Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
bosse12345

inför vintern

Rekommendera Poster

jag skulle gärna vilja höra lite vad ni gör med era ht båtar inför vintern och vad som behöver kollas eller bytas

 

 

mvh bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en inombordare och den vinterkonserverar jag och sånt(sök på forumet för just din båt)

har båten i en lada så dynor och kappelet förvarar jag hemma hos mig, brukar ställa in en fuktboll i min båt. sen så smörjer jag upp grejorna och sprayar på rostskyddande medel på saker som lätt rostar.

tar även bort proppelern och smörjer in axel med propellerfett.

bytt görna växelhusolja inan du vinteförvarar den, och motor olja om det behövs. ny motor och drevolja är ju inte så jätte dyrt så det är ju bra eftersom det konserverar bättre än gammal olja.

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också utombordare. Den sitter på en styrpulpetbåt och jag gör så här:

 

1: Det första jag gör innan båten kommer upp på trailern är att jag tömmer motorn helt på bränsle. Det gör jag genom att dra ur bränsleslangen från motorn och låter den sedan gå på tomgång tills den dör av soppatorsk. (Den här proceduren gör jag ibland hemma istället med hjälp av en spolarmuff, för då spolar jag ju ur motorn med helt rent sötvatten vilket jag förresten gör lite då och då under säsongen också.)

 

2: Strax innan motorn dör sprutar jag in vinterkonserveringmedel i motorn. I detta skede så är nu motorn helt vinterkonserverad.

 

3: Jag tar upp båten på trailern, och tar sedan bort dyvikan i aktern innan jag sätter igång att köra hem båten. På det sättet så töms all kondensvatten ut när jag kör i uppförsbackarna. Dyvikan sätter jag inte tillbaka igen för än samma dag som jag ska sjösätta på våren.

 

4: Det första jag gör omedelbart då jag har kommit hem med båten är att högtryckstvätta bottenskrovet. Jag gör det väldigt noga och slarvar aldrig med detta.

 

5: Efter att ha spolat rent en stund med högtryckarn så penslar jag sedan på ett medel som heter Y-10 på hela bottenskrovet och en bit upp på sidorna och på akterspegeln. Låter Y-10 verka några minuter och spolar sedan av bottenskrovet igen med högtryckstvätten. Nu är all smuts garanterat borta och i det här läget ser bottenskrovet helt ny ut! (Jag har valt att inte måla mitt skrov och jag har min båt oftast i sötvatten men åker även en del i saltvatten.)

 

6: Tvättar båten invändigt med högtryckarn.

 

7: Ställer in båten inomhus där det under hela vintern är mellan 3-10 plusgrader. Vill inte ha det varmare eftersom värme torkar ut packningar på motorn. Temperaturväxlingen i detta rum sker dessutom väldigt långsamt oavsett temperaturen utomhus vilket också är en stor fördel eftersom det minskar risken för kondens. Motorn fäller jag ner  så att den står i rät vinkel under vinter för att dels vatten ska kunna rinna ut och dels för att inte fresta på akterspegeln i onödan.

 

8: Nu är det dags att byta växelhusoljan. Jag tömmer ut den gamla oljan som får rinna ut under natten. Dagen efter byter jag till ny växelhusolja.

 

9: Jag sätter batteriet på underhållsladdning med en CRT-laddare som får stå på under hela vintern. Den sköter underhållet själv och automatiskt.

 

10: Jag ser till att kapellet är nedfällt och att den ligger som det ska i kapellgaraget. Vartannat år tvättar jag och impregnerar den.

 

11: Ser till att alla luckor är helt vidöppna så att båten får ordentlig cirkulation under vintern så att hela båten får andas.

 

12: Dynorna plockar jag ur och tar bord överdraget på dem så att även dessa får cirkulation. Överdragen tvättar jag för hand. Dynor och överdragen förvaras torrt och mörkt.

