Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bohj

Aktermast

Rekommendera Poster

Jag har byggt en båt med masten i aktern. Den finns på min hemsida www.nogg.se/bohj. Den fungerar bra och jag undrar varför det inte finns fler sådana båtar eftersom det är många fördelar. Beror det på att båtkonstruktörerna är konservativa eller dåligt med nytänkande. Det borde finnas båtbyggare som är intresserade att utveckla båttypen. Finns det någon som känner till flera båtar med aktermast.

post-29037-1394235207,0829_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju kreativt ut!
 
Men har du tänkt på att masten gärna vill böja sig framåt i lite hårdare vind? Du får ordna med en ordentlig akterpeke för att få masten att stå upprätt när det brallar i.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har för mig att jag har sett något liknande, kanske på 70- eller början av 80-talet. Någonstans i bakhuvudet ligger Elvström motorseglare, men jag hittar den inte på nätet. Tror att den hade ett minimalt stor-segel också.
Det krävs rejäla winschar med hela segelytan i ett segel, men det kanske kan göras självskotande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde faktiskt något liknande 1975, av en Yak-jolle en rundstav spinnakerstagsegel från vår 28-fots segelbåt och lite snören. Mastfoten satt visserligen mitt i båten men idén var ganska lika.
Under båten satt en plywoodbit som köl, stagad av snören till årtullarna.
De två sexåringarna på bilden kunde faktiskt kryssa med den (Lys 0,....)
Det behöver inte bli så dyrt att segla. 

post-11116-1394235207,5101_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelarna med aktermast är att man har båten fri från bommar, stag mm. Den är lätt att segla ensam. Vi kan segla 6 personer i denna lilla båt. Masten kan man luta bakåt för att få större segelyta och styrka, man kan även ha ett fiolstag akterut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det finns också nackdelar. Hur beter sig t ex seglet på undanvind? Fördelarna du beskriver med t ex att det saknas bom finns på flera andra bomlösa riggar, men de har ochkså nackdelar när det gäller segeltrim.

 

Det jag främst undrade över var hur fördelarna ser ut mot t ex en traditionell jollerigg, dvs en ostagad mast i fören med endast ett segel? Förutom det att din rigg saknar bom, men det är ju inte omöjligt att plocka bort den med de nackdelar som medföljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fungerar bäst på undanvind. Jag funderar på att sätta dit en vingköl i fören ( höj och sänkbar ) för att få den att kryssa bättre. Det går inte att jämföra med en jolle eftersom båten bör skalas upp till dubbla storleken för att kunna användas i alla hav och väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brian Eiland en av USA´ s bästa båtdesigners skrev bl.a. när han sett en bild på min båt.: That was an extreme aftmast. Hans båtar finns på www.runningtideyachts.com/sail .

 

Senast ändrad av bohj | 04 september 2007 | 20:16

 

Senast ändrad av bohj | 04 september 2007 | 20:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, med risk för att vara taskig då:

Tror att anledningen till att din rigg inte används oftare är för att det är en tämligen ineffektiv konstruktion. Orsakerna är flera, men främst är det beroende på att du med en bomlös rigg saknar möjligheten att kicka seglet på undanvindar (det är därför fockbommar typ Hoyt och liknande börjar bli mer populära), dels får du ingen spalteffekt då du bara har ett segel vilket skapar mycket av farten på vindar för om tvärs.

 

Andra alternativa experimenriggar utan bom och med ett segel samt ostagad mast kan vara t ex Ljungströmriggen, men det finns garanterat fler exempel genom historien.

 

Men det är kul att du testar nytt, inte fastnar i gamla hjulspår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju inte någon konventionell styrenlåda utan det är ju en prototyp som måste utvecklas. Jag funderade på Ljungströmsrigg men den blev för ostabil. Jag tänkte utveckla båten genom att skala upp den till dubbla skalan med dubbla förstag och rullsegel typ wishbonerigg. Eftersom masten aldrig är ivägen för seglen tänkte jag ha en fackverksmast (typ telemast) och eftersom båttypen är stabil kan jag ha en högre mast än normalt. Den skulle även luta bakåt för att få större segelyta och motverka framåtböjning. Det skulle bli en snabb båt i klass med de snabbaste trimaranerna.

 

 

 

Senast ändrad av bohj | 07 september 2007 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt in en Cyclone rig på min hemsida. Den är liknande min fast jag har katamaranskrov i aktern vilket gör den stabilare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojh, du skriver:

Det skulle bli en snabb båt i klass med de snabbaste trimaranerna.

Vad baserar du det på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dels är det ett lätt skrov. Det finns inte någon tung blyköl att släpa på. Vid hög sjö och hård vind finns risk att läskrovet skär ner på en katamaran eller trimaran och välter framåt. Detta undviker jag med mitt skrov. Dels kan man ha högre rigg och mer segel på min båt eftersom masten kan stagas bättre och byggas som ett fackverk, vilket inte går på en vanlig rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som sett en Wishbonerigg eller Cyclonerigg hur dom seglar.

post-29037-1394235218,4349_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit upp båten. Den har fungerat bra. Det enda problemet har varit utombordsmotorn. Det är ju bara smäck finns det ingen som fungerar i alla väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det här gick?

Finns denna fantastiska skapelse serieproducerad nu och går att köpa? 

🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Någon som vet hur det här gick?

Finns denna fantastiska skapelse serieproducerad nu och går att köpa? 

🙂

Ta det lite lugnt!

Det tar ofta lång tid från idé till verklighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta tankar å ideer.

Ingen som har tänkt på Thallatha? Han har masten i sittbrunnen å seglar mest på genuan.

Katamaranskrov i aktern? Bara där? Nyfiken på hur det ser ut.

En ruskig Prick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...