Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Malin_K

Fråga från en tjej...

Rekommendera Poster

Hej på er!

Efter att ha läst i en hel del av trådarna på det här forumet, och även på andra båtforum (men här är det värst), har jag en fråga:

 

Varför förutsätts det att tjejer (och barn) ska tycka illa om sjön, tycka att segling är tråkigt och att det är läskigt när det lutar?

Klart att era fruar tycker det, när ni redan från början har fått dom att förstå att det ska vara så... Har ALDRIG hört en tjej säga typ vi går för motor istället för att segla, min man gillar inte när det lutar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om att det ofta är så. Dock är jag uppväxt på västkusten med båtlivet och har varit på diverse seglarskolor och seglarläger och därför naturligtvis också stött på tjejer med seglarintresse.
Själv är jag en motorbåtsperson av den enkla anledningen att min farfar alltid haft motorbåt som familjen semestrat på. Men jag tycker också det är väldigt roligt att segla. Min sambo däremot är uppväxt på segelbåt och de har idag en Najad 330, så nu har jag äntligen fått möjlighet att välja!
Och hur blir det då på Najaden? Jo, min sambo är skeppare och jag sköter däcksarbetet. Det roliga är att se hur imponerade folk på bryggorna blir och att se hur gamla gubbar står och tittar och funderar på att det var bättre förr... :-)
Ett år var vi även ute med båda båtarna. Jag med grabbarna på Nimbusen och tjejen med en annan tjej på deras förra segelbåt, en HR Monsun. 
Det blir nog vanligare och vanligare också att se segelbåtar bemannade av enbart tjejer. De är ju väldigt populära om inte annat...
Så jag vågar nog påstå att det är mest äldre personer som ser det så som du beskriver. Jag och många av mina vänner tycker det är häftigare när tjejerna verkligen visar att de är minst lika bra som killarna på att segla och ger sig ut på egen båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra fråga här är mitt svar. När jag var ung (väldigt länge sedan) och lärde mig segla så var det extremt ovanligt med tjejer i seglarskolor.15 år senare när jag höll i seglarskola så var 10% av deltagarna tjejer. Numer är det så att det är ungefär hälften som är tjejer och av de som fortsätter segla efteråt är det mer tjejer än killar. Följaktligen när jag skulle gifta mig så var sanolikheten att jag skulle träffa en tjej som kunde segla väldigt liten. vilket lede till att jag blev skeppare i vår båt. Den upp växande gennerationen kommer detta att förändras. Vi kommer att hörra iframtiden om min man tycker inte om när det luttar. Och familjerna kommer att ta mer gemmensamt ansvar för seglingen och båten.

 

Men nu är det så  när vi gubbar möttes i våras och berättade om våra semmester planer så var inte fruarna med. Och när vi nu efter en dålig sommar möts igen och ska förklara varför vi inte kom dit vi tänkt oss. Så är det väldigt praktiskt att säg att av hänsyn till frun så gjorde vi en kortare resa än planerat. Allternativet är att säg som det är att jag klarar inte riktigt av båten när det blåser över 15. Till sjös har det alltit fungerat så att skepparen skyller på besättningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos oss är det så att min fru styr för det mesta, hon tycker det är kul och jag tycker det är långtråkigt och sätter dit autopiloten i stället.
Vid tilläggningar styr jag eftersom hon inte är sams med ankaret och motorreglaget, samt när det gäller att ta höjd förbi en udde, det tycker jag är kul.
Med spinnaker i mycket vind skulle jag gärna styra, men eftersom hon blir mindre rädd av att styra, så OK då, dessutom är det ju kul att skota då.
Vi seglar faktiskt också snabbare med den här arbetsfördelningen och tycker att den bäst tillvaratar vars och ens egenskaper, har dessutom bekanta som resonerar likadant, finns det någon bra orsak att göra annorlunda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tjej sköter spakarna.

Å jag ligger å dricker öl.

Hon gillar å ratta

Å jag gillar öl

Inga fördomar om tjejer här intesmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Malin! Huvudet på spiken.

