Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hans1

Johnsson 35hk -79

Rekommendera Poster

Vad gissar ni på för fel när motorn går liiite oregelbundet vid körning? Jag kör väl alldrig under halv gas men därifrån och upp till fullfart höjs och sänks varven liiiite,(100-200varv) hela tiden. Tändningen är kollad och till och med bytt CDI-box. Förgasaren och pumpen är nerplockade in i minsta detalj och rengjorda minutiöst. Den startar och går hur fint som helst men jag retar mej på den liiite oregelbundna gången, är det spegelblankt på sjön så känner man tydligt hur den ökar och sänker.Den har haft dom här hyssen för sej sen jag köpte den för ca:8 år sen.

Ps. det hjälper inte att pumpa i blåsan heller, vad gör man???

 

Senast ändrad av Hans1 | 03 september 2007 | 02:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma symptom på min Johnson 20 -76. Min tappar dock ännu mer i varv än din. Hoppas någon har en idé om vad det kan vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv har funderingar på om förgasaren inte jobbar/förgasar bensinen ordentligt, men som sagt, tips och ideer mottages gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som om motorn inte får tillräckligt med bensin i alla fall.

Det är bara vid högre varv som den börjar lägga av... Ett annat fel det kan vara är att den får tjyvluft någonstans.

 

Har ni kollat bensinpumpens membram.. en liten gummiduk.

Där kan det bli sprickor och hål som kanske inte syns direkt

vid första anblicken.

 

Sen kan det vara sprickor i slangar så att den får tjuvluft.. är de gamla?

 

Hade ett liknande problem med min motor, men det var så dumt som

att jag hade vänt pumpblåsan åt fel håll.

 

Senast ändrad av Daniel_B | 20 januari 2008 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpmembranet är bytt, förgasaren är rengjord flera gånger och allt ser helt perfekt ut. En liten tanke har jag haft på bränsleanslutningen till motorn, där KAN den dra tjuvluft men den ska jag byta till sommaren men är det inte det så vet jag inte vad jag ska hitta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma sorts problem som beskrivs i inlägget (från 2007) på en johnsson 35 HK från sent 70 tal. efter att rengjort, bytt slangar, pumpat med blåsan under gång etc utan effekt bytte jag till en trycktank som jag visste fungerade. Plötsligt var det en helt annan motor! Den varvar ur ordentligt och känns överlag piggare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se däär,,, jaha kanske jag måste kolla igenom tanken så jag inte har felet där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är felet konstaterat efter mycket om och men Skrattande,,, motorn får för lite bensin. Med konstant fart runt 3/4 gaspådrag satt jag och började laborera med choken på motorn, jag drog den snabbt ut och in några gånger och varje gång så piggnade motorn till ordentligt så den går för snålt. Jag har kört den med varvräknare också och den ökade och sänkte mellan 4 och 500 varv, man missbedömmer tydligen ganska lätt Skäms trodde inte att det var så pass mycket. Nu blir det till att hitta ett större munstycke till motorn, är det någon av er som vet vad orginalmunstycket heter? Dum som man är så har jag inte skrivit upp det när jag har haft isär gasaren tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, tack för infon wanmar. Jag har nyss kontaktat Marin-Chopen i Älvsjö och fått tag i ett 61D som jag tycker borde räcka till, det blir till att testa.



Senast ändrad av Hans1 | 21 juni 2010 | 11:05



Senast ändrad av Hans1 | 21 juni 2010 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...