Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gutterslut

Vilket är den bästa märket på utombordmotorer egentligen?

Rekommendera Poster

 

Jag har bara haft motorstrul, ända sen jag var 10 och fick min fick min första båt... Jag har säkerligen avverkat 7 motorer på 8 år, då pratar vi 80-talsmotorer på runt 25 hk.

 

Men, förra sommaren köpte jag en motor som har gått helt felfritt hela tiden, och jag har åkt hyffsat mycket med den och han som hade den innan har kört med den dagligen året runt sen 00, därav fick jag den billigt. Det är en 20 hk Yamaha från ca 95 och jag är helt förbluffad över hur bra den går...

 

 

Så till min fråga, av erfarenhet, vilket är det bästa märket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Största felet i bilvärlden brukar vara skit bakom ratten, troligen detsamma i båtvärlden,  att din motor gått felfritt kan bero på att den dels används flitigt och att ingen hand ännu lagts på den, så alla motorer är nog bra men onödigt skruvande kan ställa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jo det är klart, men vafan, har alla mina motorer jag haft innan varit skruvade?

 

Hade en Crysler 15 hk en gång(har den iofs kvar) och det var det värsta jag haft, den lät jättemycket, den drog överdrivet mycket bensin och den pajade jämt och ständig. Var det inte någon sketen tändspole så var det någon äcklig bladventil eller liknande... jag mår illa bara jag ser en sån.

 

Men det är väl så att om man bara servar motorn som man ska och inte plågar den så ska den väl gå.

 

Men, vissa märken och modeller måste väl vara bättre än andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorerna har utvecklats en del sedan 80-talet. Chryslern du nämnde är väl från 70-talet?

Dagens motorer är enligt min åsikt mycket tillförlitliga och tål mycket omild behandling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde svar på din fråga: Mercury tycker jag är bäst för de är snyggast.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cryslern var från 81 tror jag...

 

Jo, brorsan hade en 35 hk Mercury från ~85 och sist jag använde den för 3 år sen var det något i en förgasare som strulade, sprejade in nån sprej jag fick rekomenderad och den funkade utmärkt och har inte krånglat sen dess. Min melodi när det gäller att mecka iaf!

 

Varför gillar du Mercury då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tycker jag med och på gammal båt ser gammal motor snyggast ut

post-15930-1394235206,1533_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu blir man väl köl(eller drev)halad när man som seglare ger sig in i den här diskussionen, men inte f-n skall man fega ur. I mina ögon är Honda den utan tvekan bästa utombordaren för tillfället. De har aldrig tillverkat några halvdana 2taktare utan har hela tiden hållt 4takts fanan högt och hela tiden förfinat tekniken. Deras motorer kanske inte är billigast(snarare dyrast)men går som en dröm. De är välbalanserade och tysta.

 

Och som kommentar till Rutgerssons påhopp på Chrysler vill jag bara säga att visserligen är deras utombordare knappast de bästa man sett på marknaden, men bilar som gett rejäla avtryck i historien har de i alla fall lyckats tillverka. Man skall kanske inte gå så lång tillbaka som till Airflow modellen men även Chrysler 300 från 50talet är bilar som inte var annat än rena underverken för sin tid. Att Chrysler dessutom har producerat ett antal motorer som än idag anses som bland det bästa bland alla amerikanska muskelvinklar tycker jag talar för att de trots allt har/har haft ett visst berättigande. Har man någon gång sett, eller ännu hellre lyssnat på och kanske rent av kört en bil med en Hemi 426 cu.in V8 så tror jag inte man helt spolar Chrysler som företag.

Men som sagt deras utombordare ses väl idag som ren skräp! Men inte tycker väl någon att Volvos utombordpärlor från 70-80talet är något att placera på kvaliténs högaltare heller?

 

med hopp om fler roliga produkter från Chryslerkoncernen. Kanske någon ny Viper eller annat skoj.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har vi nog våra egna favorit-märken... men vilket som är bäst får man nog betänka olika modeller och storlekar..

Ett märke kan vara superbra i storleksklass 90hk medans de gör skrotmotorer i 10-20hk klassen.. Andra märken kan det vara tvärtom med..

 

Nyckeln till att ha en felfri motor är nog underhållet.. sköter man motorn ordentligt och använder kvalitets material när det gäller reservdelar och oljor.. så håller nog motorn längre och blir mer felfri oavsett fabrikat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man med bästa motorn menar den mest driftsäkra och som drabbas av minst haverier tror jag att det är en tvåtaktare med förgasare av japanskt ursprung.

