Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ImOla

Krabbfiske i Göteborgs södra skärgård?

Rekommendera Poster

Hej på er! Är det någon som kan ge en nybörjare några bra tips på krabbfiskeställen i Göteborgs södra skärgård?(Utanför Hovås-Billdal) Jag har köpt ett par burar och tänkte testa fiskelyckan tillsammans med min son nu i höst.

Djupet är ju lätt att se med ekolodet men det är ju värre att se om det är stenig botten eller sandbotten!

Tacksam för några små tips!!

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he! Ingen som vill lämna ut sina platser märker jag!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, några fiskeställen känner jag inte till. Men kan väl ge ett och annat tips. Om du har tillgång till kort 1 till ditt sjökort så kan du titta efter bottenförhållanden i den och jämföra med sjökortet.

Annars får du smyga efter någon som verkar vara på väg att fiska krabba och kolla var han fiskar någonstans.smiley-cool.gif\

Lycka till

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!!!
 
Jag har precis provat fiske krabba jag med.
Jag har lagt burar vid ekskärsbåden precis nordost om vinga om du kolla på sjökortet...
//J 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att du har ett skrivande lod och då är det mycket lätt att avgöra vad som är hård respektive mjuk botten.
Gör som i tidigare tips kolla i kort 1 och jämför olka bottnar så ser du snart skillnaden på lodet..
Skitfiske på dig /B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok! Tack för svaren! Kort 1 hittar jag det på det digitala sjökortet eller på papperssjökortet?

 

/Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ola,

Fiska krabban på stenbotten (står ST på sjökortet eller så ser du ev dubbelslag på ekolodet pga hård botten) 20-30 meter och gärna utomskärs.

Går du inomskärs är det större risk att du får omatade krabbor då glaskrabborna går inomskärs medans deras skal repar sig. Det är åtminstone min erfarenhet.

Själv fiskar jag utenför Hunnebo varför jag inte kan ge dig några tips i GBGs skärgård men det är nästan omöjligt att inte få krabba. (Vi fick över 100 st vid första draget i hummerfisket på 18 tinor.)

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort 1 finns som papperskort och bokhandlare (särskilt de som ligger vid kusten) brukar sälja dessa. Kort 1 är inte dyr och den bör man ha ombord och kanske tom även hemma för att kunna bläddra i för att förkovra sig.

 

Ekolodet visar som det redan har sagts här, vilken slags bottenförhållanden det är, men det svåra är att lära sig tolka informationen på ett bra och rätt sätt i ett ekolod. Det brukar kunna ta lite tid innan man lär sig detta, men att följa med i sjökortets bottenanvisningar och att lära sig hur ett ekolod fungerar och hur man tolkar den är väldigt värdefullt särksilt för fiskare. Sedan bör man även veta hur man på bästa sätt ställer in ekolodets funktioner och känslighet, så det är också värt att titta lite extra på. Men sjökortet och att lära sig handskas med den är en mycket bra och viktig början på flera sätt om du inte redan kan det. Kort 1 kompletterar sjökortet med massor av matnyttig information så du bör skaffa dig båda och är värt vartenda öre!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till som kan vara bra om du skall jaga olika bottnar.

Ta bort automatiken på styrkan på signalen. (Står. t.ex. gain om du har en Gamin). När du plockar ner den till exempelvis 20% och kör ut på olika bottnar kommer du att se tydligt hur bottenranden ändras. Ställ in styrkan så du precis får en snygg men tunn bottenrand vid lera på det djup du vill lära dig känna igen. Sedan ser du tydligt när du kommer in på hård botten. Tänk bara på att du måste lära dig se skillnaden på bottnarna på samma djup. En lerbotten på 41 m ger samma ekolodsbild som en sandbotten på 54 m och bergsbotten på 94 m djup.

Skall du fiska krabba är som sagt de bästa djupen 20-30 meter. Ställer du in lodet på lerbotten så du får en tunn bottenlinje kommer du att få tjock botten och ev dubbelslag när du kommer in över sten. Då är det bara att trycka i tinorna. Bra agn om du inte har fisk är krossade blåmusslor som du kan läga i en PET burk med hål i. Tyvärr kommer krabborna att sabba PETburken men krabba får du.

Lycka till/PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparka i burarna var som helst i saltvatten så får du dom och dom är tomma nästan allehop.

Jag har fått flera hundra denna höst och allt har varit tomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vet inte om du lägger dina tinor inom eller utomskärs men utomskärs anser jag är klart bättre. Jag har själv märkt stor skillnad. Betydligt sämre matade inomskärs. Jag gissar att fler krabbor som finns inomskärs gått in för att ömska skal (fick ca 60% glaskrabbor inomskärs mot ca 10-20% utomskärs).

För dom som inte fiskar krabbor:

En glaskrabba är en krabba som ömsat skal och legat still på botten tills skalet blir hårt igen. Under denna tid svälter dom sig helt tomma. Krabbor ömsar skal vartannat år. Man känner igen en glaskrabba genom att knappt någon påväxt finns på undersidan skalken och att benen är mjuka om man trycker på dom. Bara att kasta i igen./PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte också börja fiska krabba i Göteborgs södra skärgård och har fått ett par bra tips här. Jag misstänker att de är mest matade i slutet av sommaren/början av hösten, kan det stämma? Tacksam för svar och fler tips.

 

/Alex 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...