Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ljud

Inombordare törstigare än utombordare, generellt?

Rekommendera Poster

Hej

 

Bmw:s motorer finns som marindieslar. Yanmar började för något år sedan med en ny serie som baseras på bmw:s motorer. Har för mig att det är BY??-serien.

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 26 augusti 2007 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som jag tror påverkar farten och effektiviteten på en utombordare är att den går att trimma in på ett helt annat sätt. Detta borde ge mindre motstånd i vattnet. En utombordare har ju i regel 5 hål som gör att motorn kan placeras optimalt på akterspegeln.

 

Obs detta är bara teorier så rätta mig om jag har fel.

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 26 augusti 2007 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där slog du huvudet på spiken, att ingen tillverkare har löst detta! borde väl inte vara någon större teknisk inovation att göra ett drev hissbart i vertikal-led. knutar på axeln finns ju redan där om man väljer att hissa hela skiten, annars borde det väl gå att laga teleskop mellan rigg och växelhus, vilket även borde vara gånbart på utombordare istället för att hissa hela motorn med hissbracket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dök på den här gamla tråden.

 

Har det hänt något i utvecklingen när det kommer till inombordsmotorer sedan 2007, när jag startade tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ljud:

Dök på den här gamla tråden.

 

Har det hänt något i utvecklingen när det kommer till inombordsmotorer sedan 2007, när jag startade tråden?

Inte mycket, penta kom ju med en modernare konstruktion med direktinsprutning runt 2014 och mercuiser har byggt en egen V8.

 

jag tror inte det kommer hända så mycket på bensinsidan framöver då nästan alla nya båtar säljs med OB. 
 

Det finns ingen anledning för båttillverkaren att prångla in en bensininombordare eftersom det blir dyrare och sämre prestanda.

 

Hamnen testade nyligen nya sea ray 250 som fanns i både inombordare och utombordsversion. Den enda fördelen med inombordare där var väl badbryggan. Allt annan viktigt som prestanda och ekonomi var klart sämre.

 

Jag har själv inget emot inombordare, äger en själv med en stor V8. Men det är en äldre båt som är byggd för detta. Motsvarande ny båt med samma funktion kostar mer än 3x så mkt som min.

 

Skulle jag därmed få för mig att köpa en ny båt idag skulle jag helt klart välja utombordare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Inte mycket, penta kom ju med en modernare konstruktion med direktinsprutning runt 2014 och mercuiser har byggt en egen V8.

 

jag tror inte det kommer hända så mycket på bensinsidan framöver då nästan alla nya båtar säljs med OB. 
 

Det finns ingen anledning för båttillverkaren att prångla in en bensininombordare eftersom det blir dyrare och sämre prestanda.

 

Hamnen testade nyligen nya sea ray 250 som fanns i både inombordare och utombordsversion. Den enda fördelen med inombordare där var väl badbryggan. Allt annan viktigt som prestanda och ekonomi var klart sämre.

 

Jag har själv inget emot inombordare, äger en själv med en stor V8. Men det är en äldre båt som är byggd för detta. Motsvarande ny båt med samma funktion kostar mer än 3x så mkt som min.

 

Skulle jag därmed få för mig att köpa en ny båt idag skulle jag helt klart välja utombordare.

Vissa båtar, de flesta skulle jag säga, ser snyggare ut med inombordare. Sen är det stöldrisken förstås. 
 

Om inombordsmotorer var mer ”på kartan” skulle det kanske pressa priserna på utombordare. 
 

Hur ser det ut när det kommer till framtidens eldrivna båtar kan man undra, har nollkoll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förvånar mig när jag ser sjöräddningen köra omkring med 2 Suzuki 300 hk utombordare på sina stora båtar. Jag skulle sakna varmvattenberedare och gångvärme från motorerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...