 

Japansk därför att japanska prylar oftats håller mycket hög teknisk kvalitet och tvåtakts förgasarmotor för att det är en enkel och beprövad motorkonstruktion med få delar. Det är vad jag tror..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personlig reflektion ang. motorfabrikat.

 

¤ Honda & Yamaha är för mig toppmotorer.

¤ Mercury har funnits sen urtiden.

¤ Johnson skulle jag aldrig köpa.

 

*själv har jag en Mercury Optimax och den duger ;-)

 

Men oavsett motorfabrikat så skall man sköta sitt underhåll.

 

Senast ändrad av gofastaway | 01 september 2007 | 09:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom bästa motorerna är dom japanska så som yamaha och suzuki. dom är gjorda för att man ska kunna mecka me dom.

 

honda är jätte bra så länge man fettar in varenda skruv å bult på motorn (dom har en riktig tendens att rosta)

 

johnson/evinrude lever på kvar 1800-talet, motorblocken ser likadana ut på en 05:a som på 85:a. och allt sitter ihop ärgat.och det är väldigt ofta som cdi boxarna går på dessa motorer

 

mercury/mariner är bra motorer men man ska helst inte köpa en äldre än början av 90-talet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha.. johnson är bäst..  min har  fungerat som en klocka hahahaha, NOT

 

 

som vanligt så  ändrar  sej kvaliten och hur tillverkarna  lyckat med åren.  under kanske 80talet så var en modell  på topp och under 90talet så var annan tillverkare   bättre. m.m

 

men yamaha  har väl alltid leverat  ganska jämn kavalite på hög nivå hela tiden.

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yamaha säger jag.

 

Kör själv Mercury 4-takt -06 dock med motor och block tillverkat av Yamaha. Endast rigg och kåpor är från mercury. Det enda som krånglat är powertrimmen som enl. Mercury det var fabrikationsfel på. Får en helt ny powertrim nu vilket inte är het fel :) Motorn däremot går som en klocka.

 

//Mac

 

 

 

Senast ändrad av MaCro | 01 september 2007 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är reläet som krånglar. Mercury har en serviceficx på det som innebär att man byter ut detta relä mot två andra mer vanliga reläer. Jag gjorde jobbet själv på min 115 4-t med båten sjösatt. Nu funkar den så fint igen så.

 

För övrigt så har vi i familjen en Mariner 40hk av årsmodell 1992 (även den i grunden en Yamahamotor) som gått totalt jäkla felfritt ända sen den var ny. Bara bytts impeller på den ett par gånger. Fantastisk maskin :-)

 

Mercury 115 4-t som jag har nu också också hittils gått otroligt bra. Frånsett det där med power trimmet då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Helt klart är Tomos 4 hk från slutet på 70 / början på 80 talet den bästa motorn out there :)

post-1739-1394235207,0421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Struntprat! Jag har en tomos från 1971 tror jag, går som världens snyggaste tjej, går upp i 15 knop på en 240 gummibåt. Inget skit de, det ända dåliga är att den är luftkyld och låter skit högt! De kommer ju från dåvarande jugoslavien!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sämsta motorerna är iaf archimedes och Volvo Penta utombordare! Deras riggar är bara ett rör, riktigt äckligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ivar,

Välkommen till Maringuiden!

Ett tips är att kika lite på när senaste inlägg i gjort i trådarna du hittar. Senaste inlägg i den här tråden gjordes av Gutterslut för fyra och ett halvt år sedan...han har dessutom inte varit inloggad sen 10-03-09 så det är nog inte så stor chans att han kommer reagera på att du tycker att det han skriver är struntprat.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ganska tydligt 90-talsmotorn över 80-talsmotorerna....... knappast överraskande...cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man undvika diskussioner som denna då den ofta inte leder nån vart annat än till att folk börjar gräla och sedan låses tråden, utan ett egentligt svar.

Evinrude E-TEC får min röst om vi talar moderna motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi pratar 2-takts motorer innan 2000-talet så har väl alltid Yamaha varit duktiga men de tar bra betalt för sina motorer samt reserv/slitagedetaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Chrysler var bäst i Amerika på den tiden är möjligt, men bara för att man är läskunnig i en klass med analfabeter innebär inte det per automatik att man är någon Einstein. Jag säger bara, stötstångsmotor, burrrr och urk.
Archimedes/Volvo Penta var heller inga höjdarmotorer, Annars tycker jag utombordare är fantastiskt slitstarka om man betänker att de ofta inte får världens bästa omvårdnad.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det bara jag som gillar Parsun

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...