Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sahlback

Penta D3 190 vs. Mercruiser 4,3 220 Hk!?

Rekommendera Poster

Där står mitt motorval på en HT-båt på 1750 kilo. Prisskillnaden på motorerna är ca 170 000 kr!

Vad hade ni valt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dels beror det på hur mycket man kör och sen vad man kan förvänta sig för begagnat värde på båten den dagen man säljer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1750 kg är väl båtens torrvikt utan motor eller hur var det?

 

Hur länge har du tänkt behålla båten?

 

Vet du ljudnivån i båten med Mercruiser 220 hk på olika varvtal?

(borde väl vara ungefär som dieseln men man vet aldrig..)

 

Undrar som flundran om Mercruisern 220 hk räcker till så bra på den här båten (ev kan det gå trögt med folk och last i båten, åtminstone upp i planing). Har läst om en del båtar där Mercruiser 220 hk på båtar med liknande vikt går lite trögt upp i planing. Kan i och för sig ha med båtan att göra också, allt kanske inte kan skyllas på motorn. Trimplan kan fixa till såna problem en del så kanske inte så allvarligt problem.

Men liten varningsflagg kanske man bör hissa i alla fall.

 

Kanske provkörning hos nån handlare nånstans... vore på plats innan du lägger beställning på en såpass dyr båt.

 

Jag hade nog valt en lite större bensinare än 220 hk och blundat för den lite högre bränslenotan.

 

Visserligen tror jag Volvo Pentan D3 190 dieseln är den motorn som passar bäst i den här båten men 170 tkr är hemskt mycket pengar.

 

Svårt val...

 

Lycka till.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 15 augusti 2007 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av nyfikenhet vill jag veta vad båt det gäller....

 

Men !

 

Beakta följande:

Hur länge ska du ha båten ? -- Är svaret väldigt länge så skulle jag köpa dieseln.

 

Hur mycket ska jag använda båten ? Är svaret väldigt ofta, för att nåstan säga varje helg, varje semester livet ut så skulle jag välja dieseln-

 

Vill jag ha mer trygghet i driftsäkerhet och ev brandrisker så skulle jag välja dieseln-

 

Vill jag ha en attraktivare båt då den ska säljas...så skulle jag välja dieseln.

 

MEN !!!!!!!!!!!!!!!!

 

Är du en vanlig medelSvenne som använder båten måttligt/medel, är du den som kanske kommer att byta båt på 10 år, är du en kille som sköter om dina saker ....ja då kanske man väljer bensinaren.

 

Du kommer aldrig att kunna räkna hem mellanskillnaden i bränsleförbrukning, detta faller dieseln tyvärr på...de är så orimligt dyra.

 

Du kommer knappast att kunna räkna hem en motorbyte på en begad båt vid ev försäljning heller.

 

Mitt tips !

 

Försök hitta den båt du söker med en redan inmonterad diesel som är i bra skick/kondition. Det skulle jag lätt gjort.

 

Good luck / S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslebesparingen med en diesel på ca 400 distans/säsong kanske blir ca 2-3000 kr. Så där tjänar man aldrig tillbaka pengarna men om skillnaden på andrahandsvärde håller sig i kronor så kanske. Har då mycket svårt att tro det. 170tusen är rätt stor skillnad. På en bil kanske skillnaden hade varit 20tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och åsikter. Båten är en Flipper 705 HT. Ej provkört nån men skrovet har fått fin kritik i tester. Är nog ganska lättdrivet. Jag är en helg och semesteråkare men det finns ju många helger mellan april och oktober så visst blir det tid i båten! :)

Jag vill föralltivärlden inte ha för klen motor. Borde inte en V6 220 bensin ge lika goda prestanda som en D3 190? Det är ingen tvekan att jag skulle valt dieseln för lika pengar eller med en rimlig skillnad. (Kanske upp till 50tusen).

En diesel är ju också lättrimmad med box om man skulle vilja, det har jag gjort i min BMW. Ca 20% mer Hk och vrid. Vet inte hur lätt det görs med bensinare.

Säg att hela båten med en V6 4,3 går på 600 och 770 med en D3. (har inga offerter än, bara ungefärliga gissningar).

Så tillspetsat igen...

Hade ni lagt extrapengarna för att få en D3 i mitt fall? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska ha båten länge men det tror man väl alltid när man köper bil/båt. Trodde jag med nuvarande också som jag köpte i våras. Det är en underbar båt, vill bara ha en meter till och hardtop.

Trimplan är standard på båten men om man jobbar ner den med dom så drar den väl ännu mer sopp. Isf. kanske V8 blir bättre trots allt. Och då har skillnaden minskat till 120 tusen skillnad till D3.

