Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hans1

Utter eller Örnvik 510 HT

Rekommendera Poster

Jag har beslutsångest,,,vilken ska jag satsa på? Uttern väger tydligen 450kg, men vad väger Örnviken? Uttern byggd för 65hk, vad tål Örnviken?

Hur går dom i sjön? Vilken går lättast? Planingströskel? Stabilitet? Övernattning går väl med båda. Jag vill ha minst 35knops toppfart. Bilder på inredningar mottages tacksamt även inredningen bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har själv en Uttern 510.
Den har en ganska tydlig planingströskel, stompig i motsjö. Stibiliteten inga problem. Stor under HT:n. Tvärställd Soffa bak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik 550 HT är instabil i sidled, den tål snedbelastning dåligt, även under gång.

Inget jag skulle ge mig ut i grov sjö med.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att Bo lättare ska kunna svara på din fråga så frågar jag: Vad får det kosta? Och vad för slags båt kan du tänka dig? Måste det vara i stil med Örnvik 510 HT, eller kan du tänka dig andra båttyper än just HT-båtar? T.ex. styrpulpet, bowrider, CD, Walkaround osv.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mej för en av dom i rubriken och inget annat, men jag skulle vilja ha svar/tips om båtarna så jag kan komma till skott. Uttern t.ex finns på Blocket från 20.000 till 135.000 så priset beror på vilken det blir. Och hur kom 550 in i bilden??? 

 

Senast ändrad av Hans1 | 15 augusti 2007 | 15:47

 

Senast ändrad av Hans1 | 15 augusti 2007 | 15:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik 550 HT kom in i bilden för att nån annan, Malmo_Yamaha, ställde en fråga i ditt inlägg. Så kan det bli ibland.

Hoppas du inte blev förvirrad av det.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik 510 HT har såvitt jag vet ett s k halvplanande skrov. 35 knop med det skrovet kan man nog därför glömma. Tittar man på bilder på en Örnvik 510 HT så förstår man också att det skrovet inte är konstruerat för den fart du önskar dvs uppåt 35 knop.

 

Då återstår Uttern 510 HT då.

Svårare än så var inte det valet.

 

Vilken motor som kan bli lagom på en Uttern 510 HT vet jag inte riktigt men 70 hk Yamaha 2-takt kan nog vara ett bra val (5 hk övermotorisering är ingen fara). Skall du åka uppåt 35 knop med en Uttern 510 HT med 1-2 pers ombord lär du nog behöva uppåt 70 hk på den. Enl Utternbroschyren nedan kan man nå ca 29 knop med 4 pers och 70 hk. 

 

Uttern 510 HT, broschyren 1979 (sista året Uttern tillverkade 510 HT):

 

http://www.uttern.se/broschyrer/1979_9.jpg

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 15 augusti 2007 | 19:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Uttern 520HT är dyrare än 510:an men ska enligt uppgift ha lite bättre V- skrov. Uttern 5000HT finns också om man ska ha en lite dyrare båt.510:an går fort när den planar ut, har en 70 hk Evinrude. Jag saknar dock lite acc men det har nog med min gamla motor att göra... Farten räcker till, tycker jag. Min planar med 4 vuxna och 2 barn även om det går segt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Örnvik 510 är godkänd för 50 hk. Med 50 hästar på akterspegeln toppar den cirka 25 knop. Båten tål dock mer hästar än så. 70 hästar borde inte vara något problem och borde då göra cirka 30 knop. Båten är dock ganska plattbottnad bak, så det kommer slå rätt duktigt i gropig sjö. Som någon tidigare nämnt är båten av så kallad halvplanande typ.

 

Fördelen är att den är ganska lättdriven och därmed hyggligt bränslesnål. Vill man åka fort, minst 35 knop som du säger finns det helt klart bättre val. Å andra sidan kostar det då mer. Men, det är väl som alltid. Smakar det så kostar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara dryg och otrevlig, men nu får ni väl skärpa er. Jag har bestämt mej för Uttern 510 HT eller Örnvik 510 HT  Hjälp mej att välja istället för att komma med förslag på alla möjliga andra båtar. Läs mitt första inlägg i tråden och tipsa och svara på det.... Är det ingen som har eller vet något om Örnviken??? Som det är nu så lutar det åt Uttern, där har jag hittat lite fakta iallafall

 

Senast ändrad av Hans1 | 15 augusti 2007 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du fått ett vettigt svar om Örnvik 510 HT.

Skrovet på den båten är inte gjort för de farter du vill åka i.

 

Tips:

Kolla i användarnas sjöbodar här på Maringuiden, kanske de skrivit kommentarer om sina båtar? Du kan väl kolla i alla fall såvida du inte redan gjort det.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 15 augusti 2007 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare jag har en Örnvik 510 ht och är mkt nöjd med den, det sitter en 80 hk motor på den men då är det förstärkt akterspegel (inte mitt verk).

Den går bra att köra kring 30 knop men därefter är ingen upplevelse.

Skall dock byta till mindre motor på den.

Men jag tycker att den går bra i grov sjö spolar upp ganska mkt vatten men i helhet helt ok.

