Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Bästa och enklaste sättet att täcka båten på?

Rekommendera Poster


Nu när vår Nidelv 24 är uppe på landbacken så har i varje fall jag börjat att fundera på vilket sätt som är bäst och enklast när det gäller vintertäckning av båten. Förra året hade ett båthus men jag tycker att det tar för lång tid att sätta upp samt att det är svårt att göra det själv. Är inne på en betydligt enklare lösning med att svepa in båten i en pressening. Kan man använda kapellbågarna att lägga pressen på eller blir det för tungt om det blir snö? Misstänkter att jag behöver någon form av A-ställning i virke för att få en bra lutning vid regn och snö. Tänkte bygga en ställning med hjälp av lite virke. Lösningen får inte vara vindkänslig heller, vill kunna sova gott under vinterstormarna.

 

Hur blir kapellet om man låter det sitta kvar under vintern och lägger en press över det, blir det mycket mögel?

 

Vilka förslag på lösning har ni?

 

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så här enkelt gjorde jag, byggde en ställning i 2x3 som jag surrade fast i för och akter och la en lättviktpressening över, kommer dock att köra med PVC i är då det var ganska mycket bristningar i den, detta höll även under vinterns stormar, kappellet skall bort då det blir lite kondens under pressen

post-23170-1394235202,9272_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Och så här såg den ut när den var täckt, jag tillsluter båten så den blir helt tät i ruffen och lägger in ett par maxitorrbollar, helt fritt från mögel. ventilera eller torrbollar är som expressen eller aftonbladet, det finns 2 läger.

post-23170-1394235202,9834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir konstruktionen tillräckligt stark på det sätt du gjorde när det stormar, jag trodde att man minst var tvungen att bygga ett A för att få stabilitet. Surrade du fast pressen i båten eller fick den hänga helt fritt med hjälp av vikter?

 

I övrigt så såg det ut att vara en enkel och bra lösning.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som du ser på bilden så är fötterna ganska breda ung 1,5 meter, jag surrade från den ena sidan till den andra under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Så här gjorde jag till förra vintern och det ser ut att det även kommer bli så i år då jag ej fått plats inomhussmiley-frown.gif\

http://www.baylinerownersclub.org/gallery/Winterstorage

Dock så fungerade det mycket bra1.gif\

Använde mej av byggställnings rör och kopplingar till detta, alla delar är löstagbara. Fästen är gjorda på trailern för att bara skjuta i som hylsor. Tog 20 min att riva och cirka 1 timme att resa!

Använder en pvc-press förutom över peken där den inte riktigt räckte till.

 

Jag rekommenderar denna lösning då den ej kostar många slantar om man handlar av en byggställningsfirma (som har typ alla tänkbara längder beg. rör m.m) samt håller i hur många år som helst21.gif\ Den var faktiskt så stabil att vi flyttade hela ekipaget uppbyggt med traktor ett par hundra metersmiley-surprised.gif\ 

 

Mvh

 

/Persk

 

Senast ändrad av Persk | 25 augusti 2007 | 22:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Persk din lösning är ju bra där man kan förankra hela täckställningen i kärran, tyvärr saknar jag kärra. Min största oro är nämligen att vinden skall flytta på hela ställningen som man har kring båten då det friskar i riktigt. Gillar även din lösning Westfjord26 eftersom den är otroligt enkel.

 

Hur gör ni för att hålla ut pressen ifrån båten så att inte hela långsidan blir som ett enda stort segel som vinden lägga sin kraft i? Använder alla tunga pressar eller finns det någon som valt att använda lättare press med lyckat resultat? En tung press har jag sina fördelar då vikten gör att den ligger på sin plats, men den är o andra sidan mycket svår att hantera själv.

 

Några bra förslag till?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hela långsidan blir ett stort segel med stor vindkraft är inte mycket att göra åt. Tung presenning eller inte.

Försök att hitta parkering i ett vindskyddat läge. Annars är det bara att surra så mycket det går. Och ha en båtställning som inte välter i första taget... :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör på samma sätt med min DC21:a men jag har en stötta i mitten, och använder 2x4 på överliggaren. Jag har satt ihop detta med bult och mutter för att kunna demontera smidigt på våren.

