Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Islander

Djurplågeri?

Rekommendera Poster

Hej!

Snackade med en snubbe för ett tag sen som bara gillar klorna på krabborna. När han fiskade krabba så knäckte han av en klo per krabba och släppte i dem igen. Han sa att klorna växte ut igen? Själv tycker jag det verkar vara djurplågeri och växer verkligen klorna ut igen? Vad tror/tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, klorna växer ut igen om än i mindre varianter.  Men vilket jävla synsätt.  Man blir förbannad.  Skär upp någon på gatan, det läker ju ihop. No brain no pain.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den snubben du pratade med har inte mycke koll på det med krabbor. visst en ersättningsklo växer ut men den är förkrympt. Ska man äta krabbklor tar man båda klorna och avlivar krabban på lämpligt sätt (ex:vis krossar den). Allt annat är djurplågeri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inget ovanligt detta.

Tycker det är svinigt.

De kan överleva om de har tur men % är inte så hög.

Bättre att koka hela skiten å ge bort huset till nån som käkar de.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bra chanser har en krabba med 2 st miniklor att klara sig? borde vara mycket liten.. Även med bara en fullstor klo så har den ju betyderligt mindre chanser att överleva..

 

!!!MVH REXCO!!! Som inte äter krabba men kräftor e gott...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.

Personligen blir jag ju hellre av med en hand än dödad. smiley-wink.gif\

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har väl du och krabb-stackarna lite olika förutsättningar att överleva en stympning.

för jag har svårt att tänka mig att krabban blir omplåstrad och får hjälp av andra att hitta mat mm samt att försvara sig... men har den tur så kanske den överlever! 

 

Islander; nästa gång du möter gubbj-veln kan du väl utsätta honom för någon liknande behandling och skicka i honom i sjön!

 

Senast ändrad av Scrat | 24 augusti 2007 | 14:53

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara svara om nån skulle råka läsa denna gamla tråd.

Om man bryter av klorna på en krabba förblöder enligt vissa.

 

En krabba kan välja att släppa sina egna klor och då växer dom ut igen.

Redigerad av red_lobster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev red_lobster:

Måste bara svara om nån skulle råka läsa denna gamla tråd.

Om man bryter av klorna på en krabba förblöder enligt vissa.

 

En krabba kan välja att släppa sina egna klor och då växer dom ut igen.

Det är bara det att en krabba utan klor kan inte äta och kan svälta ihjäl under knappa förhållanden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är bara det att en krabba utan klor kan inte äta och kan svälta ihjäl under knappa förhållanden.

Jo det är jag med på... poängen var att det inte var hela grejen. Krabban får komplikationer av själva avbrytandet av klorna dessutom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2007-08-23 vid 22:13 skrev Islander:

Hej!

Snackade med en snubbe för ett tag sen som bara gillar klorna på krabborna. När han fiskade krabba så knäckte han av en klo per krabba och släppte i dem igen. Han sa att klorna växte ut igen? Själv tycker jag det verkar vara djurplågeri och växer verkligen klorna ut igen? Vad tror/tycker ni?

För mig låter det som nättroll, in gen människa kan väl göra så ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska säker att jag såg en fiskare göra detta i tv, något engelskt program och inslaget var om hållbart fiske. Jag vet flera fiskare som gör så.

---

Tittade på "www.havochvatten.se" och man får landa krabbklor, i begränsad mängd.

Det bör ju betyda att man får ta dom också. Hittar inget om hur man ska eller får göra eller om man helt enkelt dödar krabban och kastar över bord.

 

Någon som har mer information? 

Redigerad av LuminaL
Mer information

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

För mig låter det som nättroll, in gen människa kan väl göra så ?

Det finns tyvärr folk till allt så jag vet att det förekommit där jag bor men de flesta som jag känner till tar hela krabbor och de finns de som ibland bara tar klorna men då krossar de krabban innan den slängs tillbaka i havet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev red_lobster:

Jo det är jag med på... poängen var att det inte var hela grejen. Krabban får komplikationer av själva avbrytandet av klorna dessutom.

Jo jag skrev ju så för att förstärka det du skrev, visst är det fördjäkligt!?

Men, såg jag på TV, det finns ”fiskare” i fjärran hav som ”fiskar” hajfenor, vill minnas att det var hammarhajar som man skar av fenorna på och sedan dumpades det fenlösa hajarna tillbaka i havet.

I en tänkbar förlängning av denna diskussion kan man ju även få ha åsikter om elfenben och noshörningshorn, men det finns nog fler exempel på hänsynslöst jakt och fiske.

1 timme sedan skrev Makro:

Det finns tyvärr folk till allt så jag vet att det förekommit där jag bor men de flesta som jag känner till tar hela krabbor och de finns de som ibland bara tar klorna men då krossar de krabban innan den slängs tillbaka i havet. 

Jag tycker egentligen inte om krabbans kött, kan väl till nöds äta klorna, om jag blir bjuden, men ingenting jag köper. Men om jag nu skulle gillat krabba hade jag ju inte köpt bara klorna. Jag tycker bäst om räka, havskräfta är på andra plats, hummer på tredje, den är väl litet överreklamerad… tycker jag iallafall.

Men räkan är väl från och till hotad den med, och de ”färska” räkerna är ju flera dagar gamla konserverade nordhabsräker.

 

Jag vet inte vart det bär iväg, inte bara i denna diskussionen, utan i havet. När jag var ung och även senare fanns det en fiskart som man kunde få hur mycket som helst av, den hette ”torsk” nu är den mindre vanlig, nästan ovanlig, däremot kan man nästintill gå torrskodd mellan Hjuvik och Hönö-Pinan på makrillryggar, så vältalig är den, så än så länge behöver vägverket inte bygga någon bro.

 

När man pratar om fiske och fiskehistorier då får man ju överdriva litet, ”armarna räcker inte till”, som Thore Skogman sjöng…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr sett yrkesfiskare på västkusten som gör precis så. Med hänvisning till att klon växer ut. Men det är ett brutalt sätt att fiska på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så är detta förfarande förbjudet i Sverige. När frugan levde så fiskade vi krabba. Vi tog bara upp honor. Jag brukade ge henne klorna på min krabba. Själv t.ycker jag bäst om innanmätet i kroppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...