Jump to content
Tuesday 21 May 2024
Sign in to follow this  
Gutterslut

Vilket är den bästa märket på utombordmotorer egentligen?

Recommended Posts

 

Jag har bara haft motorstrul, ända sen jag var 10 och fick min fick min första båt... Jag har säkerligen avverkat 7 motorer på 8 år, då pratar vi 80-talsmotorer på runt 25 hk.

 

Men, förra sommaren köpte jag en motor som har gått helt felfritt hela tiden, och jag har åkt hyffsat mycket med den och han som hade den innan har kört med den dagligen året runt sen 00, därav fick jag den billigt. Det är en 20 hk Yamaha från ca 95 och jag är helt förbluffad över hur bra den går...

 

 

Så till min fråga, av erfarenhet, vilket är det bästa märket?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Största felet i bilvärlden brukar vara skit bakom ratten, troligen detsamma i båtvärlden,  att din motor gått felfritt kan bero på att den dels används flitigt och att ingen hand ännu lagts på den, så alla motorer är nog bra men onödigt skruvande kan ställa till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, jo det är klart, men vafan, har alla mina motorer jag haft innan varit skruvade?

 

Hade en Crysler 15 hk en gång(har den iofs kvar) och det var det värsta jag haft, den lät jättemycket, den drog överdrivet mycket bensin och den pajade jämt och ständig. Var det inte någon sketen tändspole så var det någon äcklig bladventil eller liknande... jag mår illa bara jag ser en sån.

 

Men det är väl så att om man bara servar motorn som man ska och inte plågar den så ska den väl gå.

 

Men, vissa märken och modeller måste väl vara bättre än andra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

motorerna har utvecklats en del sedan 80-talet. Chryslern du nämnde är väl från 70-talet?

Dagens motorer är enligt min åsikt mycket tillförlitliga och tål mycket omild behandling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cryslern var från 81 tror jag...

 

Jo, brorsan hade en 35 hk Mercury från ~85 och sist jag använde den för 3 år sen var det något i en förgasare som strulade, sprejade in nån sprej jag fick rekomenderad och den funkade utmärkt och har inte krånglat sen dess. Min melodi när det gäller att mecka iaf!

 

Varför gillar du Mercury då?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Tycker jag med och på gammal båt ser gammal motor snyggast ut

post-15930-1394235206,1533_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Nu blir man väl köl(eller drev)halad när man som seglare ger sig in i den här diskussionen, men inte f-n skall man fega ur. I mina ögon är Honda den utan tvekan bästa utombordaren för tillfället. De har aldrig tillverkat några halvdana 2taktare utan har hela tiden hållt 4takts fanan högt och hela tiden förfinat tekniken. Deras motorer kanske inte är billigast(snarare dyrast)men går som en dröm. De är välbalanserade och tysta.

 

Och som kommentar till Rutgerssons påhopp på Chrysler vill jag bara säga att visserligen är deras utombordare knappast de bästa man sett på marknaden, men bilar som gett rejäla avtryck i historien har de i alla fall lyckats tillverka. Man skall kanske inte gå så lång tillbaka som till Airflow modellen men även Chrysler 300 från 50talet är bilar som inte var annat än rena underverken för sin tid. Att Chrysler dessutom har producerat ett antal motorer som än idag anses som bland det bästa bland alla amerikanska muskelvinklar tycker jag talar för att de trots allt har/har haft ett visst berättigande. Har man någon gång sett, eller ännu hellre lyssnat på och kanske rent av kört en bil med en Hemi 426 cu.in V8 så tror jag inte man helt spolar Chrysler som företag.

Men som sagt deras utombordare ses väl idag som ren skräp! Men inte tycker väl någon att Volvos utombordpärlor från 70-80talet är något att placera på kvaliténs högaltare heller?

 

med hopp om fler roliga produkter från Chryslerkoncernen. Kanske någon ny Viper eller annat skoj.

 

Mvh

Mats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla har vi nog våra egna favorit-märken... men vilket som är bäst får man nog betänka olika modeller och storlekar..

Ett märke kan vara superbra i storleksklass 90hk medans de gör skrotmotorer i 10-20hk klassen.. Andra märken kan det vara tvärtom med..

 

Nyckeln till att ha en felfri motor är nog underhållet.. sköter man motorn ordentligt och använder kvalitets material när det gäller reservdelar och oljor.. så håller nog motorn längre och blir mer felfri oavsett fabrikat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Om man med bästa motorn menar den mest driftsäkra och som drabbas av minst haverier tror jag att det är en tvåtaktare med förgasare av japanskt ursprung.