 

Seglings- och båtsporten är nämligen den mest manschauvinistiska bransch jag träffat på. Det befinner sig väl ungefär på den nivå bilhanteringen  befann sig någon gång på 1930-talet. Numera ser man ju fler och fler kvinnor själva manövera och hantera sina bilar. Även om det ff är vanligt att kvinnan i familjen har den minsta bilen och bara kör den stora familjebilen när maken inte själv kan köra pga alkoholintag eller att han helt enkelt inte är med..

 

Vi människor, både kvinnor och män har mycket att göra och långt kvar innan vi är jämbördiga som människor.

 

 

/Stina, ensamseglande tjej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela båtsporten (oavsett båttyp) är så totalt snedvriden så att den gränsar till ett nästan sjukt beteende enligt mitt sätt att se på det! Jag blir faktiskt ärligt och innerligt riktigt förbannad på det här och begriper inte att det ska vara så löjligt svårt för många gubbar att släppa på prestigen! Det är ju näst intill ett rasistiskt synsätt när det är som allra värst! Men visst....man kan ju inte säga att det är så överlag för visst finns det män och kvinnor som har ett sunt synsätt och handlar därefter. Sådana som har balans. Men det finns fortfarande på tok för mycket obalans än idag i det här 2007.

 

För några år sedan tillbaka så blev många imponerade när de vid sällsynta tillfällen såg en (svag & liten) kvinna som körde en (stor & stark) buss eller lastbil. Det synsättet finns dessvärre fortfarande kvar hos många på sjön. Men det är ju klart...det är ju killen som kan det här och som är kapten. That`s it. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

  Refererar här till min historiska käpphäst i ämnet: Bland vår bofasta skärgårdsbefolkning (inkl.insjöar med skärgård) har alltid kvinnor seglat å rott innomskärs, och är numer motoriserade.

   Fritidsseglationen däremot startades i Sverige på 1870-talet av besuttna överklassgubbar där kvinnor och män med lägre klasstillhörighet icke gjorde sig besvär. 

 

   Ett exempel på egen iaktagelse: En 4-årig tjej -som med familj hälsade på mig på ön -hade aldrig satt sin fot i en båt tidigare, smög vigt som en katt ombord, som om hon aldrig hade gjort annat, och när vi kom ut i den rejäla sjögång i den flatbottnade & vingliga båten rörde hon sig fortfarande lika smidigt och lätt utan att en enda gång tappa balansen.

   Nästa dag när vi skulle ut å fiska tvärsurnade hon så fort vi kom ut ur viken. När ja förundrat frågade vad som stod på snäste hon argt tillbaka; det gungar ju inte!! Så det fick bli att köra runt emellanåt å ta de egna svallen för att hon skulle bli någorlunda nöjd.

   Och samtidigt har ja sett -å känner vissa - gubbs som tillbringat mer än 50 sommrar i båt å ändå klampar fram som en full dinosaurie ombord!! så kön kan det knappast handla om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stina, som ensamseglande tjej, får du oxå roliga frågor i hamnen? :)
När vi vårrustade nu senast utspelade sig följande lilla konversation mellan mig o en karl som gick förbi (min sambo var iväg och köpte lunch eller nåt, vi äger båten ihop):

Han: Vad duktig du är.

Jag: Tja, man vill ju att det ska bli fint

Han: Näe, jag tänkte på att du hjälper till med båten

Jag: Det är ju min båt

Han: *tystnad* Jaha, jag trodde det var din killes...
Nån vecka senare hade jag pappa med mig, för sambon var iväg på annat, och jag råkar ha en händig pappa som gillar att pyssla med båtar. Då gick det förbi en gubbe som säger till pappa att han har en duktig liten hjälpreda med sig. Det är jag som är hjälpredan svarar pappa, varpå gubben ser minst sagt förvånad ut.
Med den inställningen så är det ju inte så konstigt att man aldrig ser deras fruar på hamnplanen.


