Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lymmel

marinkonvertering Volvo D5/D3

Rekommendera Poster

Volvo Pentas nya D3 motor som finns i 130,160 och 190 HK i marinutförande är ju ett väldigt bra alternativ framför alt i dubbelmontage när man skall byta ut äldre V8 or.

Tyvärr är en sådan motor oförskämt dyr ( 225 000 Kr/ st.med drev!!!)

Detta gör att installationen blir alltför dyr i äldre båtar.

Vad jag förstått är ju motorn i grunden samma dom den i Volvos D5  ( V70 osv.)

Det borde väl löna sig att konvertera begagnade sådana bilmotorer till marint bruk?


Finns det färdiga koncept för detta/ är det ngn som har erfarenhet härav?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I marinmotorn kan det bl.a. sitta andra kamaxlar som ger kraft på andra varvtal än vad bilmotorn kräver. Det kan även vara en annan dieselpump som är mer lasttålig (motorn svarar bättre och stannar inte när man lägger i växeln på tomgångsvarv). Jag har konverterat en Volvo 60-motor från lastbilsversion till marint bruk. Jämför jag verstadshandböckerna på lastbil- och marin version är det andra kolvar, kamaxel, ventiler och dieselpump på marinversionen. Jag blev tvungen att byta dieselpump eftersom motorn stannade när jag la i växeln på tomgång. Var något stressande när jag skulle lägga till och motorn stannade. Böt pump som suttit i en grävare vilket innebär att den svarar direkt på last. Efter att jag bytt dieselpump går motorn klockrent trots att jag inte bytt något annat. Jag har köpt Volvos värmeväxlare och laddluftkylare (begagnat för 4000 kr/st) samt tillverkat en avgaslimpa och vattenkylt turbon med en kopparmantel. Vattenpumpen har jag monterat i drivningen där kompressorn tidigare varit monterad. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det inte blir speciellt mycket billigare om man inte är extremt kunnig själv. För skall du köpa de saker som du behöver så kommer det förmodligen bli en dyr historia.

 

Dels har du allt vad kylning på motorn, värmeväxlare, laddluftkylare, e v oljekylare, vattenkyld turbo och sjövattenpump.

Det kan vara andra kolvar, kam, m.m. Ny programvara o s v.

 

Skall man köpa allt detta och sen få det att fungera, så bör man ha mycket goda kunskaper.

 

Jag skulle satsa på att ersätta två gamla V8:or med en stor diesel istället. Du kommer att få lägre driftkostnader, mindre underhåll m.m. Endast en motor som kan strula, som man ska byta filter och oljer på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Min nästa motor blir sannolikt en färdig marinmotor, förhoppningsvis en bättre begagnad 41-motor. Man kan kanske få en något lägre kostnad att konvertering själv men det blir marginellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båtnytt gjorde ett reportage om detta för ett par år sedan. Som tidigare skrivets i tråden är det en hel del problem med ett projekt som detta. Kolla på ditt bibiotek efter gamla båtnytt, jag t

tror att dom redde ut det, men det var inte självklart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med Union motor i Landvetter och han har varit med att konvertera volvo D5-or till marint bruk. Han fixar alla delar som behövs inkl anpassning till drev. Det enda kruxet som blir kvar är elektroniken, som löstes av någon annan. En D5244T4 på 185hk med mindre än 2000mil går loss på kanske 25000 på skroten. Marinkonverteringen knappt det. Visst blir det förmodligen inte lika bra som en marin D3:a, men det blir förmodligen tillräckligt bra.
Angående tomgångsegenskaperna så vet jag inte hur momentet ser ut i det låga varvtalsområdet på denna motor, men vid 1000rpm ger den 125Nm, antar att kurvan är rätt brant där.  
Jag har börjat kolla runt för att kunna slänga ut mina MD32:or till fördel för marinkonverterade D5244-or.  
Jag vet att det kommer bli en hel del meck, krångel och att det inte blir 'plug-and-play'. Men, jag tror att det kommer att vara lärorikt, och ge lön för mödan.
Mer om mina funderingar: http://www.familjenlundell.se/simon
//Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...