Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JockeWik

Förarbevis

Rekommendera Poster

Då jag precis köpt mitt livs första båt så tänker jag såklart ägna vinterns kvällar åt att studera för att ta förarbevis. Men med tanke på pågående debatt om båtkörkort eller inte, så är ju frågan - vad göra?

Misstänker att om jag tar dagens förarbevis, kanske jag ändå måste uppgradera detta redan till sommaren då jag saknar tidigare dokumenterad erfarenhet - så vad göra?! Lära mig navigera och uttyda alla farledstecken och sjömärken tycker jag är en självklarhet, då jag inte varit så aktiv på sjön tidigare. Men jag vill ju inte blåsa en massa kosing i onödan. Har köpt en interaktiv kurs för förarbevis idag när jag köpte båten, så jag ska väl börja testa mig fram snart.... Någon som är insatt i ämnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blåsa en massa kosing i onödan

 

Ehh..massa kosing är väl ändå lätt överdrivet?

 

Oavsett vilket, hur hade du tänkt dig att du skulle lära dig det som krävs för kortet om du inte går kursen för åtminstonde förarbeviset ?

 

Själv läste jag faktiskt in just den kursen via självstudier (det är inte särskilt svårt att lära sig grunderna om man är lite villig att slå på hjärnan 8.gif\) då den var en förutsättning för att få gå kustskeppar-kursen..men jag var tvungen att skriva testet och få stämpeln i boken för att ens få påbörja skepparkursen 21.gif\

 

Dokumenterad erfarenhet blir väl typ: godkänd förarbevis-examen eller högre nautisk kompetens i blå boken http://www.nfb.a.se/

 

Tror inte (och tycker/hoppas att det inte ska vara möjligt) att det finns en skuggan av en chans att kompisen intygar att xx haft båt sen urminnes tider och således ska få ett kort utan någon som helst kontroll.

 

Har man haft båt och använt den i minst två säsonger så bör man klara de väldigt låga kompetenskrav som förarbeviset innebär..om inte..så ska man inte vistas på sjön!

 

Din lilla kostnad för interaktiv kurs för förarbevis kommer du att ha igen direkt i ökad trygghet, ingen tvekan om det 21.gif\

 

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 07 september 2007 | 20:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt många som har helt fel inställning till förarintyget (som det egentligen heter): Många vill ha förarintyget för att i första hand glassa med, en del tar det för att man då kan få en billigare försäkring, en del tar det för att man ska ha det hela avklarat i händelse av att (när/om) båtkörkortet införs. Det självklara vore ju att man i första hand pluggar in förarintyget för i första hand själva kunskapen som sådan. Att man sedan får det andra som bonus är bara bra, men hos många är det själva lappen som de pluggar inför medan kunskapen då blir en bonus. Det är är ibland lite omvänt alltså och det är skillnad på det! Du verkar ha rätt inställning tycker jag och det är roligt att se ditt resonemang!

 

Om du tar förarintyget nu så kommer det med nästan all sannolighet att räcka för att det ska räcka även till båtkörkortet. Du kommer alltså med största sannolighet inte att behöva betala mer studier för båtkörkortet om du har läst in Förarintyget, men du kommer hur man än vrider och vänder på det antagligen att behöva betala en viss liten avgift för själva lappen. Alltså en viss tillverkningskostnad av kortet. Det är en summa som man antagligen inte kommer ifrån hur man än gör. Men dina kunskaper som du får av att ha pluggat in Förarintyget kommer att räcka till att slippa dubbla kostnader törs man nog säga. Att kunskaperna av ett Förarintyg sedan inte räcker till i praktiken på sjön är en helt annan sak. Till de inlästa kunskaperna så krävs det lång praktisk övning i verkliga livet ute på sjön. Har man inte denna kunskap/erfarenhet så är det bara att ge sig ut för hur ska man annars lära sig? Och det är ju det som du vill och ska också. Alla är vi nybörjare på olika sätt. Jag är det än och kommer nog så att vara i många år till! Lycka till med både Förarintyget och båtlivet!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kunskapen, eller kostnaden för att få kunskapen, är naturligtvis inte bortkastad. Bra med en teoretisk bas när du sedan ger dig ut för att praktisera. Oavsett om körkortet blir obligatoriskt eller ej...
 