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Jaha.... så var då snacket igång igen.
Själv förutsätter jag inte att kvinnor inte kan el gillar sjön. Men av dem jag träffat så tycker ändå kanske 3/4 så. Det är kanske annorlunda i de lägre åldrarna. Dem jag känner är ju minst 40
Däremot skall jag lägga ved på brasan och komma med ett visserligen generell men belysande exempel. En kvinna kör ner i diket för att väja för en räv. En man kör över räven och klarar bilen och dess passagerare.(Gäller inte alla kvinnor och män!)
En kvinna grips av panik och handlar gud vet hur när hon ser en älg och det slutar med död. De flesta erfarna män kör bakom älgen och klara sig skapligt.
En kvinnlig pilot ser efter möjligheter att rädda hela situationen och riskerar och kommer ofta i en återvändsgränd och alla stryker med. Manliga piloten räknar med att några dör och kraschar planet på skonsammaste sättet, dör kanske själv på kuppen men många överlever.
Ja SA att jag spetsar till det och generaliserar. Det jag vill få fram är att det finns en del grundläggande skillnader hur vi reagerar på grund av kön och inte på grund av social kompetens och samhällsuppfostran iolika krissituationer.
Att segla är ju att ständigt vara på alerten oavbrutet och det händer hela tiden saker som man måste passa och i ärlighetens namn så krävs det inte mycket för att det skall gå åt pipsvängen. Detta kan tilltala mannen som får användning för sitt adrenalin och dessa funktionen medan det oroar kvinnan som vill ju undvika just sådant.
Lite tillspetsat.
En annan sak är språket, kvinnor från Venus och männen från Mars ni vet. Det gäller snabba kommandon med precision nästan som i det militära, det duger inte med mbl och antydan om att att kanske man skulle...osv. sväng-nu... som gäller. Så det blir hårt i kvinnans öron medan mannen inte menar något alls. Bara som ytterligare ved på brasan.


 
Så jag är inte alls förvånad över ATT det finns skillnader. Det som stör är hur vi beter oss som bufflar och dumskallar för övrigt oavsett kön.Det är mycket värre. Det finns avsevärt färre kvinnliga bufflar men väl så många egoister som styr genom att kontrollera sin man. (De har ofta dyra båtar)


 
Om nu nån tror att jag är en militärisk diciplinär adrenalistinn MAN så tror ni helt fel.
Ville bara ta fram tankar genom att spetsa till med exempel. 
Hälsningar,
Kalman 
PS jo alltså jag tillhör manssläktet om nu någon undrarsmiley-wink.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, jag kör oftast båten... min fru kör våran lill bil... men, det beror på att hon inte har någon sjövana direkt och när det gäller bilen så pendlar hon 11 mil om dagen.. synd att lägga de milen på en ny bil eller?

 

Men, det är hon som kör våran motorcykel.. ofta man får kommentarer och gliringar och folk som tror att det är min. Ganska roligt att sitta bak på hojen och se alla förvånade blickar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart kvinnliga skeppare blir mer och mer vanligt men här i norra Vänern har jag knappt sett en enda vilket är synd. Däremot har jag sett kvinnlig personal på Hjertmans, det är ett föredöme! 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sej att det alltid är männens fel när kvinnor är minoritet i något??? Kan ju faktiskt vara så att intresset är mindre hos dom flesta kvinnor. Vore kul att tex, se hur många % av medlemmarna här som är kvinnor, sen har du svaret. Oftast är det säkert så att mannen har redan intresset när han träffar kvinnan, sen är det ju upp till henne hur stor delaktighet hon vill ha i det intresset. Oftast vill hon ju bara hänga med, i bland inte ens det.

Det du säger om bilen, i dom fall du nämner är jag övertygad om att i 99% av fallen så har mannen en tjänstebil, är ju ganska logisk om han kör tex 7000 mil/år i tjänsten att han har den då och kärringen tar ford fiestan den kilometern det är till Konsum när hon ska handla. Vill hon ha en bättre bil och behöver det, köp det då!

