Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Code24

Drevet Försvann!

Rekommendera Poster


Hej på er, var ute och körde i lördags och gick på grund.Så nu ligger underdelen och min fina rostfria propeller på Mälarens botten.Tänkte sätta på ett nytt drev.Vet någon hur man kan kolla utväxlingen? Har en 25 fots powercruiser på ca 2,4 ton. Det är ett volvo penta SX cobra drev.Har någon ett till salu är jag intresserad.Överdelen sitter kvar på båten.
//Regal 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du gick på grund? Då kan det väl inte ligga på så djupt vatten?

Kanske propellern kan räddas om inte drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Latitud Longitud ? Vi är många som snurrar i Mälaren utan att ha något vettigt att göra. Någon kanske åtminstone hittar din propeller... Så att du kan få tillbaka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela Stockholm är ett förrädiskt skär som bör undvikas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du har ett annat försäkrings bolag än vad jag har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolag.... Har svenska sjö. Dom vill ha 35000:- i självrisk avskrivning på delarna relaterat till ålder. Om båten sjunker eller blir stulen så har man väl nytta av försäkringen. Vid en skada får man tyvärr bita i det JÄTTE sura äpplet.Tack gode gud för dubbla länspumpar (tror jag)
Ta det försiktigt därute.
// REGAL 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen dyk-kompis som kan dyka efter drevet?

Propellern måste ju vara värd ett antal lusentappar...

Kan tänka mig att dykare tycker det är spännande att leta, och får dem betalning för det så blir det än mer intressant.

Sedan återstår bara frågan om propellern är oskadd där den ligger?

 

Lycka till!

 

/Steinar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det formulerat i vilkoren? Jag körde på grund i fjol, dock ej med drev, men proppen totalförstörd. Jag hade en i reserv så Svenska Sjö betalade lyft på varv och arbetet, jag använde min reservpropp och det kvittade dom mot självrisken (2000:-) så det kostade inte mig en krona.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag håller med, byt bolag, råkade ut för samma sak för ett par år sedan, där både drev och propp gick åt fanders, rep. kostnad ca 50.000 moms.

Det kostade mig 2.000.- i sj.risk.

 

 

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten försäkrad i Svenska Sjö. När jag tecknade den hade jag glömt att ange skrovnummret. Efter ett tag kom det ett brev där jag uppmanades att komplettera uppgifterna. Jag hade betalt premien och allt verkade lugnt tills jag läste 1.3 i villkoren. Då fick jag bråttom att skicka in skrovnummret

 

1.3 Båten är försäkrad då fullständiga erfordeliga grunduppgifter kommit Svensla Sjö tillhanda. Du skall också lämna de kompletterande uppgifter som Svenska Sjö efterfrågar. I avvaktan på fullständiga uppgifter är din båt tillsvidareförsäkrad, dock med en självrisk om 50% av skadebeloppet vid alla skador utom ansvar 

 

Senast ändrad av FinnSpeed | 03 september 2007 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tecknade förs. så uppfattade jag det som att självrisken var 10% på skadebeloppet, INTE på försäkringssumman. Båten är försäkrad till 350 tkr.

Därav 35000:- i självrisk.Det finns ett antal olika nivåer på försäkringen.

Ska defenitivt byta försäkring nästa säsong.

Mvh: Code24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tecknar en lågpremieförsäkring är självrisken 10% av försäkringsvärdet (framgår tydligt på deras hemsida) och detta är då ett medvetet val man gör för att halvera premien. Om du hade haft normalpremie hade din självrisk varit 3500kr, inte mycket att bråka om.

 

Jag förmodar att andra bolag har liknande upplägg vad det gäller premie kontra självrisk. Vid dom jämförelser jag har gjort (normalpremie) har Svenska Sjö legat bra till premiemässigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du hittat någon billigare och bättre försäkring då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...