Medborgarskolan använder den här http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=916316485X som kursmaterial. 

 

Senast ändrad av ulfa | 07 september 2007 | 21:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa, lära mig att navigera var ju grundtanken, för innan jag nu köpt en riktig båt så är min erfarenhet av båtlivet svärfars 4,60m Crescent roddbåt med en 6hk Suzuki....  Förutom att jag provkört någon kompis styrpulpet ute i farled några gånger. Så kursen ser jag som något nödvändigt för att jag ska få ut mesta möjliga av båtlivet - för det är verkligen något jag ser fram emot. Det ingår dessutom en dags Praktisk förarkurs från marinan där jag köpt båten, där jag med en handledare och den egna båten ska få öva på en del praktiska moment som att lägga till och även lite enkel navigation. Och då jag är lite av en fack-idiot när jag väl ger mig på något nytt så ska inte det där med att aktivera hjärnan vara något problem - problemet är snarare att jag oftast vill veta/kunna allt nytt på en gång. Visserligen en bra motivation....

Har ju lagt ner i stort sett all ledig tid sedan maj på att läsa tester av båtar och åka runt och kika, samt spendera åtskilliga timmar framför datorn här på Maringuiden! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en båt, köp en dyr fin båt.

Då blir man tvungen att tänka efter både två och tre gånger var man kör och hur man bör lägga till. Man övar även på mindre trafikerade ställen, då det blåser mycket lite och lägger i början till vid helt tomma bryggor.

 

För inget sådant får du lära dig på en navigationskurs och ännu mindre troligt vid självstudiekurser, utan där är det teori som gäller.

 

När man sedan övar på egen hand och gått eller inte gått en kurs så förstår man vikten av att läsa sjökort och ge sjutton i att chansa på att det kanske går att köra över utsatta grund osv.

 

Inse bara hur pinsamt det är att gå emot och skrapa fina båten eller sätta fina motorn rakt i ett stort grund.

 

När det gäller sjön så är det ödmjukhet och hänsyn som sätts högst upp och att man lyssnar på andra som kanske vet mer än man själv vet. Finns alltid nått att lära även om man haft båt i 20 år.

 

Och när det gäller säkerhet så borde alla ha så pass mycket själbevarelsedrift att man ser till att ha flytväst, inte gå ut när det blåser kuling, berätta för anhöriga vart och när man ska vara tillbaka mm.

 

 

Det där med förarbevis och körkort har tidigare diskuterats massor och forfarande finns ingen koppling till verkligheten. Anser du dig behöva hjälp med teoretiska delarna för sjön så är en kurs säkert jättebra men det är inget körkort. Däremot så finns det utbildningar där man får lära sig köra båt på riktigt. Bara att söka efter på Internet så hittar du säkert flera.

 

Har anmält mig till en kurs vilket ska bli intressant då det kan finnas något som jag missat som kan vara bra att kunna.

 

mvh Roland

Min första var splitterny fin båt.

 

 

 

Senast ändrad av Ringhede | 08 september 2007 | 10:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa - precis som du skriver, Ringhede, så är det givet med stor ödmjukhet och försiktighet i börja. Jag räknar med att nästa sommar blir en enda lång privat kurs för mig och sambon att lära oss handskas med vår nya, fina båt - det är ju trots allt, precis som du skriver, inget man läsa sig till hur båten driftar, tar vågor etc. Endas mååånga timmars praktiskt handhavande som kan ge de erfarenheterna! Men som sagt - det känns underbart att jag har gett mig in i ett helt nytt liv - båtlivet! Som jag är övertygad kommer att ge mig mycket som hobby och fritidsintresse, både glädje och trevliga stunder, men säkerligen också vånda över första repan och andra trista saker som kommer....