Blir så jävla trött på kärringar som skyller allt på på oss män. Ni har exakt samma förutsättningar som oss (om inte bättre) att göra precis vad ni vill... Vill ni segla så gör då det, vem fan bryr sej, men gnäll inte så jävla mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte låta bli att fråga dig: Har vi män inte något som helst anvar eller del i om tjejerna inte är lika intresserade för båtliv som vi killar? Är vi helt oskyldiga till det menar du eller har vi en kanske viss del i detta? Får intrycket att du menar att det är tjejernas eget fel (enbart) men är osäker på hur du egentligen menar. Skulle bara vara kul att höra och veta.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har Riddaren, eller jag menar naturligtvis Roddarn slagit till igen.

 

Du hade ett uttalande i en tidigare länk som var ganska manschauvinistiskt du sa något om att man inte skulle bry sig om sin fru om det satt en sån där fin tjej på sin Mercury motor som någon visade bild på.

 

Är det inte dax att du visar färg och inte bara fiskar tjej poäng.

 

Sen förstår jag inte denna debatt från tjejerna, vi är väl fria människor i detta landet för ni bor väl här.

Det är väl bara att bestämma vad ni vill göra och göra det, säg till gubben att ni vill styra eller vad ni nu vill göra. Det måste uppenbart vara ett relationsproblem i era förhållande om ni inte kan tala om och komma överens om vad ni vill prova på och sen få göra det.

 

Per

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Malin och Kim!!!!

 

Detta forum är fyllt av macho pojkar de är bara att läsa diverse trådar ex:vis den om båtkörkort. Min uppfattning som är förvärvad under många år på sjön är att om mannen TILLÅTER kvinnan i familjen att ta rodret och dela ansvaret så får man mycket roligare på sjön. Man ska också variera uppgifterna ombord, styra, navigera, trimma, fixa fika mm. Då lär man sig båtens egenskaper och sina egna gränser. Alla ska kunna allt ombord då blir det enkelt och roligt.

 

Angående barn är det väl självklart att man anpassar båtlivet till ungarna dvs små barn mindre segling större barn mer segling. När barne blir så där 5 år är det dags att ge dem uppgifter ex:vis vem ser den första röda pricken eller...på samma sätt som sysselsätter ungarna när man åker långt med bilen.

 

Gör man detta så vet alla ombord att om det lutar eller blåser mycket är det inte farligt man får kontroll på situationen med KUNSKAP och ERFARENHET.

 

I vår hamn som är en mycket besökt hamn på västkusten sitter vi på gubbdagis (det finns många tjejer där också) och ser avskyvärda exempel på gubbar som kommederar besättningen som om de står på en kommandobrygga på en jagare. Besättningen är oftast en kvinna som ska ränna runt med fendrar tampar och samtidigt ska bära av. Ofta hjälper vi till att ta tampen mm. Tjejen tackar ofta men Kapten oftast bara glor.

 

Machokultur är bara destruktivt och tillför inget (möjligtvis tror mannen att det är manligt). Det är alldeles uppenbart att macho pojkarna är osäkra och försöker dölja det men hög och ljudlig röst. De lyckas inte, de blir bara pinsamma.

 

Nu ska det bli kul att se vilka machopojkar som vill hacka på detta inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst alla inlägg, men nirilli tror jag har nyckeln till varför det förändras med tiden.

 

Det är idag nästan fler tjejer än killar på seglarskolorna.

Och jag tycker att de är tuffare än grabbarna i åldrarna 9-11...

 

/Fredrik

(fd. seglarskoleledare i 15 år)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


7anne, jag har inte gnällt. Självklart så har vi samma förutsättningar som män att göra vad vi vill. Men jag är ju som sagt seglare och tjej, och både jag och mina seglande tjejkompisar har fått höra en hel del lustigt från gubbar i hamnar. Jag är mest intresserad (och lite förundrad och road) av själva fenomenet att det alltid förutsätts att det är mannen som har seglingsintresset. Ville bara höra folks tankar kring det hela.