 

Japansk därför att japanska prylar oftats håller mycket hög teknisk kvalitet och tvåtakts förgasarmotor för att det är en enkel och beprövad motorkonstruktion med få delar. Det är vad jag tror..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personlig reflektion ang. motorfabrikat.

 

¤ Honda & Yamaha är för mig toppmotorer.

¤ Mercury har funnits sen urtiden.

¤ Johnson skulle jag aldrig köpa.

 

*själv har jag en Mercury Optimax och den duger ;-)

 

Men oavsett motorfabrikat så skall man sköta sitt underhåll.

 

Senast ändrad av gofastaway | 01 september 2007 | 09:44

Share this post


Link to post
Share on other sites

dom bästa motorerna är dom japanska så som yamaha och suzuki. dom är gjorda för att man ska kunna mecka me dom.

 

honda är jätte bra så länge man fettar in varenda skruv å bult på motorn (dom har en riktig tendens att rosta)

 

johnson/evinrude lever på kvar 1800-talet, motorblocken ser likadana ut på en 05:a som på 85:a. och allt sitter ihop ärgat.och det är väldigt ofta som cdi boxarna går på dessa motorer

 

mercury/mariner är bra motorer men man ska helst inte köpa en äldre än början av 90-talet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha.. johnson är bäst..  min har  fungerat som en klocka hahahaha, NOT

 

 

som vanligt så  ändrar  sej kvaliten och hur tillverkarna  lyckat med åren.  under kanske 80talet så var en modell  på topp och under 90talet så var annan tillverkare   bättre. m.m

 

men yamaha  har väl alltid leverat  ganska jämn kavalite på hög nivå hela tiden.

 

mvh Johannes

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Yamaha säger jag.

 

Kör själv Mercury 4-takt -06 dock med motor och block tillverkat av Yamaha. Endast rigg och kåpor är från mercury. Det enda som krånglat är powertrimmen som enl. Mercury det var fabrikationsfel på. Får en helt ny powertrim nu vilket inte är het fel :) Motorn däremot går som en klocka.

 

//Mac

 

 

 

Senast ändrad av MaCro | 01 september 2007 | 21:51

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är reläet som krånglar. Mercury har en serviceficx på det som innebär att man byter ut detta relä mot två andra mer vanliga reläer. Jag gjorde jobbet själv på min 115 4-t med båten sjösatt. Nu funkar den så fint igen så.

 

För övrigt så har vi i familjen en Mariner 40hk av årsmodell 1992 (även den i grunden en Yamahamotor) som gått totalt jäkla felfritt ända sen den var ny. Bara bytts impeller på den ett par gånger. Fantastisk maskin :-)

 

Mercury 115 4-t som jag har nu också också hittils gått otroligt bra. Frånsett det där med power trimmet då.

Share this post


Link to post
Share on other sites


Helt klart är Tomos 4 hk från slutet på 70 / början på 80 talet den bästa motorn out there :)

post-1739-1394235207,0421_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Struntprat! Jag har en tomos från 1971 tror jag, går som världens snyggaste tjej, går upp i 15 knop på en 240 gummibåt. Inget skit de, det ända dåliga är att den är luftkyld och låter skit högt! De kommer ju från dåvarande jugoslavien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom sämsta motorerna är iaf archimedes och Volvo Penta utombordare! Deras riggar är bara ett rör, riktigt äckligt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ivar,

Välkommen till Maringuiden!

Ett tips är att kika lite på när senaste inlägg i gjort i trådarna du hittar. Senaste inlägg i den här tråden gjordes av Gutterslut för fyra och ett halvt år sedan...han har dessutom inte varit inloggad sen 10-03-09 så det är nog inte så stor chans att han kommer reagera på att du tycker att det han skriver är struntprat.

Mvh
Fred

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest sdk780

Ganska tydligt 90-talsmotorn över 80-talsmotorerna....... knappast överraskande...cool

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egentligen borde man undvika diskussioner som denna då den ofta inte leder nån vart annat än till att folk börjar gräla och sedan låses tråden, utan ett egentligt svar.

Evinrude E-TEC får min röst om vi talar moderna motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vi pratar 2-takts motorer innan 2000-talet så har väl alltid Yamaha varit duktiga men de tar bra betalt för sina motorer samt reserv/slitagedetaljer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att Chrysler var bäst i Amerika på den tiden är möjligt, men bara för att man är läskunnig i en klass med analfabeter innebär inte det per automatik att man är någon Einstein. Jag säger bara, stötstångsmotor, burrrr och urk.
Archimedes/Volvo Penta var heller inga höjdarmotorer, Annars tycker jag utombordare är fantastiskt slitstarka om man betänker att de ofta inte får världens bästa omvårdnad.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...