 

Och tacke vare det här forumet och alla (oftast!) bra och seriösa inlägg har redan gett mig mycket ny teoretisk kunskap under den här sommare. Tack alla vänliga själar som delar med sig av sina erfarenheter.

 

/ Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folkuniversitetet har en kurs som heter praktisk manöverkurs. Jag gick den för ett antal år sedan och man fick lära sig många praktiska tips vid tilläggning med mera.
 
...dessutom ger kursen en stämpel i den lilla intygsboken :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade bestämt mej att aldrig kommentera nåt mer på denna sida efter alla påhopp jag fick sist men kan inte låta bli eftersom detta berör det ämne jag skrev om.

Kolla www.sjuplus.se

Jag tog förarbevis med detta material inför denna säsong och kan inte annat än säga att det finns inget enklare sätt.

 

Tack för ordet

 

Hejo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har införskaffat Sjöassistans interaktiva DVD-kurs. Den är indelad i 10 kapitel, tror jag. Sedan finns ett Praktik-paket att köpa till med övningssjökort, transportör och passare. Har suttit sammanlagt 2 timmar med detta nu i helgen. Och jag måste säga att sättet att kombinera ren kortvstoppning med övningar på PC:n känns som ett tilltalande sätt.

 

Och Hejo - jag är ju rookie här, varit med sedan i våras, men jag kan hålla med om att man kan få en del konstiga svar eller vad man nu ska kalla det.... Man kan ibland undra hur det är fatt med en del folk?

 

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert vara bra med en interaktiv kurs om den upplägget och pedagogiken är bra på den. Vad man missar är möjligheten att diskutera och ventilera olika infallsvinklar med en lärare i respektive ämne och händelse. Att kunna bolla saker och ting ur flera aspekter. Det är lite synd, för det kan ofta ge minst lite mycket som själva utbildningen i sig. Ofta är det rätt nyttiga kunskaper man får den muntliga vägen om man kan sätta det i direkt samband till var någonstans man är i kurs-boken. På det sättet får man ut lite mer om sådant som inte står i böckerna eller i en interaktiv kurs. Men för att det ska bli både rätt och bra så ställer det naturligtvis en del krav (och ansvar) på läraren som ger de muntliga svaren. Men en interaktiv kurs är säkert en mycket god början och är ju i varje fall en bit på vägen.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är som sagt en början, och om tiden räcker till - förutsatt att det blir en grupp i närheten på något av studieförbunden i vinter - så tänker jag mig faktiskt en riktig kurs med handledare av kött och blod....

Men annars får det räcka med min interaktiva, det ger ju i alla fall grunderna, för enligt min mening så ÄR teoretiska kunskaper basen i det mesta innan man ger sig på det hela i praktiken. Säkert ingen skillnad med båtar. Om jag bara skulle åka ut och åka så vet jag ju fortfarande inte vem som har förkörsrätt etc. Jag är ju inte en sån lyckost som växt upp på sjön som många andra, så jag har ganska stor respekt för det här med att ge mig ut i skärgården. Jag har desto större erfarenhet av fjällfiske i strömmande vatten, och även en del i kalla fjällsjöar med båt, så respekten för vattnet finns. Det är makalöst vilka strömmar som finns i några av våra insjöar i Lappland....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gick jag medborgar skolans kurs för förarbeviset för nåt år sen

å då va vi ute på praktiska övnigar en hel dag...alla skulle navigera

å göra en manöverbord manöver samt lägga till å lossa från en brygga. Va enligt läraren oblgatoriskt för å få stämpel i boken.Samt teori provet dårå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja på Hejo!
Tack för tipset. Såg på Blocket om Båtkörkortsfilm och kurser.
Klarar nog mej under tusenlappen inklusive övningskortet, kort1 och sjötrafiksföreskrifterna. Passare och transportör hade jag redan.
JonnyK 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej roddarn, håller med dig om att en kurs är bättre än bara lära sig allt via en CD, men....

jag gjorde både och, CD´ n är väligt bra och förklara även en del. Själva kursen var bra i början, men jag visste efter 6 timmar nästan mer än läraren. Han var väl en gammal praktiker, som berättate stolt att han körde dyra båtar Göta kanalen upp och ner. Men han gjorde många missar. När man ifrågasätte honom, blrv hsanlitet sur, fasten det gick ofta att överbevia honom med hjälp av Kort 1 eller liknande. Min sambo lämnade kursen efter halvav tiden pga protest. En snäll kille men oduglig lärare.