 

tung pressening ser jag som en nödvändighet då tyngden ger en viss trygghet vid höstens blåst.

Jag fäster presseningen i pallningen, det brukar inte röra på sig.

Dock är det viktigt att man inte fäster i bockarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag glömde det...jag sätter en stötta från sittbrunnen oxå, efter att jag tagit bort kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min Marex 24 har jag en A-liknande ställning i fören & en i aktern, som räcker över kapellet och når till backen. De fästs i fören och aktern mot båten. Midskepps, vid lanternan har jag ett till A som vilar mot relingenssidorna. Längs hela båten löper överst en bräda som sätts fast i alla 3 A. Sen, på med presenningen och förankra säkert i fören& aktern så det inte fladdrar. Sen drar jag en förtöjling runt hela båten en bit upp på presenningen, under relingslisten så säkras presenningen där. Linor dran jag sedan under båten i sicksack  mellan presenningens öglor. Kolla bara att öglorna är rejäla. Kapellet monterar jag bort, lämnar kvar bågarna och spänner upp en tunn presenning istället. Bågarna får man fästa i båten med linor. Det håller för Norra Norrlands väder i alla fall.Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får nog bli en hemmabyggd variant av A-ställning som flera av er talat om. Just nu känner jag mig bara så trött på vädret, regn och blåst. Min båt står redan på land så jag vill inget hellre än att få täcka den nu och bara låta hösten och vintern få komma. Gäller bara att min marina ställer upp båten på dess vinterförvaringsplats nu så att detta kan bli gjort.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tillverkade en typ A-ställning för några hundra.Det går att surra A:na

till båten eller vagnen.Extra stöd mellan A:na av ställbara förlängningsskaft med egentillverkade fästen.Täckning med PVC-press.Man klarar att resa och ta ner denna konstuktion ensam.Maila gärna för mer exakt beskrivning.smiley-smile.gif\
Joven 

post-29227-1394235232,3964_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du nu fått ett antal bra idéer för själva stommen... Så här får du ett tips för pressen: Jag använder sedan många år TVÅ pressar, först en väldigt enkel och lätt undertill och sedan en lite mer krallig överst ovanpå. Vad vinner jag på det? Jo först så är det mycket lättare att få upp den lite tyngre och kralligare om man kan hasa över en press som redan ligger... Men framförallt så har jag en klar känsla av att pressarna håller längre därför att det inte blir slitage när det blåser! Den övre pressen glider helt enkelt mot den undre. Den undre ligger mer still och nöts inte mot något ( fasiken, det är alltid en liten kant som det kan nötas mot... ) Och det blir INTE dubbla kostnaden då bägge håller längre än om du \kör en i taget\ ... Lycka till i vinter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju blivit ganska poppulärt att täcka med krympfilm. Åtminstone mindre båtar. Fast det ser lite vanskligt ut att brassa på med gasollåga efter bordläggningen.

www.ompack.se/Shrinkwrap & Boatcare.htm

Ändå har jag inte någon som helst pedantisk läggning.

Fördrar nog att täcka på traditionellt sätt med med en redig ställning och presening, och helst bara sittbrunnen. wink

Allra bäst är förstås när man kan putta in båten i det permanenta båskjulet om man skall jobba utvändigt med den. Fast det är lite svårt att kombinera att ha båten i båtskjulet och att ha den kvar i sjön hela vintern.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 17 januari 2011 | 10:37

post-945-1394236593,5658_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Master! 
Jag tycker onekligen att det känns som du gör reklam för detta företag och produkt i var och varannan tråd, ofta trådar som varit inaktiva på år och dag. Huruvida du har något intresse i detta företag kan jag inte svara på, men det känns som så. 
Alla inlägg du gjort har handlat om just denna krympplast/sträckfilm. 

 

Mvh Emil 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fyller gamla 5 liters dunkar typ aspenbränsle o hänger i öljetterna har monarflexpress,har alldrig blåst av en pressening för mig jag fyller med sand



Senast ändrad av rillez | 17 januari 2011 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...