sjövattnet cirkulerar tömmas och fyllas med glykolblandning. Färskvattenkylning = värmeväxlaren, sjövattenkylning = motorblock och limpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt bra och intressanta tips! Det där med torrbolarna skall jag testa. Tips på vart man hittar lämpliga durkslag?
 
Om jag har förstått det rätt (inte säker) så har jag ett internt kylsystem som kyls via en värmeväxlare av sjövattnet. Jag skall försöka ta reda på detta. Båten är en 06:a Bayliner 175, om nu någon annan är mer insatt. Har iaf. införskaffat mig en pump för att pumpa in ny olja i drevet idag. Någonstans måste man börja ;-)
 
Är det någon som har tips på tunna för att kunna starta motorn i det glykolblandade vattnet? Den måste ju vara bred och hyfsat djup.....? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du en Bayliner 175 så är det stor sannolikhet att den är sjövattenkyld, dvs sjövatten går igenom hela systemet.

De flesta jänkebåtarna är just sjövattenkylda ifall ingen gjort om det.

 

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...