Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
onthan

VOLVO PENTA - FORD BLOCK????

Rekommendera Poster

Hej!  Har en volvo penta 5,0 FI 1996 (Fåård det mesta på den)... som gått 210 timmar där en kolv brändes hål i ifjol. En kompis har bytt kolv, mm. Tyvärr så ligger ett missljud kvar )lågt knackande ljud) så båten har ej lämnat bryggan ännu i sommar. vågar inte köra. har fått olika råd om vad det kan vara. 1. rullviporna kassa 2. Ejectorn (insprutningsmunstycke sönder) detta har jag provtryckt på Malte Månsson men de kunde inte finna någon skillnad på aktuell spridare och en som suttit på felfri kolv.

 

Det jag söker nu är A. vad är felet? B. Hur kan jag kolla så att det är spridaren som det är fel på? C. vart köper man en till överkomligt pris. tror själv att det måste vara fel på spridare eftersom kolven brände i första läget. Mvh thomas     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo penta 5.0 FI

Nu har jag dragit ur elen till en spridare i taget och när jag drog ur i den där kolven brände så slutade ljudet (1;an). Spridaren på den satt inte på samma när kolven brände?? Den spridare som satt där kolven brände sitter på cylinder 2 och påverkade inte det metaliska ljudet när strömmen togs bort till spridaren.

 

Kan ljudet vara från en skev vevstake??

Rulllyftare som inte kommit på plats. Kan det vara ejektorn?

Någon som vet??? Tacksam för hjälp.// pentaägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo penta 5.0 FI

Nu har jag dragit ur elen till en spridare i taget och när jag drog ur i den där kolven brände så slutade ljudet (1;an). Spridaren på den satt inte på samma när kolven brände?? Den spridare som satt där kolven brände sitter på cylinder 2 och påverkade inte det metaliska ljudet när strömmen togs bort till spridaren.

 

Kan ljudet vara från en skev vevstake??

Rulllyftare som inte kommit på plats. Kan det vara ejektorn?

Någon som vet??? Tacksam för hjälp.// pentaägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. det kan vara så att lagerhalvorna i vevstaken har gett upp... inte ovanligt om man återmonterat de gamla halvorna efter te x ett kolvbyte... men det kan finnas fler orsaker, men det har troligtvis med ventiljustering, lager i vevaxel/kamaxel att göra.. ett knackande ljud skall inte finnas på en bensin motor, och är i regel ngn av dessa orsaker.

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Nu har det gått ett tag och jag slänger ut frågan igen ifall det är någon mer som har någon bra ide?  Har ju fått ett svar från kommendörkaptenen Tack!

Någon mer som har tankar! Snälla skriv!

 

Bifogar en bild som visar hålet i kolven.

 

Mvh Thomas

post-28403-1394235336,4916_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hålet i din  kolv har uppstått pga för lite bränsle till cylindern.

 

Byt ut den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har bytt kolven men hur vet jag att det inte sker igen. Alltså att den nya kolven bränner?Har provtryckt spridare, men då inte hittat något fel. Har någon tips!

 

Efter att vi satt ihop motorn så gick den tyst en stund sedan började ett missljud.

Bytte plats på ejectorer 1 och den akter om men ljudet slutade inte. Drog jag ur ejectorn helt för en stund i cylinder ett. längs fram på styrbordssida av motorn så tystade ljudet.

 

 

Kan detta hjälpa er till vad felet kan vara? Bytte kolvbult men aldrig vevlager. Kan det vara vevlager som låter?

 

För den som misströstar - snart är våren här ...     ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig det är piss att inte veta varför det blev som det blev.

 

När det gäller kolvar så finns dessa oftast i två versioner, gjutna och smidda. De senare tål högre temp. På marinmotorer är därför givetvis gjutna att föredra. Ifall du är osäker på avgastempen så kolla stiften så att dessa inte går varma. Ett annat sätt är att mäta avgastempen med en pyrometer. 

 

På din fråga var ifrån missljudet kommer är svaret, som du redan vet, du har för stor tolerans antingen mellan kolv och kolvbult (fast det är ganska ovanligt) eller mellan kolvbult och vevstake. Då är det antingen kolvbulten som är sliten eller vevstakens övre lager. Eftersom du bytt kolvbult måste jag ställa frågan ifall du kände efter att denna inte glappade i vevstaksbussningen? Kommer du inte ihåg eller inte gjorde testet så har du nog svaret där. Givetvis kan du också ha prolem med vevaxelns vevstakslager. Så det är några osäkra parametrar att arbeta med. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga - en kompis sa kör på bara Men vågar man det?

Någon mer som har någon aning om felet? Borde vara många som haft samma problem?

 Har försökt goggla om någon har någon reservmotor att sälja men tycker det är svårt att finna vad jag söker. Ska man skriva ford 5.o FI eller Volvo penta 5.0 FI. Vem vet? Passar cheva delar? Mercruiser?

 

Mvh Pentaägarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...