Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tuka

Evinrude 50hk vro

Rekommendera Poster

Hej. Köpte mig en båt i våras, det har bara krånglat.

 

Det är en Evinrude 50hk vro -86. Startar alltid, men dör efter en stunds körning, som om den inte får bensin.

 

Har läst mycket bra info här och förstått att det troligtvis är vropumpen. Hur bär man sig åt när man kopplar bort den och ersätter med en vanlig bensinpump?? plockar man bort den helt eller?  Ska man köpa en på biltema eller som någon skrev? Jätte tacksam för svar..Mvh carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du en länk till fakta vad gäller vro pumpar Klicka här ... Läs o lär

 

Jag tror inte det är vro pumpen.

Däremot tror jag att du bör kontrollera din bränsleslang,tank, och blåsa

var är tanken placerad? hur lång är slangen? jag har haft liknande problem när jag hade köpt en blåsa på biltema backventilen i blåsan fungerade dåligt och motorn orkade inte suga upp nån bensin.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt bränsletank och blåsa,det hjälpte inte. Motorn ryker även väldigt mycket, även om man startar när den är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur lång tid kan du köra tills den dör??

går det att köra längre tid på maxgas??

eller tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite olika, ibland funkar den jättebra, ibland inte alls. Det är lite kännsligare ju mer  man gasar.

 

Skulle vara jättetacksam om någon förklarar på svenska hur man kopplar bort vro:n och sätter dit en universalpump vad för pump ska man ha? vart köper man den?

 

Tack för att ni tar er tid och hjälper mig// mvh Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog ägnad lite tid och pengar åt förgasarna i stället för att mixtra med vro pumpen

 

 

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du kan pröva pumpa på blåsan då du kör för att se om motorn går bra, ifall den går bra när du pumpar så är det jyst bensinpumpen (Vro-pumpen) som inte pumpar in bensin.

 

Vro-pumpen kopplar du bort genom att dra ur sladden som går från pumpen(larmet) ta sedan ur slangarna och ersätt vro-pumpen med en pump från evinrudes äldre modeller som var utan vro-pump.

 

Det är också möjligt att ditt problem är drivningen av pumpen (vevhusvacumet) att pumpen går för långsamt pga dåligt sug från vevhuset. Då kan du installera en eldriven membranpump efter blåsan på slangen och då borde dit problem vara ur världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig gärna om jag har fel, men VRO-pumpen pumpar väl bara in olja?

Jag kopplade själv ur min i sommar efter att den lagt av.

Evinrude 70hk från 89, å det funkar då alldeles utmärkt.

Håller nog med dom tidigare inläggen att du bör kolla /rengöra förgasare samt bränslefilter istället. Där har du nog lösningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, har fortfarande inte fått iordning på den.

 

I helgen så blåste jag rent förgasaren, bytade tändstift och bränslefilter.

Problemet är kvar.

 

Men nu så var den även lite svårstartad, har iofs stått still ett tag. På full gas choke fick jag igång den, gick orent väldigt länge och låga varv trots full gas. efter ca:5 minuter så choka jag några gånger då ökade den i varv, så jag kunde sänka gasen från fullt och den åter gick till normalt. När motorn är varm och jag stänger av den och startar igen så ryker den otroligt mycket, det verkar inte heller okej.

 

När jag körde iväg och drog på lite, så stannar den till och så plötsligt varvar den till och sticker iväg igen. Blir helt galen på detta.

 

Kollar man på bränslefiltret så ser det tomt ut från bensin, men pumpar man lite tryck så blir det halvfullt en stund. sen ser man bara att det kommer lite bensin, man aldrig att det fyller filtret. Vad tycker ni att jag ska göra?? //Mvh Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vro-pumpen är en membranpump som pumpar både olja och bensin till förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till spigg

Hur sjutton kan då min motor fungera?

Jag frågar, för att om det är som du säger så borde väl inte min motor starta överhuvudtaget.

Jag vill också klargöra att jag inte är nån expert, så det är ingen spydighet eller liknande bakom frågeställningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan koppla ur olje-delen i vro-pumpen och använda den enbart som bränslepump eller så tar man bort pumpen och ersätter den t.ex. med en elpump eller en vacumpump utan olje-del. Jag vet ju förståss inte hur det är gjort i din motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

idag så plocksde jag loss förgasarna, luftburken och vro pumpen.Jag plockade även isär vropumpen, men jag kan inte se något som är trasigt?

Packningen i luftburken var trasig även den mellan luftburken och förgasarna.. Har det någon betydelse?? Köpte även en elektrisk bensinpump idag, om nu vropumpen är hel och jag ska koppla in denna efter blåsan, vart ska jag ta ström ifrån??// mvh carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...