 

13: Alla linor tvättar jag i tvättmaskin men ser till att de självtorkar istället för att köra centrifug och/eller tumlare.

 

 

På våren gör jag så här:

1: Motorn får på våren en årlig motorservice efter fullständig service-schema enligt tillverkarens rekommendationer. Denna service sker på märkesverkstaden.

 

2: Jag tvättar båten väldigt pedantiskt både in och utvändigt.

 

3: Vaxar hela båten (in och ut-vändigt) med lågvarvig polermaskin och ett bra bilvax. Ca. vart tredje år polerar jag först med Sonax Bilrubbing (innan vaxning) för att se till att få bort små reprosor och att försäkra mig om att båten verkligen förblir så vit som den var som fabriksny.

Även en 10-15 år gammal båt kan se fabriksny ut om man vårdar den och det behåller värdet på båten.

 

4: Teakhandtag oljar jag in med kinaolja tills trät är mättat.

 

 

 

Vid sjösättning gör jag så här:

 

1: När jag startar motorn så får den stå på tomgång i minst 15 minuter innan jag kör iväg med båten. Detta för att alla delar ska få en mjuk start efter att motorns alla delar inte har varit rörliga under flera månader. 

 

2: När jag väl kör iväg så kör jag endast på tomgång/trollingfart de första 10 minuterna. Även detta för att ge motorn en mjuk start. 

 

3: Efter ca. 10 minuters körning i lägsta fart drar jag upp båten i planing och kör sedan i en fart som är strax över planingsfart i ytterligare ca. 10-15 minuter. Efter att detta är gjort kör jag sedan båten som vanligt efter behag.

 

4: Jag har timräknare på båten. Efter varje båttur antecknar jag motorns gångtimmar. Det är bra att ha den siffran hemma inför en eventuell motorstöld. Jag ser också till att varje år fotografera både båten och alla tillbehör av samma orsak. Orsaken till att jag fotograferar just årligen är för att försäkringsbolaget/polis då kan se på bildens metadata när bilden är tagen och sparad så att tveksamheter då inte behöver uppstå. Naturligtvis har jag Klass 3 lås och kätting runt Y-bom, samt startspärr, Securmark stöldskyddsmärkning, Award märkning och ryckdämpare på förtöjningslinorna.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn  

    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var kan man köpa y-10 medlet?

och vet var man kan få tag på ett kapellgarage?

 

och sedan har inte jag någon möjlighet att ha båten inomhus så jag undrar om man kan köpa nått vindskydd eller liknande

och var kan man då köpa det

 

/bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn hade en bra och nästan perfekt beskrivning av hur man går tillväga.
 
Men han tycks försumma en grej smiley-smile.gif\  Man polerar och lackskyddar (ej med vax utan med 2 komponents lackförsegling!) självklart båten på hösten innan den får vila i ett garage. På våren lägger man ytterligare ett lager lackförsegling på skrovet. Då håller den sig fin vill jag lova
 
Men som sagt, annars var det en bra arbetsbeskrivning ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y-10 köper du i vilken Watski-butik som helst. Titta på www.watski.se och skriv in Y-10 under sökfunktionen så hittar du bild och pris.

 

Kapellgarage var lite slarvigt uttrykt av mig för det finns kapellgarage och det finns förvaringsstrumpa till kapell. Jag har strumpan som innebär att man bara trär på en...strumpa till det ihopvikta kapellet. Den har blixtlås så att det skyddar mot vatteninträngning. Den här strumpan ingår i priset då man köper kapellet såvida det inte är så att båten är konstruerat med ett särskillt kapellgarage. Med ett kapellgarage så viker man ihop kapellet precis som vanligt men istället för att trä på en kapellstrumpa så lägger/fäller man bara ner hela det ihopvikta kapellet i en fack som finns i båten. I det här facket vilar alltså kapellet när det inte används och det finns ett hårt lock på den som går att stänga. På det sättet så blir kapellet gömt och integrerad med båtens konstruktion. Snyggt och prydligt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...