Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Seglaren10

Vinterkonservering Mercruiser 4.3MPI -05

Rekommendera Poster

Skulle behöva en komplett checklista för vinterkonserving/service för en Mercruiser 4.3MPI -05. Sitter i en Ryds 23WA -05 och har varit servad de första 2 åren av verkstad men tänkte göra jobbet själv och lära mig lite mera om motorn. Läst lite i manualen men vissa delar är lite otydliga. Tex ska finnas en oljaavtömningsfunktion, dvs ska inte behöva pumpa upp oljan som jag gjort i tidigare båtar. Var finns denna?

Behöver man varje år byta: drevolja, motorolja, oljefilter, bränslefilter, impeller i drevet? impeller i havsvattenpumpen? något mera?

Hur länge ska man köra igenom med sötvatten innan man kör i glykol?

Är det möjligt att köra sötvattenkonserveringen genom att suga vatten med spolmuffarna från hinkar eller måste man ha slang kopplad? (tyvärr långt till vattenkranen). Har även hört att man inte ska spola vatten med tryck i systemet?

 

Tacksam för alla tips!

 

Mvh

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm ...i sommar har man inte använt båten så mycket att det känns å kul att lämna den på service/konservering för ca 2500 kr.

JAg är också frågandes till detta. Vad behöver jag göra för att göra så lite som möjligt.

 

Har en Mercruiser 3.0 med slutet system = sötvattenkyld...

Om man har glykol i systemet så ska det väl klara sig. Har hört att man ska tappa drevet på ev kvarblivet vatten...(har ett alpha one)..

Vet någon ?

 

Tycker personligen det verkar överdrivet att tex byta impeller varje år...men jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mercruiser 165 med Alpha One-drev.

Varje år: Byt motorolja, drevolja, oljefilter, bränslefilter. Det är dumsnålt att låta bli.

Kör igenom sjövattendelen med glykolblandning. Slå av motorn när glykolblandningen kommer ut ur drevet.

Kolla drevbälgarna, titta efter sprickor. Byt vid behov.

Vartannat år: Byt kylvätska, tändstift och impeller.

Vart 3-4 år: Byt drevbälgar.

 

Om jag inte har tillgång till slang fyller jag en stor dunk med vatten som jag lägger på badbryggan. Har kopplat en slang mellan dunk och spolmuff.

 

Så här gör jag och det är så jag har tolkat servicemanualen. Det som är dyrt är att byta drevbälgar om man inte gör det själv. Övrigt är är ganska lätt att fixa själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att motorn måste vara varm (=öppen termostat) innan man kör igenom glykolen. Annars kommer inget glykol ner i blocket och man får börja nästa båtsommar med att byta frostpluggar eller något ännu värre...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag också hört, men de mekaniker som fixat vinterkonserveringen åt mig har struntat i det.
Ska man köra med spolmuff tills termostaten öppnat?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det patrik menar är en motor med rent sjövatten kylssystem.

Där måste motorn gå varm innan man fyller i glycolblanding.

I din båt har du ett slutet sötvatten kylsystem.

Paralllet med det så har du ett system som tar in sjövatten och genom värmeväxling kyls sötvttensystemet.

Om patrick vill vänta på att motorn blivit varm så är det inget fel i det, men mycket onödigt.

Det är nämligen i det slutna kylvattensystemet som termostaten öppnar och stänger.

Sjövattensystemet tar in kallavatten från sjön hela tiden vare sig motorn är varm eller kall.

Det är där du måste byta sjövattnet till glycolblanding.

Jag brukar köra tills det kommer ut blått vatten från drevet och sedan ca 20 sekunder till.

Då vet jag att det har gått in överallt och det brukar gå ca 20 liter blandning.

Kör i vind.

 

Örjan 



Senast ändrad av orjan40 | 12 oktober 2009 | 18:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljeavtömningsfunktionen fungerar så att om du lossar bottenpluggen och drar ut den så kommer en liten kedja och en gummislang med plugg följa med ut.. Den slangen är ansluten till motorns oljetråg. Bara  att öppna pluggen och låta rinna ut i ett lämpligt kärl. MEN, varmkör motorn först annars kommer det ta flera dagar (nåja) innan oljan runnit ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna båt och motor är lite lurig att vinterkonservera. Då du har två intag av sjövatten. Ett till drevet och ett annat till motorns värmeväxlare.

Drevet
Spoolmuff på drevet. Behöver inte vara glykoll där, denna dreneras sig själv. Men det måste finnas vatten där för att inte imprellern som sitter i drevet skall gå sönder och sluta kyla själva drevet som är funktionen för just denna impreller. Jag hade även glykol i drevet för korrisions skull men skall vara onödigt har jag hört.

Motorns värmeväxlare
Spoolmuff under båten, värmeväxlaren som sitter på motorn tar i vattnet via botten på båten, kolla under båten så ser du där ett galler och något som sticker ut. Där tar värmeväxlaren in vatten. Där skall du sätta på en spolmuff och köra glykol. Du behöver inte bry dig om någon termostat, då det går vatten genom värmeväxlaren hela tiden. Det är bara suga upp ca 20 liter glykol och du ser när det kommer ut glykol.

Tycker du skall byta anoder i värmeväxlaren om de är slitna, samt byta sjöpumpimpreller som sitter på motorn. Drevets impreller kan du byta var 3:e eller var 5:e år. Kontrollera vilken kyla din motor glykol har. Alltså det som går igenom motorn, enklast är att köpa ett provtager på biltema och öppna locket där du skall fylla på glykol för motorn och ta ett prov.

Övrig Service
Byt sedan drevolja och motorolja, tändstift och kolla offeranoderna på drevet. Sedan om du finner fettniplar på drevet och styrningen så tryck in lite fett där med hjälp av en fettspruta. (kanske det inte finns fettniplar på just Alphadrev, kommer inte ihåg riktigt)
Ta av proppen där inne finns en offeranod, samtdigt gör du rent där från allt gammal fett och smörjer in det med nytt vattenfastfett. Samtidigt byter du drevolja och byter gummpackning för tömningsskruven och nivåskruven för drevet. Du skall sedan pumpa upp den nya oljan därifrån du tappade av oljan. Du behöver en liten pump för det som passar drevet. Köp pumpen tillsammans med drevolja hos en bra återförsäljare.
 
Gör rent motorrummet och in med en stor torrboll stäng motorluckan. Själv brukar jag spray på silconspray över hela motorn och runt om. Det är skönt för alla gummislangar som ett extra skydd. 

En bra service enligt mig. Lycka till

mvh
Kristian 






 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...