 

Och jag VET att det är färre tjejer än killar som är intresserade av segling. Jag är själv seglarskoleledare och ca 1/3 av deltagarna är tjejer. Det var inte det som var frågan. Utan frågan var mer varför männen alltid tror att tjejerna ska tycka det är tråkigt/läskig osv. Om dom/ni har funderat på om er egen inställning kanske är del av problemet?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte varit ensamseglande så länge men även i min förra relation så var det jag som stod för de flesta kunskaperna och styrde det mesta arbetet. Min fd var inte så intresserad och därmed inte så motiverad. Men visst har jag hört mycket :)

 

Vad duktiga ni är som ger er ut själva! (Jag och två barn och ibland kompisar eller så)

Jag ska hjälpa er när ni går ut (Sagt i en trång motorbåtshamn)

 

osv..

Om du inte har läst den, läs Linda Lindenaus bok Ta rodret kvinna!. Det är den mest underhållande bok jag läst i år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns väl som generationsproblematik hoppas jag. I sommar lade jag märke till hur frågorna kring våra nya motorer lades fram. Det blev så här när någon frågade min sambo vad är det för motorer i båten och så här när frågan ställdes till mig vilka motorer är det i din båt, det fanns alltså en inlärd uppfattning att båten är min eftersom jag råkar vara man. Att jag sen inte styr så ofta viste ju inte dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte blir jag särskilt irriterad på ditt inlägg, du har helt klart en poäng :) Jag är liksom ingen såndär kvinnosakskvinna med hår under armarna *generaliserar själv*

 

Att kvinnor och män reagerar olika i pressade situationer är inget konstigt alls. Så är det bara. Och att färre kvinnor än män är intresserade av segling vet väl de flesta också.

 

Frågan är mer varför gubbarna förutsätter att man inte ska vara intresserad? Är jag i hamnen och grejar med båten så är det väl ganska troligt att jag är intresserad? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dem jag känner är ju minst 40

Jag är ju 40,0 så jag kanske är isbrytaren (efter Linda Lindenau och några andra)

 

Däremot skall jag lägga ved på brasan och komma med ett visserligen generell men belysande exempel. En kvinna kör ner i diket för att väja för en räv. En man kör över räven och klarar bilen och dess passagerare.(Gäller inte alla kvinnor och män!)

En kvinna grips av panik och handlar gud vet hur när hon ser en älg och det slutar med död. De flesta erfarna män kör bakom älgen och klara sig skapligt.

En kvinnlig pilot ser efter möjligheter att rädda hela situationen och riskerar och kommer ofta i en återvändsgränd och alla stryker med. Manliga piloten räknar med att några dör och kraschar planet på skonsammaste sättet, dör kanske själv på kuppen men många överlever.

Ja SA att jag spetsar till det och generaliserar. Det jag vill få fram är att det finns en del grundläggande skillnader hur vi reagerar på grund av kön och inte på grund av social kompetens och samhällsuppfostran iolika krissituationer.

 

Visst är det skillnader i individer hur man reagerar, dessa skillnader tror jag är mycket större än hur ens kropp är utformad. Klart som f-n att fler tjejer gör konstiga undanmanövrar om de inte har erfarenheten av att köra bil. Och alla här är väl så allmänbildade så de vet att barn redan på dagis särbehandlas pga kön.

 

Att segla är ju att ständigt vara på alerten oavbrutet och det händer hela tiden saker som man måste passa och i ärlighetens namn så krävs det inte mycket för att det skall gå åt pipsvängen.

Konstigt då att kvinnor i allmänhet förväntas ha en större förmåga till simultankapacitet och ofta är t ex flygledare, där det verkligen gäller att vara på alerten och kunna fatta rätt beslut snabbt.

 

En annan sak är språket, kvinnor från Venus och männen från Mars ni vet. Det gäller snabba kommandon med precision nästan som i det militära, det duger inte med mbl och antydan om att att kanske man skulle...osv. sväng-nu... som gäller. Så det blir hårt i kvinnans öron medan mannen inte menar något alls. Bara som ytterligare ved på brasan.