Men ändå har jag uppskattat kursen, framförallt pga av diskussioner om olika problem.

Det skulle ha räckt med den interaktiva kursen, men jag tyckte det var en perfekt komplement.

Och sedan går det som med allt annat, den lilla grunden är lagd och sedan ger övning färdighet.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liten stickfråga här angående Roddarns påstående (som jag för övrigt helt håller med om) att förarintygskunskaperna inte är tillräckliga på sjön. Jag har 3 säsonger på sjön och ett förarintyg och känner mig ändå ganska så otillräcklig. Jag menar, i fint väder och kända vatten är det ju inga problem men det är ju inte heller de situationerna som är potentiellt farliga. Jag har iofs varit ute i okända vatten med i år utan några bekymmer men..tja.. begriper någon vad jag menar? smiley-embarassed.gif\Jag tycker inte att jag egentligen lärde mig nåt alls på förarintygskursen som jag inte redan kunde och undrar lite: Känner ni som gått Kustskepparen att den kursen gjorde er till bättre båtförare? Kort sagt: Kan ni rekommendera den kursen? Eller är det helt enkelt så att endast erfarenhet duger? Har jag nytta av kustskepparn när jag inte avser att köpa en båt längre än 12 meter och bredare än 4 (eller var nu gränsen går igen)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror så här om både Förarintyget och om Kustskepparintyget:

Det är jättebra att ta båda för ju mer man lär sig (vad det än må vara) desto mer förkovrad blir man, men det i sin tur gör ju att man också ser saker och ting på ett helt annat sätt än om man inte kan så mycket. Titta bara hur det var när man som ung...kanske 18-20 år...tog körkortet för bil. Då hade man ett synsätt som sedan förändras både med ålder, livserfarenhet, och erfarenheten/kunskapen av att vistas ute rent praktiskt i trafiken. Förarintyget och Kustskepparintyget tror jag är en bra bas att stå på. Den här basen är därför en bra gundförutsättning för att sedan utveckla det hela genom den praktiska erfarenheten och träningen man får genom att vistas ute på sjön.

 

Visserligen så är det ju också så att man har olika slags kunskapsbehov i olika situationer. Exempelvis är det kanske inte lika viktigt att veta vilka utmärkningar en fiskebåt använder när den fiskar om man bara kör sin båt på Järlasjön i Nacka som när man kör ute vid kusten eller till havs. Men om man ändå skaffar sig den här kunskapen så får man en vidare syn på väldigt mycket annat som hör båtlivet och sjömanskapet till. Våld föder våld heter det ju. Jag tror att man helt enkelt tänker mer sjömansmässigt ju mer man lär sig som har med det här att göra. Det är sådant som då kan hjälpa till att ytterligare bli lite mer sjöman i hela sitt beteende på sjön. Vyerna vidgas i takt med att kunskapen ökas helt enkelt, och det påverkar hela ens sätt att vara på sjön. Det finns mängder av sådana exempel,men här är ett bara för att dra till med något: 

Om man vet bara det allra mest grundläggande hur en båt uppför sig i vattnet så vet man att man kan spara bränsle om man kan trimma upp fören lite så att man får mindre våt yta. En enkel vetskap men som påverkar ens beteende. Innan man visste om detta så tänkte man kanske inte ens på det här, men så fort man lärde sig denna enkla ABC-lära så blev en helt annan körning. Det är samma sak med de teoretiska kunskaperna. Tänk hur begränsad man skulle bli om man inte vet vad som är babord och styrbor och inte visste ett smack om väjningsreglerna! Enkla små kunnskaper kan göra susen och då menar jag inte enbart för säkerheten utan för hela upplevelsen av båtlivet. Våld föder våld....kunskap föder ännu mer kunskap och det i sin tur föder en större frihet och trygghet.