Jag har två sitsplatser bak och ett bord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Klargörande. Vill du åka minst 35 knop ska du glömma både Uttern 510 samt Örnvik 510. Ingen av de båtarna är gjorda för att gå så fort. Kanske därför inte så konstigt att många föreslår andra båttyper. Å andra sidan, varför måste det gå så fort?

 

Slutsats: Glöm dessa två båtar, alternativt glöm dina 35 knop ......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

29 knop med fyra pers och 70hk, men den tidens mätningar av motoreffekt, men med en mordernare motor på ca:70hk så borde väl inte 35-40knop vara några problem om man är ensam i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har själv haft en Örnvik 510 HT i många år (-74:a). Motor max 50 hk. Tror att vikten är ungefär samma som Uttern. I papperen stod det max 28 knop med 2 personer. Skall du övernatta måste ni vara mycket goda vänner. 4 kojplatser. Jag gillade båten som en bad- o fiskebåt, dagsturer. Den är mycket låg inuti. Sitter du på förarplats är sikten framåt nästan obefintlig. Sittplatserna är c:a 20 cm höga. Funderar du på denna är det nog bara dagsturer som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har själv haft en Örnvik 510 HT i många år (-74:a). Motor max 50 hk. Tror att vikten är ungefär samma som Uttern. I papperen stod det max 28 knop med 2 personer. Skall du övernatta måste ni vara mycket goda vänner. 4 kojplatser. Jag gillade båten som en bad- o fiskebåt, dagsturer. Den är mycket låg inuti. Sitter du på förarplats är sikten framåt nästan obefintlig. Sittplatserna är c:a 20 cm höga. Funderar du på denna är det nog bara dagsturer som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en Uttern 510 med en 60 hästare på. Är mycket nöjd med båten. Åker mest i mälaren men det blir även någon tur i skärgården. Mälaren funkar utmärkt. Skärgården går det med även om man får slå av när svallen blir allt för stora...

Min gör om jag är själv i den 31 knop enligt gps. Med 4 vuxna och 1 barn kommer jag upp i 28.

I marsfart runt 22-24 knop med 4 vuxna ombord drog den under en resa på 60 distans 0,7 liter distansen vilket jag är mer än nöjd med. Trodde att den skulle dra mer. Så i stort är det en mycket bra båt (Med den relativt låga prislappen förväntar man sig väl inte för mycket...).

 

Per // Lycka till med ev köp

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Ryds 586 GTI, verkar vara extremt populär om man läser alla inlägg på bryggsnack.  // magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Ryds 568 GTI skall det vara sorry. // magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, nu börjar man få lite info, tack ska ni ha. En bekant till mej har haft en Utter 510 ht med en 65hk Suzuki, och den ska ha gjort 38-39 knop utan bekymmer, jag tycker det låter lite mycket i mina öron men vad vet man... men 35knop tycker jag att den borde ha orkat med. Ingen som vet vikten på Örnviken? jag hittar då ingen info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog du kan klättra över 35 knops strecket med en Uttern 510 HT med en modern 70 hk 2-taktare. Även om det inte hänt så väldigt mycket sen 1979 med 2-taktarna så lite mer kräm är det allt om den är hyfsat ny. Med en optimal propeller och lite hissning på motorn så...

Men håll dig på plattvatten när du skall åka så fort i så fall, i lite vågor kommer färden att bli obekväm i så höga farter då skrovet t ex inte har den längd, tyngd och V-form som krävs för att stå på i lite grövre sjö. Men det ger sig själv.

 

Vilken motor hade du tänkt dig i så fall?

Bland ca 70 hk 2-takt med förgasare finns det en del som är bra:

* Yamaha 70 hk

http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/subcathome/10/home.aspx

* Tohatsu 70 hk

http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/m70.html

* Suzuki 65 hk

(hade en sån själv en gång i tiden)

* Mercury (tror jag inte har nån 70hk, de har 60 och 75 hk 2-takt men 75 hästaren väger 140 kg så det blir nog lite för tungt på en Uttern 510 HT)

http://www.brunswickmarineemea.eu/products/single/2007$$$ENEN-$-ME$2S

* Johnson 70 hk (el Evinrude 70 hk, det är samma motor)

 

Alla ovanstående väger ca 100-110 kg.

Jag har ett test på 70 hk 2-takt du kan få kolla på om du vill där de flesta av ovanstående fnns med.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 15 augusti 2007 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bosse, jag skulle gärna läsa testen du pratar om 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hans1,

Jag har nu mailat dig lite utombordartester som förhoppningsvis gör det lite lättare att välja motor (eller kanske svårare... man kan ju få lite beslutsvånda också när man ställs inför många val).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÅÅååhhhhh, ska genast kolla brevlådan 20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det klart smiley-smile.gif\ Det blev en Uttern 510 HT med Mercury 80hk. Provad utan knopmätare eller GPS men nog verkar den kunna klara av 35knop utan problem Båten känns annars trevlig i mitt tycke så jag får nog vara nöjd. 26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då hoppas vi att du blir nöjd med den... som någon tidigare skrev, det är ganska mycket båt för de pengarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade min gamla bortglömda tråd igen, kan komplettera med att den gör 37 knop om jag är ensam i båten  :)

I övrigt trivs jag med båten till fullo, kunde nog inte ha hittat någon bättre skuta i mitt tycke  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...