Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jelo

Seg start av MD7B

Rekommendera Poster

Hallå ute i vida världen.

Jag har en sötvattenkyld MD7B som startar snällt men under tomgångsvarv och den vill inte svara på gas utan då lägger den av.

Får den gå på tomgång i cirka 5 minuter då börjar den svara på gaspådrag men väldigt segt och efter cirka 10 minuter när den börjar bli varm så  svarar den bättre. 

Den går bra och orkar hålla den fart som den gjort förr alltså ingen kraftförlust.

Rådfrågade en Volvoverkstad som säger att den troligen börjar bli slut i kannringarna så det är därför den går bättre när den blivit varm för då blir den tätare och kompressionen ökar.

Är det ngn som har en lösning eller ngt förslag?

Renovering eller en ny motor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det där känner jag igen. Jag hade ungefär samma problem med en MD6A i min förra båt. Vad jag kommer ihåg så var den kraftlös i början, men den la inte av vid pådrag, utan bara kraftlös. Ett tips jag fick från VP var att öka lite på maxmängdsskruven på insprutningspumpen. det hjälpte, men på fullgas blev det svartrök ur avgasröret, men det avhjälps genom att dra av lite på gasen. Ett annat tips, också från VP, var att kolla ventilspelet gjorde även det och sedan kom inte problemet tillbaka. 

MD7B är ju i grunden samma motor som MD6 men ngt större cylinderdiameter och Bosch istället för CAV insprutningspump. I min nuvarande båt har jag en MD7B som går problemfritt.

 

Senast ändrad av winga750 | 04 september 2007 | 19:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt ett försök men den släpper ut mer olja ur insugsdämparen än den gjort tidigare vilket Volvoverkstaden tog som ett bevis på att kannringarna kunde vara dåliga.

Man kanske skulle ta o mäta kompressionen men det kräver ett instrument som man inte har och hur gör man det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ge en viss indikation på otätheten om du vrider på svänghjulet. Går det lätt att få kolven förbi kompressionsläget så är den otät. Känns det ett distinkt motstånd när du vrider den rättt långsamt så är den nog OK.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommer olja ur insugningsdämparen verkar det tyda på otäta kannringar, men då borde motorn vara tjurig att starta eftersom en diesel tänder av kompressionen. Om du lossar på slangen från ventilkåpan till insuget kan du se om oljan kommer den vägen, är det otäta ringar så blåser det ur slangen också. Men titta på ventilspelet, det är lätt gjort. Du behöver varmköra, ta bort ventilkåpan och mäta ventilspelet med ett bladmått. spelet skall vara 0,30 mm på både insug och avgas. Om du vill kan jag skicka en kopia ur gds-handboken som pdf-fil om jag får din e-mail adress. Om du måste byta kannringar blir det mer jobb, med lönar sig nog om motorn är i bra skick i övrigt. Det sägs ju att MD7 är i det närmaste outslitlig om den får bra underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Har provat att vrida på svänghjulet och det gick väldigt lätt och det har i stort sett kommit olja ur varenda skarv som finns på motorn så jag bestämde mig för att lyfta ur motorn så den ligger i garaget här hemma nu. Har kollat med en mek och fått en ungefärlig prisuppgift på 30-40 000 kr för en helrenovering så tankarna börjar nu gå åt att köpa nytt.

Man kan ju få en skaplig diesel från 45000 (Sole) eller en Beta för 55000 båda med adapter för 120s drevet eller en med drev (Lomabardini) för 70 000 (de ger 10 000 för inbyte av den gamla) vilket blir 60 000.

Så nu är man i valet och kvalet men som läget är just nu så lutar det nog åt en ny motor.

Är det ngn som har en åsikt om nämnda motorer?

 

Janne

 

Senast ändrad av jelo | 18 oktober 2007 | 00:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ägna några timmar med att skruva isär motorn och se hur den ser ut inuti.
 
Bra att ha sett de olika delarna. Kunskaperna kan komma till pass nån gång i framtiden när du sitter på en öde ö utan fungerande motor. Bättre än alla teoretiska kurser hur man byter olja och filter. När det väl händer något så står man sig slätt utan autoriserad verkstad.
 
Som resultat kanske du också får en motor som fungerar eller några delar som du kan sälja.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får du en länk till komplett verkstadshandbok. Den behandlar MD7A, men skillnaden lär bara vara att MD7B har en annan insprutningspump som gör att effekten ökat till 17,5 hkr pga av högre varvtal. Om du skall byta motor tror jag det är klokt att använda gamla drevet om det är i bra skick. Dom brukar hålla flera motorer ut. Då slipper du en massa plastjobb med att anpassa ett annat drev. Du kan troligen behålla gamla propellern om du väljer en motor runt 17 hkr vid 3000 rpm.

http://www.ankan.nl/download/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop.pdf

 

/Karl-Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...