Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Lomax

Val av tändstift, Mercury 500 1978

Rekommendera Poster

 

Hej!

Har nu suttit och läst på om tändstift ett tag och vad jag förstår ska det sitta stift med s.k. ytgnistgap i min motor, alltså platta stift utan utstickande elektrod. De som sitter i (från köp) är av konventionell typ med elektrod pinne och jag tänker förstås byta dessa till rätt sort.

 

Problemet är bara att jag är osäker på exakt vilka stift det skall vara; på vissa ställen rekommenderas NGK BUHW och på andra BUHW-2 (motsvarande Denso SF-50 el. SF-51 resp. Champion L76V el. L78V) Enda skillnaden mellan dessa två stift är deras värmetal - ska jag ha ett varmare eller kallare stift i min murkla från -78? Är det bättre att ha ett för varmt stift än ett för kallt eller tvärt om?

 

Tacksam för hjälp!

 

Senast ändrad av Lomax | 16 augusti 2007 | 10:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett varmare (mjukare) stift kan bli för varmt och få värmeskador medan ett kallare (hårdare) stift kan sota igen. Det beror lite på hur mycket du belastar motorn. Lugn körning - varmare stift, hård körning - kallare stift.

 

Jag hade satsat på det varmare, men jag har å andra sidan inte experimenterat med olika hårdheter på en murkla.

 

Nikitalord har väl detta på sina fem?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

nix tog till min murcla bara vad som var standar enl marinshopen och till min förvåning kom ngk stift. tyvärr ej avstörda så det knatrar lite när man lyssna på talbok.  men det stämmer för mjukt högre värmetal mindre risk för sotning, på mc sidan kan kolvarna smälta med för mjuka, dock ej troligt på en iskall lågvarvig och inte högkompande båtmotor.

 

Ta det som står i instruktionsboken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för era detaljerade svar, nu är jag lite klokare! Kommer att köra på BUHW-2 som är det varmare stiftet, borde vara bra för tomgångskörning vad jag förstår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...