Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
24swaggy

1% eller 2% trollingbensin till Evinrude -92 2-takt

Rekommendera Poster

Har någon provat att köra med en separat bensintank för trollingfart 1% och en tank för vanlig körning 2% på en Evinrude 30 hk -92 2-taktare. Har läst i fiske böcker att under låg belastning kan man köra på lägre inblandning för att förhindra igensotning av tändstift, har du provat detta är jag tacksam för dina erfarenheter, både goda och dåliga. Motorn sitter på en Crecsent 525 HT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det är så vettigt att överhuvudtaget trolla med en sådan gamal 2:taktare. De som har trollet med 2:taktare på våran båtklubb dom har fått stora problem efter ett tag... ;(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skaffa olja från statoil den heter Aquaway Bio min motor röker mindre blir mindre beläggningar på tändstiften .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I direktinsprutade 2-taktare fungerar ju på det viset att vid låg belastning/varvtal är oljeblandningen svagare. Det går ner till 0,4% vid minst belastning, så troligtvis går det att köra med 1% olja i din motor men jag skulle inte ta risken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak gäller för nyare tvåtaktare med förgasare, min Mercury 75 ELPTO drar tvåtaktsolja inom intervallet 0,5 - 2%.

 

Senast ändrad av FredrikW | 06 september 2007 | 08:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...