 

Kontentan är att jag tveklöst tycker att kan ta även Kusteskepparexamen även om du så bara kör en roddbåt! Kunskapen kommer du att få användning för. På ett eller annat sätt och om inte direkt så i varje fall indirekt. Vad som spelar in oerhört mycket för hur pass mycket en kurs ger är inte om det är Förarintyget eller Kustepparintyget i sig. På dessa är det nog inget större fel på. Dessa är ju trots allt bara grunskkurser med de nödvändigaste grundkunkaperna. Däremot är lärarens egna kunskaper, erfarenheter och inte minst pedagogiska läggning väldigt avgörande för hur pass väl en kurs slår ut. Ens egna intressen och öppenhet/mottaglighet betyder också en hel del. En kurs med en dålig lärare ger naturligtvis inte lika mycket för kursdeltagaren som när han/hon har en bra lärare. Men jag tycker att man ska lära sig så mycket som möjligt. Att gå även om läraren inte är den bästa är inte helt fel i alla fall. Hellre det än att bara stå där tycker jag, för alltid ger det något. Kanske mer än man trodde innan. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser själv en interaktiv kurs som kostar dryga tusenappen inkl. material.Ett stort antal övningsprov ger en fingervisning om hur mycket man har lärt sej och när det är dags att kontakta en examinator och skriva provet. Ska skriva om några dagar, men det ska nog gå bra. Kursboken är Fritidsskepparen av Sten Ramberg, och om man vill kan man fortsätta att läsa in teorin för Kustskepparen i samma bok - lite överkurs för förarintyget men bra att kunna. På längre sikt borde det självklart vara obligatoriska praktiska övningar i båt för att få båtkörkort, men det lär väl vara svårt att genomföra i dagsläget. Gjorde själv värnplikten so signalist i flottan, men det var urminnes tider sedan - låg faktiskt på jagare, om någon kommer ihåg den typen av flytetyg. På den tiden lärde man sig utprickningen genom ramsor som svart och slät i syd och väst, röd och rusk i nord och ost, men det gäller ju inte längre och dessutom så var det lite svårare förr, då prickarna ändrade utseende när farleden svängde. Idag är det åtminstone logiskt. Hur som helst med det - lycka till med båten och förarintyget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo, tack för det!

Har ju suttit och tragglat lite nu, med min interaktiva kurs.

Och ju mer jag lär mig, desto mindre känner jag att jag kan som man brukar säga! Men det är helt klart intressant. Får se vad fortsättningen blir sedan, för till skillnad mot vissa andra här på forumet så tycker jag att teoretiska kunskaper allt som oftast är en förutsättning för att saker och ting även ska fungera i praktiken - dock inte sagt att jag kan köra båt bara för att jag lärt mig väjningsregler etc. Det behövs ju mycket praktisk träning och erfarenhet också!

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst behöver man träning.

 

Jämför det med att läsa en bok om hur man skaffar barn.

 

Eller cyklar

Eller simmar

 

 

Men övning ger ju färdighet sa Don Juan.

 

 

 

(var nog någon annan som sa det, men men)

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Håller med Dig!

En förutsättning är ju att man kan reglerna som gäller och så får man hoppas att dom man möter både kan och följer dom. Övning med egen båt på behörigt avstånd från farleder och andra båtar är bästa receptet. Glöm inte de övningar som har med säkerhet att göra. In och ut från kaj kan Du öva med hjälp av en rad med förankrade bojar eller fendrar som kan utgöra kajkant. Är Du inte seglaren, som absolut vill segla in, utan har motorn till hjälp så passa boj- och fenderlinor. Den kajen skadar inte båten för övrigt.

Det bästa råd jag kan ge är att ta´ de´ lugnt och tänk på att farten på sjön  och på vägarna är den som ställer till värst olyckor.

JonnyK

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...