Motorvalet är verkligen jättesvårt och jag kan ju inte direkt vara ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade köp D3 160Hk å sen om man tycker den är lite trög så köpt till en box till den.

 

Har en kompis med D3 160Hk i sin båt men det är en 24fot men den väger 2500Kg å den gör 30 knop på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka priser talar vi om?
Med en VP diesel så måste du väl köpa nytt drev då jag tror att dom inte säljs utan drev.
Själv satte jag i 2st Lombardini 200 hk i min båt och dom kostar ca 150000:-/st utan drev, men med adapter för VP eller Mercruiser. Dessa moderna lätta dieslar är helt fantastiska att åka med (gäller säkert Volvon också), men jag sparade massor md pengar på att använda mina gamla drev. Min båt väger ca 6ton och jag har hittils i ås åkt ca 500nm med en förbrukning på ca 1,6l/nm, alltså 0,85/motor. Osanolikt bra tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag kan tänka mig att Mercruisern är i underkant. kan bli tungt när båten är lastad. hade själv en 21-fotare i den viktklassen med den större Mercruisern (260 hk) och egenskaperna förändras märkbart när båten lastas.

 

Själv skulle jag satsa på dieseln. bensinen blir bara dyrare, kommer säkert kosta runt 15 SEK/liter nösta sommar. Dessutom känns det tryggare ur brandsynpunkt med diesel.

 

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En Volvo Penta D3 190 kostar 254.885 kr. Volvo (bil) tar (oprutat) 284900 kr för en S60 D5 (185 hk), alltså en helt ny bil med starkaste 5-cylindriga dieseln. Det är en diff på 30000 kr. Skulle alltså en sprillans ny Volvo S60 exklusive motor inte vara värd mer än 30 papp? Jag hävdar att prissättningen på deras båtmotorer är LÖJLIG!

 

 

 

Senast ändrad av Sahlback | 16 augusti 2007 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men på Volvon får man nytt drev på köpet.
Lombardini 245JMT 200hk med adapter kostar 150000:-, men med Bravo one blir det 210000:-. anar att Volvo tar ganska bra betalt för drevet i sina priser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar så. Dom har väl bedömt konkurrensen som för liten och sätter medvetet ett överpris vilket är synd för med ett vettigt pris hade nog dom flesta valt en D3 till den typen av båt. Men jag tror dom tänker lite fel för den enorma prisskillnaden gör ju att många köper Mercuisers bensinare istället.

Pratade med en stor Flipperhandlare i Stockholm häromdagen. Han höftade att nio av tio valde V8 till Flippern. Och hur många motorer säljer Volvo då. Jag blir så himla trött på sånt. Skärpning Volvo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan konstig sak jag upptäckte när jag jämförde priser var att det bara skiljer 12500 mellan en Mercury 4,3 V6 och en 5,0 V8 men 50000 när dom sitter på Flipper 705. Vad kan sånt bero på? Klart mest prisvärd är alltså Flipper 705 med V6 220 Hk. Frågan är bara om den räcker till.

 

Senast ändrad av Sahlback | 16 augusti 2007 | 23:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar du det inte? Börja segla eller bygg egna motorer. Visst tar dem bra betalt men samtidigt så betalar ju folk Flört Sålänge folk betalar så kommer det nog inte hända allt för mycket gällande prissättningen dvs om inte stark konkurens uppstår...

 

Någon nämde att om man vill göra båten säkrare i bemärkelsen angående brand så skulle jag snarare hävda motsattsen. Visst bensin tänder vid mycket lägre temperatur men uppnår du dieselns antändningstemperatur, en sådan brand skulle lätt kunna uppstå genom läckage runt spridare/ledningar så får du en bra mycket allvarligare situation. Dieseln är mycker svårare att släcka och sannolikheten att båten inte går att rädda blir betydligt mycket högre. Det bästa sättet att skydda sig mot brand är UNDERHÅLL och kontroller.

//Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att service och underhåll på dieseln kan bli betydligt dyrare än för bensinaren.

Prisskillnaden 170.000 motsvarar i dagens läge 12 kubik bensin och som du redan skriver går det aldrig räkna hem.

Har själv en 4,3 V6:a på 190 hk i en 6,4 meters båt som väger nästan 1500 kg med normal last. Funkar bra upp till 8 personer i båten.

Eftersom V6:an är en rätt så enkel motor så servar jag den själv. Kräver inget speciellt mer än olje och filterbyten.

Så det där med diesel eller bensin är nog mer som vad själv man tror på.

 

mvh Roland

 

 

Oops en gammal tråd igen. Han verkar redan valt båt. Han valde en bensinare, en V8:a på 5 liter, grattis!

 



Senast ändrad av Ringhede | 26 maj 2008 | 06:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...