 

Nu säger du ju att du spetsar till det men det brukar inte bli hönor utan fjädrar.. Menar du att din kvinna inte tål att du säger till henne sväng nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det jag menar, det förutsätts att det är killens båt. Fast jag är tveksam om det är en generationsfråga. Knasiga kommentarer får man från folk i alla åldrar. Fast det är iofs kanske vanligare från äldre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, jag kör oftast båten... min fru kör våran lill bil... men, det beror på att hon inte har någon sjövana direkt och när det gäller bilen så pendlar hon 11 mil om dagen.. synd att lägga de milen på en ny bil eller?

 

Ny eller inte, jag skulle aldrig våga pendla i en liten bil som inte har en chans att stå emot om det kliver en älg över vägen en dag. Men det är min åsikt. Jag har fram till för ett år sedan pendlat 7-20 mil om dagen och fy farao vad det kostat pengar men jag lever än :)

 

Varför ger du inte din fru båtvana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sej att det alltid är männens fel när kvinnor är minoritet i något???

 

Jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden:
Vi människor, både kvinnor och män har mycket att göra och långt kvar innan vi är jämbördiga som människor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev:

En kvinna kör ner i diket för att väja för en räv. En man kör över räven och klarar bilen och dess passagerare.(Gäller inte alla kvinnor och män!)

En kvinna grips av panik och handlar gud vet hur när hon ser en älg och det slutar med död. De flesta erfarna män kör bakom älgen och klara sig skapligt.

En kvinnlig pilot ser efter möjligheter att rädda hela situationen och riskerar och kommer ofta i en återvändsgränd och alla stryker med. Manliga piloten räknar med att några dör och kraschar planet på skonsammaste sättet, dör kanske själv på kuppen men många överlever.

 

Undrar var dessa sanningar kommer ifrån? Statistik från någon haverikommission?

Så med en kvinna bakom rodret skulle alltså risken finnas att hon hellre styr mot grund än att riskera segla över en simmande mås?

 

Vet du vad Kalman - sådan unkna exempel få i alla fall mig att skämmas litet å männens vägnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kvinnor och män reagerar olika i pressade situationer är inget konstigt alls. Så är det bara. Och att färre kvinnor än män är intresserade av segling vet väl de flesta också.

 

Jag tycker det är jättekonstigt att du skriver att det inte är konstigt att man reagerar olika. Som man reagerar är ju i princip alltid erfarenhetsstyrt.

 

Och vem har sagt/visat att fler män än kvinnor är intresserade av segling? Alltså det är ju uppenbart att fler män än kvinnor seglar men det säger inte per automatik att intressenivån är densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag jämför mig med mina tjejkompisar så känns det som att vi oftast reagerar ganska lika, jämfört med hur våra killkompisar skulle göra. Sen om vårt sätt att reagera är bättre eller sämre än killarnas beror nog på situationen.

 

För mig var nog intresserade av segling = tjejer som seglar. I de segelklubbar jag är med (2 jolleklubbar och en kölbåtsklubb) är det färre tjejer än killar, och bortser man från kölbåtsklubben som är ett gubbvälde med en hel del gamla värderingar (misstänker att en del av gubbarnan inte ens låter sina fruar komma dit och intressera sig för mannens intresse...) så är det fortfarande färre tjejer. På seglarskolan är det bara 1/3 tjejer, så det borde ju ändå spegla intressenivån någorlunda.

 

Men som sagt, jag tycker det är fel och väldigt konstigt att förutsätta att tjejer skulle tycka att det är tråkigt att segla och läskigt när det lutar. Men det är kanske som någon skrev längre upp. Att gubbarna skyller på frun, men det är dom själva som inte vågar :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med! Verkar dumt att pendla i den lilla bilen. Skulle helt klart ta den andra, om den är både stor och ny. Säkrare och bekvämare. Varför har man annars en ny bil? (Blev lite OT här, men men...)

Och jag säger som Stina, se till att frun får båtvana. Vad händer om du blir sjuk eller skadas när ni är ute?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...